Jump to content

Rådyrjakt fra 25.september til jul 2022


znopi

Recommended Posts

Den ordinære rådyrjakta er rett rundt hjørnet. Håper mange vil bidra med

sine opplevelser og bilder om denne fascinerende jaktformen i tråden.

Artig å høre om hvordan det jaktes. Gjerne litt om våpen, kule og kaliber og lignende er jo fint.

 

Uansett, skitt jakt :thumbup:

20210925_113803.jpg

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig rådyrjakt, litt forsinket på grunn av ei uke elgjakt.

Vel, ut i skogen med meg og dreveren min, i går, mandag morgen, ikke så mange som hadde anledning å være med så det ble meg og 1 jeger.

Etter at post er på plass så slipper jeg.

Det går bare 10 minutter så er det full los. Turer en runde uten å være nær meg eller posten.

Så er det tap , men så starter det på nytt og etter en drøy time etter slipp så kommer det en spissbukk mot meg på ca 80 meter. Den bråstopper med front mot meg. Når den kaster seg til siden for å løpe unna, fikk jeg ett skudd på bogen. Den løper fra meg tydelig ikke i form. Og etter  20 meter går den over ende.

Noen minutter senere er dreveren min på fallet. Det gledes 🙂

Skudd inn bog, ut lunge. Litt blodslått på innskudd siden. Ellers ok.

Kaliber og kule: 8x57IS og Nosler E-TIP 180gr.

 

 

20201119_090506.jpg

Edited by znopi
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Etter å ha forbannet og fordømt dritthunder som bare kaster vekk tida til folk i 30 år - har jeg fått muligheten til å jakte med en dachs som faktisk gjør det den skal, og vel så det.

Dagens jakt starta med karbonader og egg @730, uhørt sent, men deilig, for en smygjeger.. En halvtimes stiv gange i motbakke - rett inn på post iht Wehunt - hundefører skulle inn fra andre sida av heia. Satt vel en time og koste meg i halvtåke og halvmørke pga tjukt skydekke, "losen går" kommer det på melding, og kort etter hører jeg den. 
Og losen går, rundt heia, svekkes, og økes, og økes. Hmmm, rifla i skuldra - den er ikke lang myra jeg dekker, skjer det noe her så skjer det fort...

Losen blir høy, og roter lenge 2-300m oppfor meg, så hører jeg det knekker i kvist - selv rådyr lager lyd når de har det travelt. Den kommer nesten ramlende ned en skrent på et par meter, langt på sida av stien den "skulle" komme på, og drar over myra, ikke i maksfart, men i "rådyr som skal et annet sted"-fart. Klar som jeg var er siktet på den tvert, og den har kanskje et litt dypt steg, og litt mindre fart idet det smeller - første gang. Den snubler, går nesten på trynet, men står han av - jeg rekker ikke å se om eller hvor skadet den er før det smeller igjen. Der ligger han, ikke helt stein død, og blir stukket. Det stilner. (sikkert ikke innafor å stikke, men jeg gidder ikke skyte liggende rådyr på 1m hold, det skjer ikke)
Begge skuddene er litt høye, og litt langt fram.  Strengt tatt var det to nokså drøye skudd, med høy risiko. 

 

Rekker akkurat å vomme før dachsen kommer og overtar - jeg er ikke ferdig, og prøver å holde den unna med foten. Resultatet er en dachs som biter seg fast i støvelen og gnager og biter og glefser og snerrer... Jeg klarer å vente litt, så bare ragg du, min første bukk i drev for hund faktisk. Iallefall som jeg kan huske.

 

Hjemturen ble brukt til litt barneoppdragelse.

 

Nede ved låven blir den flådd og delt med en gang, og pakket for biltur.

 

Utstyr er en Sako 85 Finnlight i 6.5x55, kule er 120gr TTSX foran 46gr N19, tror den har 840-850m/s, utgangshullene her var som femkroner. Stokk er Hardy Karbon, og kikkerten en Swarovski Z3 3-12x50BT, i Leupold QR. 
Har ei rumpetaske Tenzing TZ 721, med gummihansker, en Fallkniven WM1 og en H1, strips, tau, Leica CRF 1600, 10 ekstra skudd, og ei Nitecore HC50, i fall det blir mørkt, brukte den faktisk når jeg flådde - det var ikke SÅ lyst i låven. HC50en er kjekk, for den har kraftig rødt lys, som gjør at du kan bruke lys uten å miste nattsynet.
Muckboots på beina, og helkledd i Norrøna Kvinnherad. Den var perfekt i dag.

 

Mye om utstyr - dette er kit jeg har samlet over mange år - dyrt som faen, men når en kjøper litt etter litt, og man faktisk bruker det, mye, så går det an. Og når alt klaffer, som i dag - så går det ihvertfall helt fint.

 

K

 

 

IMG_1340.jpeg.3f353cd5a76e8ee04a3ba6aa4d6cba23.jpeg

 

 

IMG_1339.jpeg.6e91adc450ea42d2c22e046518cdc007.jpeg

 

IMG_1343.jpeg.5e3f1659689aba4a298852d2dde8fbbb.jpeg

 

IMG_1350.jpeg.9e77e801de39a163f8a9c0ac9bd4b5d5.jpeg

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 14
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Fikk valget om å jakte eller høste poteter fra min bedre halvdel. Da ble det jakt. Satt på post en stund og var egentlig overbevist om at dette ikke blir noe av. Da jeg "gav opp" og begynte å gå tilbake ser jeg geita på en liten kolle jeg av og til sitter på i bukkejakta. Sniker meg innpå så langt jeg kan. kommer ut på en bergkant og det er så en dal mellom meg og middagen. studerer en stund i håndkikkert før jeg bestemmer meg for å skyte. Dyret var alene og beita rolig. Avstand ca 150-160 meter. Børsa er pappas gamle svenske M96 i 6,5x55. Ladet jeg hjemmekokt ammo med 160gr. Hornady RN kule. Toppet med March 1-4 kikkert. Denne digger jeg!!Knepper opp 5 klikk,  Skuddet går og dyret ramler på stedet.

 

Jeg venter litt før jeg begynner klatreturen bort til fallet. Da ser jeg to ører i siluett mot kveldshimmelen. Søren au, et kje står igjen.

Jobber meg så stille jeg kan mot fjellknatten kjeet står på. Har vinden på min side heldigvis. Klatrer opp og ser kjeet stå på 20-30m forran meg, hiver opp børsa og knaller til. også dette skuddet sitter nøyaktig der det skal. kjeet flyr av sted. ca 20m fluktstrekning, blod overalt, lett å finne.

 

kan jeg kalle dette doublet? første gang i alle fall med to dyr på rappen. Fantastisk opplevelse.

 

Samler dyrene sammen og vommer ut. Så begynner slepet ut av sumpheiene på Sørlandet. Frua har fått ordre om å rykke frem med bilen til nærmeste vei. Får begge dyrene inn i bilen i det siste dagslys forsvinner inn i den blå timen. Hun bar kjeet og rifla på vei tilbake. For en endeløs rikdom å kunne jakte alene og få hjelp av sin beste venn til å slepe byttet hjem. Hun har høstet poteter for gården, så den har gitt god avling i år. Snar begynner elgjakta!!

 

PS: en liten opplysning om March 1-4 som drukner i mengden av 8x superoomkikkerter fra de europeiske produsentene og March egen 10X osv. Den skal ha verdens største utgangspupill på 1X. er helt utrolig enkel å få godt siktebile med. Faktisk skaut jeg første dyret links (links skytter) og kjeet skaut jeg rex. Så veldig anvendelig kikkert. Montert på svensken med March titanringer. De er veldig bra. gullkikkert.

image.jpeg

Edited by Guest
la til bildet.
Link to comment
Share on other sites

Ute på rådyrjakt i helga med Dreveren min. Godt med 2 dagers avbrekk fra elgjakta.

I går, lørdag, ble det felt 2 rådyr for dreveren min, og 1 rådyr for dachsen vi har på laget, geit og 2 kje. Alle felt av jegere på post.

I dag fikk jeg sjansen, da uttak var over 1km unna meg, og losen vrikket seg gjennom post rekka uten at noen fikk mulighet til skudd. Fint å vite at man jakter sammen med folk som har vett til å holde igjen skudd når ting ikke er sikkert nok.

Det var los på geit med 2 kje hører jeg på radio. Og når losen var godt hørbar, kom geit opp den åskammen jeg stod på. Så bare ett kje med henne. Brått kommer ett kje til opp bakken, dette lå etter tydeligvis og virket ikke å være i samme kondisjon som geit og det andre kje.

Uansett, siste kje stoppet opp 5 meter bak de andre dyra, på 30 meter fra meg med bredsiden til. Dempet skudd fra rifle og kje går rett ned. Skudd utgang på bilde.

Geitekje, lite og magert, som var greit å få felt.

Dreveren min valgte dessverre å gå etter de friske rådyrene en god runde før han returnerte. Da var kje ferdig vommet. Men tid for kos og skryt til hunden ble det 🙂

 

Kaliber og kule: 9,3x62 og Naturalis 250gr.

Slaktet så forbausende bra ut, bittelitt blodslått på inngang, men ingenting på utgang. Og utgang viste at det har vært ekspansjon. Fluktstrekning: 0 meter.

 

 

20221009_095355 (3).jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Avsluttet elgjakta ved lunsj tider i går, og fikk tid til overs for ett rådyrdrev med dreveren min. Så 3 gubber og ei bikkje dro ut med håp om rådyr los.

Og los ble det, etter bare 2-3 minutters søk var det bonn gass i fra meg. Antar jeg hadde støkket dyr rett før jeg slapp hunden løs. Mens losen buktet seg mot den første posten, ble jeg oppmerksom på en liten bevegelse i sidesynet. Jeg titter til venstre og ser ett rådyr stå bak ett kratt. Kan se omriss av kroppen bak krattet. Men litt av ørene og horn stikker over. Tror det var ørenes bevegelser som gjorde at jeg ble var dyret. Så der har jeg en bukk bare 30 meter fra meg, godt beskyttet av ett tett kratt.

Jeg prøver å smyge stille for å få en vinkel så jeg kan komme til skudd. Tydelig at bukken bare står å trykker, og kan løpe ut når som helst.

Så snart jeg får klar sikt til overgang hals og bog, smeller det. Bukken går rett ned.

Jeg melder fra at jeg har felt en bukk på radio.

Da smeller det på en post.

Posten melder om felt bukkekje for dreveren min. Men han hadde reist videre med geita.

Fikk han inn på bakspor rett før det ble mørkt. Da var både bukk og kje vommet og slaktet, og dinglet i skrev i garasjen.

Kaliber og kule: 9,3x62 og 250gr Naturalis.

Kjøttødeleggelser minimale.

Fluktstrekning: 0 meter.

20220810_191512.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det ble en liten tur på rådyrjakt idag.

I første drev var det ei singel geit som passerte 4 poster uten av det ble løsnet noen skudd. Dyret kom til min post rett før losen gikk litt brått og uventet på kort hold med litt fart så ble bare å kikke der det hoppet forbi meg.

Et par runder i terrenget før dyret fant det for godt å stikke ifra oss.

Prøvde et par smådrev videre etterpå, men var rimelig tomt for dyr i de.

Håper på nye sjanser neste helg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tok ett lite drev på morgenkvisten i dag, bare jeg og dreveren.

Ble los etter 10 minutter med søk.

Geit med 2 kje kommer i min retning. På omtrent 40 meter kaster geit seg til siden og løper unna, og ett kje følger henne. Men det siste kje fortsetter rett frem, og stopper på omtrent 10 meter da det ble var meg. Pang og det går noen få skritt før det faller.

Bukkekje.

Kaliber og kule: 9,3x62 og Naturalis 250gr.

 

20201121_101231.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ute en snartur sammen med dreveren og 2 jegere i tillegg til meg.

Får los etter 20 minutter med søk, geit med kje går på post og kje blir felt først, og like etter blir geita felt av samme post.

Det viser seg at dreveren loser på ett tredje dyr som hadde kommet sammen med geit og kje. Så han suser rett fordi de felte rådyr.

Losen snor seg rundt i terrenget, og jeg har flyttet meg for avskjære i tilfelle det går ut av terrenget.

Men det turer tett og drar ikke langt.

Lurer på om det kan være hare.

Men ikke etter alt for lang tid, kommer losdyret i skuddfeltet mitt, ett kje, sikkert kje til geita som ble skutt tidligere.

Uansett, på 30 meter fikk jeg tatt ett skudd på kje. Geitekje.

Lungeskudd inn og ut.

Fluktstrekning 20 meter.

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr E-TIP.

 

20210809_105050.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ute i går på rådyrjakt. 4 jegere på post, og meg som hundefører med dreveren min.

Slapp hunden løs i grålysningen, og bare etter knappe 5 minutter med søk så var det full los.

Losen går rett mot meg, og 4 rådyr dukker opp på 30 meter, geit med 2 kje pluss ett rådyr til som jeg ikke fikk sett så godt.

Det ene kje ble stående i ro med bredsiden til i noen sekund med klart skuddfelt, så det gikk ned i smellen.

De øvrige rådyr fortsetter videre og blir borte. Dreveren min er på fallet bare ett minutt etter skudd. Ett magert lite geitekje var dette. Det andre magre kje jeg får i år. Andre kje som jeg har felt hittil i høst, har vært i en langt bedre kondisjon.

Det smeller på post ikke langt unna, og der har det blitt felt en liten spissbukk som kom fra der jeg hadde observert dyr.

Vi prøvde ett nytt drev, men det ble stang ut med lang los i nabo terreng.

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr E-TIP.

 

20221009_095412 (2).jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

znopi skrev (16 minutter siden):

Ett magert lite geitekje var dette. Det andre magre kje jeg får i år. Andre kje som jeg har felt hittil i høst, har vært i en langt bedre kondisjon.

Har du noen formening om hvorfor enkelte kje som går sammen meg geita er magre og i dårlig kondisjon?

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Sølvrev said:

Har du noen formening om hvorfor enkelte kje som går sammen meg geita er magre og i dårlig kondisjon?

Nei, jeg grubler på det.

Geografisk er det samme område med kje med god og dårlig kondisjon. Geitene som har vært observert, har vært innen normalen for voksen geit. Merkelig.

Men det har vært tilfeller andre år også, så nytt fenomen er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her om dagen var vi, 5 jegere og dreveren min ute. Det ble tidlig knall og fall etter en kort los. Ett smaldyr ble felt på en post. Så vi tok tidlig lunsj, og fortsatte i nytt terreng.

Her blir det og knall og fall, nå etter en lengere los på en bukk som klarte å lure seg forbi postene en etter en. 

Det kommer i god fart mot meg, og på 40 meter ser jeg bukken, som bråstopper ett lite øyeblikk. Det gir meg skuddsjanse og skyter akkurat i det bukken tar løs igjen. Bukken forsvinner inn i ett tett plantefelt. Hunden kommer som ei kanonkule, og forsvinner i samme retning. 10 meter inne i tetta er det bråstopp, og losen blir stille. Hunden er på fallet.

Må virkelig kjempe meg inn på alle fire for å få tak i hund og bukk i den tette vegetasjonen.

Lungeskudd inn og ut. Lite skuddskader, pent slakt.

Fluktstrekning 10 meter.

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr E-TIP.

 

20161001_113050 (2).jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Flott dag i skogen, med 13 grader i skyggen og rådyr los. Så til sammen 4 dyr, men fikk ikke skudd sjanse … uflaks. I morgen har jeg fått karantene av ungene, så nå blir det pause frem til neste helg. 
 

 

 

7999F302-1630-4FF6-823D-2D04715C793B.jpeg
 

C3614E8D-405F-4B62-BF7E-110D00BC09C7.jpeg

Edited by Aasbø
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ute med dreveren min i dag, bare vi 2.

Friskt, med litt snø i lufta og vind. Får los etter ett kvarter med søk. Losen går unna til den lenger ikke er hørbar. Så, etter halvtimes tid er losen på vei mot meg, og på 50 meter ser jeg ett rådyrkje. Det har stoppet opp litt, aner vel at noe er "galt" (?). Uansett, jeg skyter og kje går 10 meter omtrent før det legger seg. Lungeskudd inn og ut, pent slakt.

Dreveren min kommer på fallet, ett bukkekje, etter 5 minutter. 

Bra dag!

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr E-TIP.

 

20201119_085654.jpg

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meldingen kom i går kveld til tross for ett dårlig utgangspunkt i følge Yr.no.

 

«Oppmøte og rådyrjakt for dem som har tid kl 08:30 i morgen» 

 

Selv hadde jeg bestemt meg for en tur, men jeg ble overrasket over oppmøte i dag. 5 jegere og en hund hadde kledd seg godt for en dag med yr, tåke og 5cm slapseføre. 👍🏻 Ikke akkurat ideelle forhold, men sesongen er kort å jaktlysten stor.
 

Etter en liten rådslagning, bar det ut på poster. To jegere med hagler og tre med rifler.

Jeg hadde ikke sittet mer enn maks 3 min før hundefører meldte los ca. 450m fra posten min. Losdyret var ett singelt dyr, å det hadde retning mot Stian og meg. Utrolig hvordan pulsen stiger når man hører losen kommer nærmere, men dyret vinklet ca. 60m fra posten min uten at jeg fikk se det i den tåke tunge granskogen. Heldigvis så hadde vi Stian litt på oversiden av meg. Han satt ved en overgang mellom to hogster og det var der dyret skrudde av bryteren etter ett velrettet hagleskudd. 😃

 

Vi er heldige, nå blir det en varm dusj. 
 

 

 

33DC6DF0-038C-45D0-8049-A82AF5AF866A.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært ute på rådyrjakt ganske hyppig i det siste, men det har vært stang ut for min del.

Men i helga ble det helklaff :thumbup:

Dreveren min hadde hatt en lengere los som gikk ut etter hvert. I baksporet tilbake til meg tar han ut nytt dyr, som etter en 10 minutters los, kommer rett mot meg.

Smaldyr, stopper på 90 meter, klar sikt og det blir PANG!

Rett ned. Skudd inn/ut overgang hals/bog. Litt "grums" i halsen, for øvrig ett fint slakt.

Kaliber og kule: 9,3x62 og 250gr GMX.

Skryt og kos til hunden, og så hjem for å slakte. En helmax dag :thumbup:

 

20191222_100047.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Idag var vi en god gjeng ute på rådyrjakt. I første terrenget vi var innom var det tomt.

 

Neste terreng skulle vise seg å bli langt mer spennende da det ble meldt om ferske rådyrspor inn i terrenget. Etter en god stund smalt det fra ene posten og det ble meldt om bukk i bakken. 

Losen gikk ut av terrenget men kom i retur og da ramlet det enda en bukk. 

DSC_0484.JPG.6901aeed6b5940066c590367e3259767.JPG

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Nok en innholdsrik og flott dag i skogen med 11 blå og snø i lufta. 
Dachsen gikk rett på rådyrene i hundebande, så uttaket kom med en gang.

Ei flott rådyrgeit med to store fine lam fikk plutselig en liten sinna bikkje etter seg, men rådyrene smatt fint mellom postrekka vår og ut av terrenget. 

Verre gikk det for en bukk som ble støkt ned mot Martin … 6,5 naturalis. 
 

 

E6064FD1-E87C-4BC9-B6A2-CE57FA5D5218.jpeg
 

BF49E4A3-5AAD-4B72-AB2C-D792E719D396.jpeg

Edited by Aasbø
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

har ikke noe hund til rådyrjakt selv lengere men da kan man være med å skyte rådyr for unghunder:) 1 times los på 3 rådyr, til slutt kom denne geita med gevir på 20m og første rådyrfallet for min drilling og basseten på 1,5år sitt 3 rådyrfall for høsten.

 

 

Screenshot_20221201-153437_Facebook.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4.12.

Første rådyr med nyanskaffet Steyr SSG69 P2.

150gr Nosler BT. Lite kjøttødeleggelse. Utskuddshull ca 5cm

Avstand ca 50m, skutt ovenifra/litt forfra (derfor ser det ut som et høyt skudd på bildet)

 

 

 

DSC_0969.JPG

Edited by Torf
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Arox skrev (19 timer siden):

....til slutt kom denne geita med gevir på 20m.... 

Rågeit med gevir skyldes iflg viltbiologene hormonforstyrrelser og er visst ikke så veldig uvanlig, men to stykker i samme område er nok ikke dagligdags. Gevirstørrelsen kan vi nok diskutere....😉. Kunne for øvrig være interessant å høre om andre har felt hunndyr med gevir.

 

Passer vel å dra historien om harejegeren som skrøt av sin siste jakt til en kompis:

 

- "I går skjøt jeg en hare på 50 meter."

- "Det var en svært lang hare!"

- "Nei, i går skjøt jeg en hare med gevær på 50 meter."

- "Det var da et langt gevær!" 

- "O.k, prøver igjen: I går skjøt jeg, på 50 meters hold, en hare med gevær."

- "Da var det vel bare flaks at ikke haren skjøt først?"

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Hele 15 minus når vi jaktet søndag. Friskt 😬

Det la ikke noe demper på dreveren min som tok ut dyr 5 minutter etter at jeg slapp.

Vi er 4 jegere og dreveren som er ute i kulda.

Losen går mot bakposten, hvor det snur. En bukk uten horn (nei, ikke geit), blir felt på posten, men losen fortsetter videre.

Den runder meg 1 gang, uten skuddsjansje. Geit med ett kje og ett smaldyr. Losen kommer innpå for andre gang etter 20 minutter. Smaldyret kommer alene tilbake, og stopper 30 meter fra meg.

Pang! Skuddtegn, vakler 4-5 meter og rett ned.

Dreveren kommer dundrende, og løper rett forbi fallet med bare 1 meter, og løper sikkert 50 meter videre i full los før håndbrekket kommer på, og han returnerer til fallet.

Inn/ut lunge skudd. Pent slakt.

Kaliber og kule: 9,3x62 og 250gr GMX.

 

20211204_101644.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Fikk meg en tur til ut med dreveren. Blir færre muligheter fremover, så gjelder å benytte de få mulighetene som byr seg.

Kaldt i dag og, 17 minus merkes.

Dreveren søker i 20 minutter før jeg kan høre det er uttak i det fjerne.

Losen går av gårde mot en kjent overgang, men snur heldigvis, og bukter seg mot min posisjon. Så blir det tap, bare 200 meter fra meg. Stå stille, og håpe på det beste. Og joda, dreveren finner tilbake til losdyret og nå ruger dreverlosen i den stille skogen.

Ser ett rådyr komme omtrent 50 meter fra meg, får det til å stoppe med råbjeff, og skyter. Hopper fremover etter skudd, løper 20 meter før det går overende. Ett bukkekje.

Inn lunge, ut bog. Kula sprengte bogbein på vei ut, så der var det mye grums/ødelagt, men fint slakt  for øvrig.

Kaliber og kule: 9,3x62 og 250gr GMX.

1611550364_20211204_101731(3).jpg.bfb07239d1ae34b0577d73ae5f7c3a8a.jpg

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Siste dag i jakta!

Vi var 3 jegere og en drever som møtte opp.

Det er ikke mer enn minuttet etter slipp, så var det los.

Valgte å flytte meg etter hvert som losen dro av gårde, vekk fra meg og postene.

Underlaget (skare), og at jeg slapp så nære dyr, gjorde sitt til at det fikk fart.

En liten biltur senere så fikk jeg postet på en sannsynlig overgang.

Venter i omtrent 10 minutter, så hører jeg losen nærme seg.

Liten bukk dukker opp på 60 meter. Skyter og den går omtrent 20 meter før den velter.

Horna var borte, men ikke store tassen.

Bog inn, lunge ut.

Kaliber og kule: 7x57R g 154gr Hornady Interbond.

 

Ønsker alle en God Jul og ett godt nyttår 🎄🎆

20191117_105752.jpg

Edited by znopi
missprint
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Ett bukkekje helt på tampen. 
Umulig forhold å snike i, så planen var å komme seg opp på en av toppene å speide med den termiske spotteren. Har gitt godt resultat så langt, og ender stort sett opp i masse spennende sniking og skudd på dyr i ro. Slik ble det ikke denne gang, da det sto tre dyr på 40-50m å kikket dumt på meg når jeg trasket i vei gjennom skogen. Fant bukkekjeet med spotteren, men måtte sette skuddet litt lavt pga. ei grein. 

Blåste av begge frambeina, spjæret hjertet, men måtte lete godt for å finne det. Hadde kommet seg 20-30m unna og ramla utfor ei skrent. Måtte bruke hodelykt for å følge blodsporet. 
270w, 129gr LRX i 1000m/s beregnet for litt lengre avstander- men fint slakt uten noe blodslått på tross av kloss hold. Første dyret i år som ikke ble skutt liggende på magen. 
God jul!

D3EB48B8-A721-4DF4-BD3B-0D4BA5B53DA4.png

DB8572FC-C2AC-4457-984E-91F5587F32A2.png

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Forrige helg ble en bra helg på jakt.

Mye snø i terrenget, men også mye spor. Det ble meldt om rimelig ferske spor, og drit som lå oppå snøen. Etter en meget kort los viste to dyr seg frem for ene posten, og en bukk i bakken ble et faktum. Bukken hadde felt gevir nylig.

DSC_0519.JPG.3330c80805b9836cfd3afa1adca4809a.JPG

 

Dagen etter var vi i samme terreng på nytt. Vi startet i øvre del av terrenget og det ble konstatert ferske spor rimelig kjapt. Bikkja i los rett ut av terrenget, men det skulle vise seg å være mer dyr i vårt terreng enda. Enda en bukk dukket opp hos en post og gikk i bakken.

 

Etter dette skulle vi ta et lite jag i nedre del av terrenget. Bikkja var langt unna, og en mann ble sendt avgårde for å koble.

Vi andre postet opp, tre jagere startet drevet og meldte om mye spor, noen ferskere enn andre. Det var godt en liten stund da mann med hund kom tilbake langs veien og meldte om at han sto og kikket på ei geit med et kje i en åpen hogstflate. Suste litt rundt etter disse dyrene men de forsvant like fort som de dukket opp. Det ble da til at jagere skulle jage ut siste del.

En post meldte ifra om et dyr som gikk mellom oss. Han nevnte at jeg muligens kom til å få det i fanget, så jeg spente meg godt opp, og ikke lenge etterpå kom et lite bukkekje hoppende rolig opp mot min post.

På ca 15 meter plystret jeg, samtidig som jeg sendte avgårde en haglesverm med varmt bly. Pang! Rett ned!

DSC_0525.JPG.d68957c44338359310a51cd9cd4dcdae.JPG

 

Så er vi over til siste dagen for i år.

Gjennom et lite terreng hvor det ble observert tre dyr, men kom aldri frem til postrekkene.

På nytt inn i neste hei, hvor det etter en kort los falt en bukk. Godt, kort gjennomført.

2018884256_DSC_05422.JPG.f8e7b3456ad04549c82084a5c4c92acd.JPG

 

Denne høsten startet litt trått med en del uflaks med dyr som snek seg gjennom postrekker, men utover høsten klaffet det bra.

Totalt 8 dyr ble felt i våre terreng som det jaktes i.

God avskytning med 1 geit, 5 bukker, 2 kje.

Undertegnede hadde en grov bom på rev på ca 5 meters hold tidlig i jakta.

 

God jul til alle, og takk for gode historier utover høsten 🦌

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sesongen 2022 er over, men jeg må nesten legge med ett bilde til fra høsten. 
Her har vi Nils og fatter’n på snart 82 år etter en vellykket dag i rådyr skogen. Rifla har fatter’n pensjonert, men han er fremdeles veldig effektiv med hagle. De fikk til slutt 6 dyr i høst. Håper jeg er like sprek om jeg runder det mektige 80-tallet. 
 

1DE436CD-05AE-4766-972F-364C5C469DEF.jpeg

Edited by Aasbø
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...