Jump to content

Vann og kjøtt (Hjort)


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

slenger ut kanskje 2022 dummeste spørsmål, men om man ikke spør så får man ikke svar :)

 

Jeg har hørt  at man ikke skal bruke vann til å vaske skrotten innvendig etter utvomming, vi var i fjellet og skjøt en kalv forrige helg, det var 20 grader i lufta og fluene sirkla rundt oss som en mørk sky på himmelen, vi hang opp dyret i et tre med viltnett og konkluderte på slutten av jaktdagen at vi var nødt å bære dyret ned fra fjellet og få det inn i en sval kjeller så det fikk mørna noe treigere en det ville gjort på fjellet i den varmen. 

da vi kom ned fra fjellet og skulle flå og henge det opp, så kom det fluer ut fra skrotten innvendig, vi var rådville og spylte skrotten innvendig med vann for og få ut blodrester og potensielt fluelarver. 

i går skar vi ned dyret etter endt mørning og det var en fryktelig sur lukt i lokalet dyret hang, det var nesten som en form for ammoniakk lukt, stram med andre ord. 

vi skar løs boger og bakben samt det som var å ta vare på, når vi kvitta oss med den blodslåtte skrotten så forsvant lukta noe, med andre ord så var bakben og boger uten den samme lukta kan det virke som.

det store spørsmålet er om grunnen til denne lukta er at vi venta for lenge med å bære ut dyret i de varme omgivelsene, eller om den kom fordi vi spylte det med vann innvendig og ikke bare tørka av med papir og blod slik man pleier å gjøre? 

 

dumt spørsmål nr2. 

Når vann ikke er anbefalt til å vaske med, hvordan får dere vekk hår fra kjøttet? det er en stor pirkejobb og plukke vekk hår rester som havner i kjøttet, er det innafor å spyle det av rett før tilbereding evt? 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er problematisk å håndtere felt vilt i varmt (og fuktig) vær. Men temperaturen er ikke så kritisk det første døgnet så lenge skrotten henger luftig. Du skriver at dere flådde dyret etter at dere kom ned fra fjellet, så jeg oppfatter at dyret hang en dag med skinnet på? Ved høy temperatur er det særlig viktig å få best mulig lufting, samt å skjære vekk rundt sårkanalen hvor det surner først. For å oppnå best mulig nedkjøling til omgivelsestemperatur og sikre god lufttilgang kan det derfor være lurt å flå med det samme, større dyr kan eventuelt grovparteres og pakkes i gas-sekker.

 

Sp.m. 1: Jeg tror ikke den sure lukta skyldes at dere spylte med vann (selv om det bør unngås), men at slaktet fikk dårlig lufting og at dere ikke var nøye nok med å skjære bort blodslått kjøtt. Ofte er det lurt å "åpne bogene", dvs. skjære løs fra baksiden slik at det kommer luft inn under "armhulene", uansett hvor dyret er truffet.

 

Sp.m. 2: Det mest av hår bør fjernes etter flåing, resten fjernes ved nedskjæring etter endt mørning/modning. Da kan du bruke en svamp dyppet i (eddik)vann, men det går like greit med fingrene eller en pinsett. Uansett er det en pirkete jobb. Og skulle du fortsatt finne et hårstrå eller to før tilberedning er ikke det noen krise. 

 

Edit: Selv om dere fikk skrotten inn i en sval kjeller kan det tenkes det var for lite lufting der også (og kanskje høy fuktighet). Jeg har sett at mange bruker en vifte for å sikre god luftsirkulasjon.

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det man frykter med å bruke vann er at man skal spre bakterier utover. Da er det bedre å holde problemområdet isolert og heller skjære vekk blod og forurensing. Enig med @sølvrev at når det er varmt så er lufting viktig. Flå av skinnet og løsne bogene, evt ta de av helt slik at man får pusset vekk alt av blod. Da får man raskt en fin tørkehinne på slaktet som også bidrar til at at fluene får dårligere kår. 

 

Å fjerne hår fra nyflådd dyr er en tålmodighetsprøve. Ofte er det enklere straks slaktet har fått tørkehinne. Bruker en ren kniv og skraper vekk hår. Vi har også brukt en helt ren børste med stiv bust.

 

Å spyle et slakt som har fått tørkehinne er ikke noe jeg ville ha gjort.

Link to comment
Share on other sites

Bruk varme (propanlampe) å svi av evt hår på slaktet. Håpløst å drive å rote med pinsett for å fjerne hår. Slår 2 fluer i en smekk. ..slaktet får fin tørkehinne i samme slengen. Bruk det berømte sunne bondevettet i tillegg til blåselampa så går det bra. Man skal ikke grille slaktet m blåselampa....kun fjerne gjenstridige hår. Skjær vekkblodslått kjøtt og løsne bogene, som nevnt av flere. 

Skjær vekk plaura og rundt snittet man legger når man går inn for å vomme.

Lykle til videre utover i jakta. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar,  

vi valgte og ikke flå dyret i felt i frykt for at fluene skulle få bedre kår, men dyret hang ikke et døgn i felt, toppen 7-8 timer før vi bar det ned, men vi skar ikke løs bogene når vi hang det opp etter flåing, det var et nyttig tips til neste gang. 

ellers var dette en kalv på ca 20kg, skutt på 5 meter hold med 180gr kule fra 308w rett i maskinrommet, så det var mye blodslått på begge sidene av dyret, dette fikk vi skåret rent før vi hang dyret hjemme.

Det med blåselampa var ikke dumt, da får  man gjernet det meste vil jeg tro 👍

Link to comment
Share on other sites

En ren oppvaskbørste kun til formålet fungerer fint til å fjerne hår etter at dyret har fått tørkehinne. Ellers er det viktig å legge snittene langsgående på hårene for å unngå forurensing. 
 

Vil tro lukten dere kjente var surnet blod.  Når dyret henger så skjærer du løs slagsiden på oversiden av skuddhull i en radius du tror blodet har spredd seg. Skjær løs slagsiden nedover på hinnen innenfor blodets utbredelse. Fortsett til alt blodet er vekke. 
 

er skuddet borti bogene er det bare å plukke de av med en gang og utføre samme prosess på de. 
 

surnet blod er ikke mat og det er enklere og mer hygienisk å fjerne det med en gang. 
 

rene hender, kniver og minst mulig snittflater er oppskriften på god hygiene og dårlige vilkår for bakterier.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet så er det jo snakk om det beste av to onder. Så lenge det lar seg gjøre så bruker jeg aldri vann på slakt. Det skjer jeg bruker eddikvann for å fjerne gørr hvis jeg har vært så uheldig å fått hull på vomma. Jeg har hørt at en kan bruke rent vann for å skylle inne i bryst/bukhule men at en ikke skal bruke vann på "skinnsiden". Har ikke prøvd dette selv men tenker jo at hvis slaktet er helt nedsauset i gørr så skader det jo ikke å prøve.

 

Når det gjelder flue egg/larver samt hår på slakt så skjønner jeg ikke helt problemstillingen. Flue egg/larver kan en enkelt fjerne med en kniv etter hvert som det dukker opp. Eventuelle hår som ender opp på slaktet fjerner man når en skjærer ned skrotten. Jeg er langt mer nøye med hygienen mens jeg vommer og flår enn jeg er etter at dyret er hengt opp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har rutinemessig brukt vann til å skylle buk og brysthulen på dyr som er åpnet i terrenget og dratt ut, aldri opplevd noe slakt som har tatt skade av det.

Dyr som er skutt på innmark/nær slakteplsss transporteres "runde" dit.

 

Hår, om dere får så mye hår på slaktet at det er et problem skjønner jeg igrunnen ikke hva dere gjør?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...