Jump to content

Er 42grams haglepatroner for mye på skogfugl


Embret35

Recommended Posts

Ja, det blir mer rekyl! Om det blir for mye for deg er det bare du som kan svare på. Men kanskje viktigere er det hvilket skuddbilde slike patroner setter i ditt våpen. Jeg kjøpte en kartong av 12/76 ladet med 42 gram hagl til rådyrjakt, men prøveskyting på papp på 25 m hold resulterte i at jeg la hele partiet (250 skuddd - 2!) ut på Finn. I mitt våpen ble det en klumpete og ujevn sverm, slik at effekten av flere hagl ble helt borte. Når patronene i tillegg var ubehagelige å skyte med, gikk jeg tilbake til 12/70-patroner med 35-36 gram hagl som ga mye bedre dekning (jevnere sverm). Og de patronene har mer enn nok hagl til alt vilt innen forsvarlige hagle-hold.;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Ja, helt meningsløst. Mye bedre med normale ladninger. 

Her er jeg særdeles uenig. Den beste skogsfuglpatronen jeg har testet i min hagle er  Winchester Superspeed 12/76 52gr nr. 4. Betraktelig bedre dekning en "lillebror* i 12/70 36 gr på 35 m. Farten har jeg kronografer til 385m/s. Dvs temmelig normal " haglefart".  Når man i en halvauto får temmet rekylen så er dette en formidabel patron. 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Super XX said:

Her er jeg særdeles uenig. Den beste skogsfuglpatronen jeg har testet i min hagle er  Winchester Superspeed 12/76 52gr nr. 4. Betraktelig bedre dekning en "lillebror* i 12/70 36 gr på 35 m. ...

Men skal du ikke spise det du skyter? En fulltreffer på en orrhane på 15- 20 meters hold, og hele middagen er ødelagt, og event full av dritt.  En orrhane er like død med 7 hagl i kroppen som med 20, men betydelig mer egnet som mat. 28-32 gram bly holder i massevis ut til forsvarlig hold på skogsfugl. 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bestandig cylinder choke. Har aldri opplevd av viltet har blitt voldsomt ødelagt. Det er også særdeles skjelden at jeg opplever at skuddavstandene er under 20m på orrfugl og storfugl. De fleste blir felt mellom 25 og 35m. Ved å gå opp i ladning så sikrer jeg å ha tilstrekkelig dekkning på de avstandene jeg skyter mest på. En 32grams nr 4 synes jeg blir "glissen" på over 30m.

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (10 timer siden):

Jeg bruker bestandig cylinder choke. Har aldri opplevd av viltet har blitt voldsomt ødelagt. Det er også særdeles skjelden at jeg opplever at skuddavstandene er under 20m på orrfugl og storfugl. De fleste blir felt mellom 25 og 35m. Ved å gå opp i ladning så sikrer jeg å ha tilstrekkelig dekkning på de avstandene jeg skyter mest på. En 32grams nr 4 synes jeg blir "glissen" på over 30m.

Jeg skal ikke bestride at tyngre ladede patroner kan gi jevne og fine skuddbilder i enkelte våpen, og trikset er kanskje nettopp å skyte med cylinder choke? Men like fullt vil jeg påstå at patroner med lettere ladning vanligvis gir bedre dekning på normale haglehold i de fleste våpen med noe trangboring. I riktig gamle dager, da haglene hadde 70 mm kammer og gjerne ble levert med 1/2 og 1/1 trangboring, brukte vi ofte 65 mm patroner med 32 gram hagl ved tidlig rypejakt for best mulig dekning.

 

Men uansett hvilken ladning man foretrekker til sitt våpen, er det særdeles lurt å testskyte ulike patroner på papp (skuddavstand 25-30 m) og studere haglsvermens diameter og jevnhet før man velger patron.

Link to comment
Share on other sites

Som beskrevet tidligere, det er ingen vei utenom å teste. Både spredning og haglfordeling (jevnt/ujevnt) kan variere stort fra våpen til våpen. Finner også at mine mest brukte våpen, som er eldre tyske sideliggere og O/U, trives best med hagle-vekt i området 32-35 gram i kaliber 12, og 28-32 gram i kaliber 16. Har også en nyere Beretta automat (kal 12) som fungerer noe bedre med tyngre hagle-vekt (bly). Tror mye av denne forskjellen kan tilskrives overgangskonusene og chokene i våpnene. Spesielt trenden mot lengre/slakere choker tror jeg gjør at tyngre ladninger, også med hardere haglmaterialer, kan oppføre seg bedre.  

 

Jeg lader normalt all hagleammunisjon jeg bruker på jakt selv, og ser godt hvor mye små forskjeller i ladedata og komponenter kan utgjøre på spredning og dekning. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Har skutt både hare og rype med 46g og 50g patroner, sent på høsten da holdene gjerne blir litt lengre synes jeg dette fungerer fint.

Ikke noe mer skuddskader enn jeg opplever med gode gamle 36g nittedal express tidlig i jakta.

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...