Jump to content

Funn i rådyr: er dette normalt?


Maxwatt

Recommended Posts

Kliner til igjen med noe merkelig funn fra en bukk.

Veske fylte blærer som sitter i en klynge helt fremst i brystet. Ellers helt friskt og fint dyr. 

Er dette vanlig? Har noen andre sett slike før? 

Noe å uroe seg for eller bare en "ikke tenk på det" situasjon.

DSC_6619.JPG

DSC_6620.JPG

Link to comment
Share on other sites

Alternativt, ring Mattilsynet. De har mye kompetanse på dette (og er rett instans, strengt tatt) Hadde en elg med veldig opphovnet milt som jeg skulle feltkontrollere, lå litt småjævlig til (lavlandet, men i et plantefelt så vi måtte hogge oss vei noen hundre meter). Jeg ville ikke godkjenne den uten å ha noe backup på avgjørelsen. Ringte til det lokale MT og de stilte opp og kom ut og kikka på elgen i felt. Ble godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Send bildet til det lokale mattilsynet. Ringer du de får du et mobilnr å sende til eller en e-post adresse. Dette er innenfor deres interesseområde (og ansvarsområde). 

Det er lite sykdom på hjortevilt i Norge så vetrinærene i Mattilsynet er ofte på hugget når "interessante" funn gjøres. Jeg hadde ikke spist (eller avhendet til andre) den bukken der før det var avklart hva det var :-)
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kongsvinger i sør-hedmark.

Hadde et lignende funn i fjor og fikk en kald skulder fra Mattilsynet når jeg ville ha hjelp derfra. Dengang ble slaktet kassert på bakgrunn av bilder, men det ble ikke tatt prøver og jeg fikk ikke lov å komme til mottaket med skrotten for undersøkelse. Etter nesten en uke med mailer og telefoner hit og dit fikk jeg tilslutt en uttalelse hvor det ble anbefalt kassert og da var den begynt å surne. 

Fikk ikke engang hjelp derfra til å bli kvitt skrotten.

Dette er bilde fra den og det ble nevnt at dette kunne være en slags bendelorm.

 

DSC_6372.JPG

DSC_6357.JPG

DSC_6387.JPG

Link to comment
Share on other sites

Maxwatt skrev (22 minutter siden):

Kongsvinger i sør-hedmark.

Hadde et lignende funn i fjor og fikk en kald skulder fra Mattilsynet når jeg ville ha hjelp derfra. Dengang ble slaktet kassert på bakgrunn av bilder, men det ble ikke tatt prøver og jeg fikk ikke lov å komme til mottaket med skrotten for undersøkelse. Etter nesten en uke med mailer og telefoner hit og dit fikk jeg tilslutt en uttalelse hvor det ble anbefalt kassert og da var den begynt å surne. 

 

Dette er for sløvt! Om ikke det lokale Mattilsynet hadde kapasitet og/eller kompetanse til å hjelpe, burde de i det minste henvist deg til andre, f. eks. Veterinærinstituttet, som kunne fulgt opp saken. Selv om det bare er snakk om et rådyr med beskjeden kjøttvekt, vil jeg tro symptomene og det å få stilt en korrekt diagnose kunne være relevant for annet hjortevilt også. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Hørte med en som har peiling. Fikk ikke svar på om jeg kunne bruke navnet hans, så deler bare det han skrev.

 

Jeg vet ikke, men jeg ville nesten tenkt på Echinococcus granulosus. Jeg synes cystene ser for store ut til å være cysticerker fra en Taenia-art. Det kan selvsagt være en svulst, men det var en litt aparte lokalisasjon (iallefall om dette var den eneste lokalisasjonen).

Dette bør undersøkes av patolog og parasittolog, ja!

Her er en artikkel med bilder av E. granulosus i ei villsvin-sugge: https://link.springer.com/article/10.1007/s00436-008-0989-1

 

 

@Maxwatt Jeg kan prøve å hjelpe til med å få dyret undersøkt hvis det trengs. Lover ingenting, men kan gjøre et forsøk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er for sent å få den undersøkt nå. Jeg la ikke merke til dette før under partering. Nå er kjøttet i fryseren, restene har ligget i restavfall søpledunken i et par dager. Jeg hadde tenkt å gi ribbein få til hunden rå som snacks. Men jeg kasserte den fremste delen som var full av veske kuler. Mesteparten av ribbeina sparte jeg men altså uten disse "greiene"

Hvis jeg hadde sprettet opp brystkassen under vomming ville jeg ha punktert disse greiene. Ellers friskt og fint dyr som smakte nydelig.

Mattilsynet har jeg avskrevet siden de ikke klarer å håndheve selv den enkleste gatehundimportforbud saken engang og tydeligvis har en "la oss gi det 5 år og se hva som skjer" holdning til saker som de burde være fremmpå i.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mattilsynet er en faginstans med ansvar også for vilt. F.eks. var det de som hadde myndighet til å innføre foring og saltsteinforbud i viltpleien når CWD ble oppdaget og de var en av oppdragsgiverne som førte til utskytingen i Nordfjella. At de ikke viser interesse for parasitter i vilt som kan spre seg til tamdyr går på tvers av oppgaven deres.

I distriktet her får feltkontrollør mobilnummeret til offentlig vetrinær i Mattilsynet med beskjed om å ta sende bilder straks noe som avviker blir funnet. 


Trådstarter har alt spist av dyret og  E.granulosus kan i enkelte tilfeller ha mennesket som mellomvert hvis det viser seg å være korrekt påvist. Jeg håper du stekte kjøttet godt. Over 60 grader kjernetemperatur godt. Parasitter er alvor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...