Jump to content

Jaktkuler (og resten) til .223


frankhovin

Recommended Posts

Nybegynner trenger tips til hjemmelading av jaktammo til .223 remington.

 

- Jeg har kjøpt ladeboken, så dette er ikke et spørsmål hvordan, men hva og hvor jeg får tak i etc. :-)

 

Det er vanskelig å finne jaktammo til .223, og siden jeg kunne tenke meg å skyte rådyr med min Tikka T3x .223  i stedet for 30-06-en, så må jeg nok lade selv.

 

Derfor - hvilke kuler anbefales til opp til rådyr? Det jeg finner kalles gjerne "small game", og det er jo greit hvis jeg skal skyte rev og annet smått. Men rådyr er

jo LITT større enn rev, så jeg blir litt usikker på hvilke kuletyper og vekt jeg bør gå for.

 

Og selvsagt tips om tennhetter og krutt, hvor/hva etc., hvis noen har det.

Link to comment
Share on other sites

Ingen personlig erfaring, men har en søknad på .223 liggende og hadde notert meg Noslers og Barnes' tyngre jaktkuler:

 

Accubond i 70 grain

E-Tip i 55 grain

TTSX i 55 eller 62 grain

 

Men i dag er du nok prisgitt det du kan finne. Ser faktisk ut som om Jakt & Friluft har 55 grain TTSX og Jaktdepotet har 62 grain TTSX. Da er det verre med tennhetter, det må du nok på Finn.no for å handle. Pratet med 2 leverandører i dag som begge sier de ikke tror at de får det inn i løpet av 2023 (da var det dog Large Rifle jeg spurte etter).

 

Edit: ser at jammen finnes ikke Small Rifle Magnum tennhetter på lager hos Jaktdepotet! "Internett sier" de kan brukes i .223 og i såfall er det løpåkjøp.

 

Edit2: 2022 er åpenbart ikke året for å drive å bruke masse tid og penger på å teste masse forskjellig og min/maxe ladninger, men derimot for å skaffe seg noe som faktisk virker. Vet ikke hva som lar seg oppdrive av krutt, men min lokale Jaktia hadde ihvertfall noe skytterlagskrutt. 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel tørke hva angår ladekomponenter stort sett hos alle forhandlere? Google og se hva du får tak i. Men altså, om du finner ei tung blyspisskule (70 grs +) ville jeg gått for den. Alternativt monolittisk kobberkule 55 grs, f. eks TTSX. Du kan selvfølgelig også lade med lettere blyspisskuler, men da bør du helst under 900 m/s i utgangshastighet, ellers blir det lett mye søl. Den mest kritiske komponenten i dagens marked er vel, som @Skrueråmutterepåpeker, tennhetter. Og så regner jeg med du har sjekket at rifla stabiliserer lange kuler, det være seg monolittiske eller konvensjonelle.

 

Edit: En kompis av meg skjøt rådyr med fabrikkladet Oryx 55 grs i en Tikka T3x, og det ble ordentlig splash-effekt. Nå har jeg i andre tråder framholdt Oryx som en meget god "bonded" kule, men den er myk og lettekspanderende og presterer nok best i moderate hastigheter.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (13 timer siden):

Tror ikke NP ville vært mitt førstevalg i typisk .223-hastighet. Det kan lett bli griseri ut av det....😬

 

Det er sikkert ikke dumt å lade den for rundt 830 - 840 m/sek. Så den ikke ekspanderer og splintrer så voldsomt. Burde testet i noen vannkanner og sett litt på det.

 

Jeg vet ikke hvordan denne er, men det er vel ikke loddet kule, så den splintrer kanskje fælt :

 

https://jaktcompagniet.no/produkt/winchester-power-point-223-rem-64gr/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...