Jump to content

Lovdata.no vs Politiet.no: Våpenskap nok en gang


B.Hansen

Recommended Posts

Sorry, har lest her inne, på Lovdata.no, og Politiet.no og klarer ikke konkludere på hvor et våpenskap kan/skal stå, og hvor vitale deler skal oppbevares.  Det er tilsynelatende mye villedende informasjon andre steder enn på Kammeret.no, og enkelte som tror/mener/har hørt fra noen andre at...

 

For privatpersoner sier Lovdata.no (oppdatert 5/7-2021) følgende:

Kapittel 6. Oppbevaring, transport og sending av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon

§ 6-1.Krav til tryggleik for privatpersonar som oppbevarer skytevåpen

Løyvepliktige skytevåpen skal oppbevarast i godkjent tryggingsskap. Med godkjent tryggingsskap etter dette kapitelet meinast tryggingsskap, som er godkjent av Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd etter FG-520, SSF 3492, EN 1143, NS 5089, INSTA 610 eller høgare standard. Det er likevel tilstrekkeleg å oppbevare vital våpendel i godkjent tryggingsskap i staden for det komplette skytevåpenet.

 

Fra: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2021-05-07-1452

 

Her kan et våpenskap lovlig stå i en separat utebod/garasje.  Både skytevåpenet og vitale våpendeler skal være i samme våpenskap, men skytevåpenet kan også være oppbevart hvor-som-helst så lenge en vital våpendel er i våpenskapet.

 

 

Hos Politiet.no derimot står det følgende:

Slik oppbevarer du skytevåpen og ammunisjon

Du må oppbevare registreringspliktige skytevåpen og våpendeler i et FG-godkjent våpenskap på den faste adressen din. Slik at uvedkommende ikke får adgang til dem.

Du skal ikke oppbevare skytevåpen i en bolig det ikke bor noen i. Dette gjelder for eksempel fritidsboliger, hytter, garasjer og uthus.

Ammunisjon må oppbevares nedlåst i et våpenskap eller et annet låsbart sted.

 

Fra: https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen/#undefined

 

Her kan et våpenskap ikke lovlig stå i en separat utebod/garasje.  I tillegg skal både skytevåpenet og (vitale) våpendeler oppbevares i våpenskapet.

 

Noen som har en link til loven som politiet baserer ovenstående på, eller er det slik at politiet lager regler basert på vedtatte lover?  Jeg spør for å være sikker på at jeg følger lover og regler, men er ikke nok bevandret i jussen til å se koblingen mellom Lovdata.no og Politiet.no og vil unngå å bli slått i hodet med en lov eller regel som jeg tolket feil.

 

Takker på forhånd for faktabaserte svar.

Link to comment
Share on other sites

Det følger av våpenloven § 19 andre avsnitt at våpen skal oppbevares i eierens "bustad" og at garasje/bod ikke regnes som "bustad" fremkommer indirekte av våpenforskriften kapitel 6 og det er også omtalt i forarbeidene til loven. 

 

Det er ikke tvil om at det er nok å låse inn en vital våpendel i et godkjent våpenskap, se våpenloven § 19 tredje avsnitt. Det som politiet skriver må derfor forstås som om det hadde stått skytevåpen eller vital våpendel, det er ikke et krav at alle deler av et våpen låses inn forutsatt at en vital våpendel er oppbevart i våpenskap. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (9 timer siden):

Det følger av våpenloven § 19 andre avsnitt at våpen skal oppbevares i eierens "bustad" og at garasje/bod ikke regnes som "bustad" fremkommer indirekte av våpenforskriften kapitel 6 og det er også omtalt i forarbeidene til loven. 

 

Det er ikke tvil om at det er nok å låse inn en vital våpendel i et godkjent våpenskap, se våpenloven § 19 tredje avsnitt. Det som politiet skriver må derfor forstås som om det hadde stått skytevåpen eller vital våpendel, det er ikke et krav at alle deler av et våpen låses inn forutsatt at en vital våpendel er oppbevart i våpenskap. 

 

Takk!  I utgangspunktet (for en lekmann) er det merkelig at to forskjellige lover omhandler mye av det samme: Forskrift om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenforskrifta) vs Krav til oppbevaring av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon.  Den første har jeg lagt inn i det opprinnelige innlegget øverst, den andre er den du henviser til og som er limt inn under her for orden skyld.  Førstnevnte er fra 2021 og sistnevnte fra 2018, men jeg ser nå at den fra 2021 henviser til den fra 2018 ("Hjemmel: Fastsett av Justis- og beredskapsdepartementet 7. mai 2021 med heimel i lov 20. april 2018 nr. 7 om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenlova) § 4, § 5, § 6, § 11, § 12, § 13, § 16, § 19, § 21, § 22, § 23, § 26, § 29, § 36, § 40, § 41, § 42 og § 43 og delegeringsvedtak 11. desember 2020 nr. 2704"), og at den fra 2018 er oppdatert med deler fra 2021.

 

https://lovdata.no/lov/2018-04-20-7/§19

 

§ 19.Krav til oppbevaring av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon

Den som oppbevarer skytevåpen, skal syte for at det er tømt for ammunisjon.

Den som har løyvepliktige skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon etter §§ 5, 6 eller 7, skal oppbevare desse i sin faste bustad, med mindre det er gjort unntak etter fjerde ledd nr. 7.

Løyvepliktige skytevåpen, eller nærare bestemte delar til skytevåpenet, skal oppbevarast nedlåste i godkjent tryggingsskap eller i godkjent våpenrom. Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst.

Kongen gjev forskrift om:

1. kva våpendelar som kan oppbevarast nedlåste i staden for komplette skytevåpen,
2. krav til oppbevaring av ammunisjon,
3. krav til godkjenning av tryggingsskap eller våpenrom,
4. særskilde krav til oppbevaring for personar som har løyve til å ha eit nærare fastsett tal løyvepliktige skytevåpen,
5. særskilde krav til oppbevaring av skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon for personar som driv næringsverksemd etter § 23,
6. særskilde krav til oppbevaring av skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon for andre juridiske personar enn næringsdrivande etter § 23,
7. oppbevaring av løyvepliktige skytevåpen, våpendelar og ammunisjon etter §§ 5, 6 eller 7 på annan stad enn i fast bustad.
0 Endra med lov 7 mai 2021 nr. 33 (ikr. 1 juni 2021 iflg. res. 7 mai 2021 nr. 1415).
Link to comment
Share on other sites

arg skrev (9 timer siden):

Man kan oppbevare våpen i garasje om garasjen er en del av boligen og det er dør mellom boligen og garasjen.  (Ekstern garasje eller fellesgarasje er ikke tillat)

Har lest endel om det her på Kammeret, men vet du hvor i lover/regler/forskrifter/rundskriv det står? 😀

Link to comment
Share on other sites

Dette står ikke eksplisitt noe sted, men følger av begrepet "bustad" hvor våpen skal oppbevares.

 

Frittstående garasjer og fellesboder er i andre sammenheng ikke en del av "bustad", mens sammenhengende garasje er det.

Så blir det en fortolkning om en utebod/garasje som sitter fast i huset er å regne som "bustad" når det gjelder våpenoppbevaring. Det må det nok en dom på før det avgjøres tydelig.

 

Men ser man til hensynet bak reglene så er det jo å forhindre at uvedkommende fritt kan bryte seg inn i en garasje som står 50m unna huset og få tilgang på våpen...

 

Dersom du får innbrudd og blir frastjålet våpen skal du klare å overbevise politiet om at våpnene er på avveie uavhengig av hvor i "bustaden" de ble oppbevart... En tvilsom utebod kan fort bli noe de henger seg opp i - og da har du et problem - uavhengig av hva lovteksten sier ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker på om oppbevaring i garasje er tillatt selv om den henger sammen med boligen og den har innvendig dør fra boligdelen. Politiet er, slik jeg oppfatter utkastet til nytt rundskriv, av den oppfatning at oppbevaring i garasje uansett ikke er tillatt og det kan godt hende at lovens begrep "bustad" kun er beboelsesrom pluss innvendige boder. Dette står det i utkastet; 

 

 

Skjermbilde 2022-09-20 kl. 09.14.47.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (1 time siden):

Jeg er usikker på om oppbevaring i garasje er tillatt selv om den henger sammen med boligen og den har innvendig dør fra boligdelen.

 

Det er nok det etter lovens intensjon

 

En garasje bygget inn i huset, med innvendig dør, er tross alt ikke vesensforskjellig fra et hvilket som helst annet rom med ytterdør med tilsvarende sikkerhetsnivå. Jeg vet om 2 forskjellige veteranbilentusiaster som har biler "inni stua", i fullt møblerte salonger bak store skyvedører av glass. Så lenge det er en integrert del av huset, med innvendig dør, må disse kunne sette våpenskap mellom bokhyllene bak chesterfieldene. Derimot om det ikke er en innvendig dør, er dette å regne som utestue, uansett hvor mye man møblerer, og da er det ikke lov.

 

Men så er jo spørsmålet om det er loven og dens intensjon, eller PODs rundskriv, som gjelder i praksis.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter det slik at lover og forskrifter, slik de til en hver tid blir oppdatert på Lovdata, er styrende og det juridiske grunnlaget som "folk flest" skal forholde seg til. Ulike etater, herunder Politiet, lager gjerne rundskriv som skal utfylle og hjelpe til med å forstå/fortolke/praktisere bestemmelsene i lover og forskrifter. Rundskriv er i den sammenheng å betrakte som veiledende. I en eventuell rettslig tvist vil det være lov- og forskrifts-teksten juristene forholder seg til. Antar det er flere jurister her på forumet, så vennligst korrigér meg hvis jeg har misforstått her.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (4 timer siden):

Jeg er usikker på om oppbevaring i garasje er tillatt selv om den henger sammen med boligen og den har innvendig dør fra boligdelen. Politiet er, slik jeg oppfatter utkastet til nytt rundskriv, av den oppfatning at oppbevaring i garasje uansett ikke er tillatt og det kan godt hende at lovens begrep "bustad" kun er beboelsesrom pluss innvendige boder. Dette står det i utkastet; 

 

 

Skjermbilde 2022-09-20 kl. 09.14.47.png

 

 

Vanlig tull fra de som er proffe på tull...

 

Jeg kikker akkurat nå på tegninger av et hus med integrert dobelgarasje; fra garasjen går en inn i en bod og så inn i gang/entre. Den ivrige rundskrivforfatter mener altså at setter jeg våpenskapet i garasjen er det fy, setter jeg det i bode, på andre siden av en dør med innbruddsikkerhet på ca 2 min, er det OK.

Ønsket om å detaljregulerer overstyrer her (igjen, som alltid..) sunn fornuft.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil om at loven og forskriften er det som styrer hva som gjelder, rundskrivet kan ikke endre på det som følger av lov/forskrift. Problemet er likevel at saksbehandlerne på våpenkontorene er pålagt å følge rundskrivet, og det har politiet rett til å pålegge dem i kraft at de er deres arbeidsgiver. Saksbehandlerne på våpenkontoret vil derfor legge til grunn det som står i rundskrivet, de vil ikke tolke lov/forskrift på en annen måte enn det som står i rundskrivet. Skal man vinne frem i en sak hvor man hevder gjeldende regler er annerledes enn det som følger av rundskrivet må du nok regne med å ta en klagesak til direktoratet, noe som tar veldig mange måneder og den skal avgjøres av det samme direktoratet som har skrevet rundskrivet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (10 timer siden):

Problemet er likevel at saksbehandlerne på våpenkontorene er pålagt å følge rundskrivet, ..... ......vil derfor legge til grunn det som står i rundskrivet, de vil ikke tolke lov/forskrift på en annen måte enn det som står i rundskrivet. 

Ja, jeg er klar over dette, og ser dilemmaet mht. en klage til POD. Poenget mitt var nå likevel at folk må forholde seg til lover og forskrifter, ikke diverse rundskriv som er ment for internt bruk. Vil tro f. eks. NAV og Skatte-etaten har tilsvarende veiledninger for sine saksbehandlere.

 

Jeg er ikke sikker på om de som forfatter slike "hjelpedokumenter" har noe genuint ønske om å detaljstyre, jeg tror det kan like gjerne kan være å forenkle hverdagen til saksbehandlerne (som ofte ikke er jurister). Med slike forenklinger vil også saksbehandlingen ta kortere tid.

 

Ulempen er imidlertid at noen nyanser i lovens/forskriftens intensjon kan gå tapt. Generelt er det en bra ting å sjekke ut forståelsen av en tekst med saksbehandler, men om det er prinsipielt viktig å få avklart om intensjonen er ivaretatt får man ta seg bryet med en klagesak. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...