Jump to content

Monza Bolt Action


Noobie

Recommended Posts

Fra produsent Instanbul Silah, etter et besøk på Landrø ble jeg anbefalt denne riflen de nettopp hadde fått inn i butikken.  Er noe jeg vuderer sterkt da det virker som om det er mye penger spart kontra en Tikka hvor man må sette på skinne osv selv evt sende den til børstemaker. Er det noen som har noe kjentskap til denne og ville anbefalt den? Eller er det bedre og se videre? Er min første rifle som hovedsakelig skal brukes til hjort og rådyr.

7A286B7B-A49C-428C-BC79-FA68259EDC28.png

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig ønsker Landerø å selge produkter som de selv har agentur på..(de tjener mye mere på det salget.. kontra en Tikka som de kjøper med Importøren Schou Våpen..

 

Med Tikka vet man hva man får.. presisjon..avtrekk og kvalitet er topp rett ut av esken..

 

Når man i tillegg vet at ved siden av Remington 700 så er Tikka T3 den plattformen en får mest "after marked" deler.. stokker..chassis.. avtrekk med mere til så er det en "no brainer" med tanke på valg.. skulle du velge å selge Tikka så holder de seg veldig godt i pris.. i motsetning til litt mere "bakgårds" merker der børsa faller 50% med en gang du går ut av døren på Landerø..

 

Om du på et tidspunkt ønsker å sette "prikken over i´en" og optimalisere T3 slik som jeg har gjort..  er det bare å kjøre på..

 

Tikka T3.. Sphur 20moa skinne..Manners PRS karbon stokk..og Hardy Karbon løp..55D7C847-196C-4FC8-98F3-97E48C6F7B17.jpeg.dbe4c389ba654a1752d458d85b2eab32.jpeg

55F1D7C9-E0A0-48BA-8940-B606298E8CD6.jpeg.6175ed7277089e236e98b241c7752c19.jpeg

0016BF1C-5D0A-4ECB-947D-67DEFD0CC918.jpeg.bdec532acd0d1fe162fccabb54a594f4.jpeg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (16 timer siden):

Du trenger jo ikke sette skinne på Tikka, du kan montere kikkerten rett i kassa med Optiloc..

 

Ole

Og for å presisere, ikke bare Optilock, men hvilken som helst montasje. Har sjøl Leupold QR baser rett i kassa. Men dette gjelder bare nyere Tikka (tror jeg).

Link to comment
Share on other sites

Tror poenget til @Ei tohi varjata var at du kan bruke ringer som direktemonteres i svalehalesporet i kassa. Som feks optilock, sportsmatch, warne, tier one og sikkert fler.

Da slipper du et mellomledd, som picatinny eller QR-base er.

Hvis du mener at du har Leupold QR-ringer direkte i kassa så skjønner jeg, men du skriver baser så derfor presiseringen.


Når du nevner muligheter på ny kasse kontra gammel så er det vel noen forskjeller i antall hull på toppen ja. Utdyp gjerne hva som passer og ikke. Kjekt å vite for oss andre også.

Link to comment
Share on other sites

Mener det ikke lenger er svalehalespor i kassa på nye Tikka. Da jeg kjøpte rifla så ble den levert med Leupold QR baser som var skrudd rett i sporet på kassa. Hadde 2 kikkerter fra før med tilsvarende QR ringer og da var det bare å flytte på ringene til de passa til basen på Tikkaen. Mulig vi snakker litt forbi hverandre her eller var dette forståelig ?

Link to comment
Share on other sites

Ufattelig off topic!

@Sunnmøring Vi hadde jo en diskusjon vedrørende brems for en liten tid tilbake. Det eneste vi kunne konkludere med er at jeg hvert fall ikke liker rekyl😁 Ser av bildene at du har en "bremsmodul" foran på lyddemperen. Hvordan opplever du at denne fungerer vs en lyddemper i tilsvarende størrelse uten "bremsmodul"? Driver å spekulerer i disse baner, evt One Norsman..

 

One topic. Jeg har aldri valgt en Monza fremfor en Tikka før evt produktet har vært på markedet i mange år og vist sin fortreffelighet. 

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (39 minutter siden):

Ser av bildene at du har en "bremsmodul" foran på lyddemperen. Hvordan opplever du at denne fungerer vs en lyddemper i tilsvarende størrelse uten "bremsmodul"?


Nå har jeg ikke prøvd denne demperen med brems modul på andre rifler.. Det jeg reagerte på første gangen jeg prøvde oppsettet var rekyl "oppførselen" med karbon løp..og karbon stokk så får en uvant følelse.. rekylen føles annerledes enn med mere tradisjonelle rifler med tre/plast stokk.. og vanlige løp.. jeg blir forundret og positivt "overrasket" hver gang jeg skyter med riflen..

 

For noen uker siden når jeg var på banen sammen med en kompis så nevnte jeg dette.. tilfeldighetene ville det slik at akkurat da så slet han med smerter i skulderen sin.. og hans Tikka T3 i 308w med hausken demper med ca samme størrelse som Optima demperen med brems modul.. ga han sterke smerter i skulderen hver gang han trakk av.. (han hadde betennelse i skulderen) jeg spurte han om han ville prøve en serie med min børse/demper som også er i 308w.. (min ammunisjon er både ladd med tyngre kule og mere krutt.. og derfor mere rekyl også.. etter 3 skudd så snur han seg med et litt forundret uttrykk i ansiktet og utbryter at det er "sinnssyk" stor forskjell på opplevd rekyl..  jeg blir nysgjerrig og tar tre skudd med hans T3 og tre skudd med min.. og må som han konkludere med at forskjellen er veldig stor i opplevd rekyl..

 

Jeg legger merke til at det skjer ting foran demperen med brems modul.. den flytter en del luft.. men den gir ingen trykk bølger slik en ordinær brems gjør (trykket blir igjen i demperen) men ligger det løv/blader/papir (notere ned ladedata) så får disse seg en flyvetur.. 

 

Så jeg er fornøyd.. skyter jeg uten demperen så er det veldig stor forskjell i forhold til med..så den gjør nok jobben bra..

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar! Ser at Monza ikke er veien og gå. Hehe, men da er mitt neste spm! Ligger jo sikkert 20 forskjellige tikka t3x ute i alle butikkene, hva er den store forskjellen her? Er det bare stokken? For prisen er jo fra sikkert 12.000-20.000kr! 
 

Er det feks noe forskjell på de 2 bildene jeg legger ut bortsett fra prisen? Tenker at det er greit å få den gjenget så jeg slipper å gå til en børsemakker for det! 
 

For da er jo ikke prisen så stor kontra Monza heller. 
 

Er det 6,5 eller 308 som er favoritten til Hjort og rådyr? Har vært veldig på 308, men starter og vurdere 6,5

21541127-F143-4CDE-AB17-C804CA3577E0.jpeg

0AEA1A21-87D2-4F89-9296-EC2642E015AA.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Noobie skrev (23 minutter siden):

Ligger jo sikkert 20 forskjellige tikka t3x ute i alle butikkene, hva er den store forskjellen her?


De to som du linker til er det løpslengde..og vekt forskjell 2,9 kg vs 2,8 kg.. (samt at jeg lurer på om ikke compact har litt kortere kolbe) (her kan jeg ta feil) begge får du ferdig gjenget..

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for en tikka i rustfri utførelse..og med justerbart kinnstykke.. den vanlige kolben er for lav om du skal bruke kikkertsikte.. og en skyter mye bedre med riktig kinn kontakt..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (49 minutter siden):

 jeg blir nysgjerrig og tar tre skudd med hans T3 og tre skudd med min.. og må som han konkludere med at forskjellen er veldig stor i opplevd rekyl..

 

Høres jo veldig bra ut. Spørs om jeg må investere. Takk for godt svar!

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (3 timer siden):


De to som du linker til er det løpslengde..og vekt forskjell 2,9 kg vs 2,8 kg.. (samt at jeg lurer på om ikke compact har litt kortere kolbe) (her kan jeg ta feil) begge får du ferdig gjenget..

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for en tikka i rustfri utførelse..og med justerbart kinnstykke.. den vanlige kolben er for lav om du skal bruke kikkertsikte.. og en skyter mye bedre med riktig kinn kontakt..

Rustfri blir det nok ikke da det går ganske mye over budsjett. Men justerbar kolbe er nok smart! Hvilken lengde er mest vanlig der ute? 51 eller 56? Skal sette på demper

Link to comment
Share on other sites

Noobie skrev (9 minutter siden):

Rustfri blir det nok ikke da det går ganske mye over budsjett.


Desto mere oljing og pussing på deg da..(det er en ganske ny post angående rust på pipe..på nytt våpen etter en tur ut i regnvær..)

 

 

Noobie skrev (11 minutter siden):

Hvilken lengde er mest vanlig der ute? 51 eller 56? Skal sette på demper


Det bestemmes av kaliber.. 6,5x55 så lengst mulig pipe.. 308w er ikke like kritisk med tanke på pipelengde..selv om 308w får høyere hastighet til lenger pipe en har..

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (6 timer siden):

Mener det ikke lenger er svalehalespor i kassa på nye Tikka. Da jeg kjøpte rifla så ble den levert med Leupold QR baser som var skrudd rett i sporet på kassa. Hadde 2 kikkerter fra før med tilsvarende QR ringer og da var det bare å flytte på ringene til de passa til basen på Tikkaen. Mulig vi snakker litt forbi hverandre her eller var dette forståelig ?

jmosbakk, ser at jeg her er helt ute på (Hardanger) viddene. Glem alt jeg skriver om svalehalespor, QR basene mine er skrudd fast i skruehøla på toppen av kassa 😁 Beklager avsporinga !

 

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (53 minutter siden):

@Noobie Kjøpte ikke du en Weatherby Vanguard S2 308 Win?

Jeg gjorde, men så brukte jeg angreretten! Var en veldig fin rifle, men når summasumaro ble gjort hadde det blitt veldig dyrt tilslutt. Da fant jeg ut at det var bedre og se litt videre, først på Monza. Nå tror jeg det blir en Tikka! Hadde vært enklere å starte med keramikk! 

9D0CC1BE-DD2C-40F7-840E-EC4F56C5EC4A.png

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (4 minutter siden):

Hva er budsjettet?

Det har vel egentlig blitt noe i 12-13.000 har ikke så lyst til å gå så mye høyere! Mer gira på å investere mer senere om jeg finner ut at det blir mye jakt med det! Nå ser det ut som det blir 1 tur med hjort og 1 tur med rådyr i året. 

Link to comment
Share on other sites

Ok. Om du ikke har kjøpt kikkertsikte ennå så lønner det seg å kjøpe alt i en pakke. Slik som dette: 

https://bmwear.no/produkt/vapen/riflepakker/tikka-1/tikka-t3x-lite-justerbar-riflepakke

 

Zeiss V4 3-12x56 og A-Tec Optima 45 får du mye for pengene.

 

PS! Har du lange armer og/eller store hender vil du oppleve at tikkastokken er kort og generelt liten. Denne kan oppgraderes senere ved et eventuelt behov.

 

Edit: Om du skal ha 57 cm pipe så må du be om det. Ellers blir det 51 cm med gjenger fra fabrikk.

 

Norma Golden Target og Norma Oryx er gode patroner som vanligvis gir god presisjon.

Edited by Nybegynn3r
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noobie skrev (På 21.8.2022 den 14.40):

 Er min første rifle som hovedsakelig skal brukes til hjort og rådyr.

Rifla som @Vixen222222 linker til er i .30-06, og det er kanskje et enda bedre valg som all round-våpen? Om du på sikt tenker å lade din egen ammunisjon så har du svært mange muligheter med .30-06, en meget enkelt patron for hjemmeladeren. 

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 minutt siden):

Rifla som @Vixen222222 linker til er i .30-06, og det er kanskje et enda bedre valg som all round-våpen? Om du på sikt tenker på å lade din egen ammunisjon så har du svært mange muligheter med .30-06, en svært enkelt patron for hjemmeladeren. 

Ja nå har jeg betalt for 6.5 og 308 så da blir det en av de! Hvem er mest allround av de?

Link to comment
Share on other sites

Noobie skrev (3 minutter siden):

Ja nå har jeg betalt for 6.5 og 308 så da blir det en av de! Hvem er mest allround av de?

Jeg digger 6,5x55 (har også .30-06), men er redd jeg må svare .308 Win!

 

Edit: Kanskje du kan gjøre om søknaden:winke1:?

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...