Jump to content

Blaser BBF 95/97 Silence mulig?


gordon setter

Recommended Posts

Bare litt fabling. Og mulig bare meg som kunne tenke meg noe slikt. 
MEN nå som blaser lager rifler med Silence løp (lyddemper)

Så har jeg tenkt tanken at et slikt løp på en kombi, for meg på et 222 rem løp ville vært fint. 
Hagle smeller ikke så heftig som rifleløp. Og liker dempet riflesmell. 
 

Ser det er godt mellomrom mellom rifleløpet og hagleløpet på Blaser BBF 95 og 97. Så burde vært mulig? 
Men hvordan helt i praksis vet jeg ikke. Kappet løpet på 42 cm og demper over til samme løpslengde som på hagleløpet. 

 

Bare en tanke..men ville blitt en fin kombi i mine øyne til mitt bruk. 
 

 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Valmet/Tikka 412 o/u hagle med skruchoker.

Kort innleggsløp i 222 med ny "choke" med lite utgangshull for 222-kule.

Valmet-pipa har skinne for kikkertmontasje, samme montasje som går til kombi og dobbelriflepipene.

Fungerer veldig fint.

 

Valmet'ene er usannsynlig mye for pengene på bruktmarkedet og systemet står ikke tilbake for noe fra Blaser.

Eneste ulempen med Valmet er at de er litt tunge.

  

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lyddemper på kombi er en spennende tanke som jeg også har lekt litt med.

Jeg har kommet på 2 mulige løsninger, men det vil kreve en børsemaker med talent og vilje til å prøve noe nytt for å få laget noe slikt.

Hvis man tar utgangspunkt i en 412 med frittliggende løp, flytter det fremste festet litt bakover og muligens lar demperen gå litt ut forbi hagle løpet blir det som på dette bildet med tørkerull kjerne.....

Da får man plass til en liten smekker demper.

Løsning nr 2 er å lage en demper med uttak for hagle løpet slik som Leupold vx-3l kikkertsikte. Altså ikke helt rund demper og en slags låsehendel istedet for gjenger for å feste demperen. 

Dette blir MYE mer komplisert.

Hvis dere er interessert i å Crowdfounde meg så stiller gamle-valmeten gjerne opp som frivillige førsøkskanin 😆

 

 

 

DSC_6707.JPG

DSC_6706.JPG

opplanet-leupold-vx-3l-4-5-14x56mm-rifle-scope-side-focus-cds-matte-black-duplex-115241.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må og må....det hadde vært greit å slippe skam-kappet rifleløpet.

Originalt er kombiløpet 60cm ja og det er i korteste laget for god sving på hagle skudd.

Hva med å bygge om et hagle o/u løpsett? De er vell ca 70 cm. Litt ekstra jobb med ekstraktor og div. Altså bytte ut nederste hagle løp med rifle løp på ca 55cm.

 

Link to comment
Share on other sites

Maxwatt skrev (7 timer siden):

Må og må....det hadde vært greit å slippe skam-kappet rifleløpet.

Originalt er kombiløpet 60cm ja og det er i korteste laget for god sving på hagle skudd.

Hva med å bygge om et hagle o/u løpsett? De er vell ca 70 cm. Litt ekstra jobb med ekstraktor og div. Altså bytte ut nederste hagle løp med rifle løp på ca 55cm.

 


Mener ikke å kappe hagleløpet, kun rifleløpet. Slik man gjør på rifler med demper. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...