Jump to content

Valg av Meopta kikkertsikte


Stihl Crazy

Recommended Posts

Skal ha eit kikkertsikte til jakt på gås og hjort i nokonlunde ope landskap pluss blinkskyting. Har greid og landa på eit av desse to https://www.meoptasportsoptics.com/en/produkt/optika5-3-15x44-16175/

https://www.meoptasportsoptics.com/en/produkt/optika5-4-20x44-16178/

 

Likar høg forstørelse, sistnevnte er 5 gram lettare og 3 mm kortare, så fysiske mål er så og seie identiske.

 

Det som held meg at frå og kjøpa 4-20x44 er synsfelt, på 100m er det   9,3-1,9 m på 3-15x44 er det 12,4-2,6 m.

Eg klarar ikkje og sjå nokon anna grunn til og ikkje kjøpa det med mest forstørelse. ( men viss nokon andre ser det er det berre og bidra) Så spørsmålet er, kor viktig er dette med stort synsfelt? Kanskje vanskeleg og svara på men ein får koma med dei erfaringane ein sjølv har.

 

Ikkje for og vera ein besserwisser men ver så snill og ikkje kom med dette med 1,5-6x42 for det er ikkje så relevant her, heller ikkje om dårleg skytelys eller lys i kikkertsikte men er sjølvsagt veldig innteresert i opplysningar om dei to utvalde kikkertsikta, for det er ikkje skrive heilt i stein at det blir eit av desse men hadlar veldig til dei.

Link to comment
Share on other sites

Åpenbart. Fikk egentlig inntrykk av at det enten bare var skrevet noe for at det ikke skulle stå blankt eller at det var en regnefeil av noen som har rotet med unser og sånt ræl.

Uvesentlig nå som det er korrigert, men 500 hadde vært vesentlig mer attraktivt enn 655.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (11 timer siden):

Nei trur foreløpig eg greier meg med eit sikte, får prøva med det iverfall. Kryssteiter ein her då, oppe og nede framme og bak?

Må vel stramme skruene nede først både foran og bak, før du skrur oppe. Det må være klem mot sporet på våpenet.

 

Det følger sikkert med bruksanvisning, men den skal jo ikke leses.

Link to comment
Share on other sites

Der er kanskje dette som skiller optikk i premiumklassen fra det som befinner seg litt under? Jeg så det samme på flere Leopold-sikter for en del år siden. Prikken virket litt utflytende, og ikke var den helt rund heller. Selger fra J&F sa det ikke betydde noe, og det gjorde det kanskje ikke.... Men jeg liker best runde og skarpt avgrensede lysdoter.

Link to comment
Share on other sites

Dette her er ‘’pinsamt’’ som svenskane seier, eg hadde i farten gløymt og stilla på diopterinnstillinga sånn går det når ein har for dårleg tid. Stilt på det no og den ser veldig klar og fin ut. Skal sammenlikna meir mot zeiss classic sikte eg har som eg iverfall synes er veldig bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (16 timer siden):

Kanskje dumt spørsmål, men har du montert det på rifla ? 

Et rødpunkt vil alltid virke noe flytende dersom du kun holder siktet på frihånd. 

Nei, ikke montert. Dessuten så lyser innsiden av røret opp når den er på maks i mørket. Rødpunktet er ikke synlig i mørket på de tre-fire laveste innstillingene.

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (39 minutter siden):

Nei, ikke montert. Dessuten så lyser innsiden av røret opp når den er på maks i mørket. Rødpunktet er ikke synlig i mørket på de tre-fire laveste innstillingene.

Må vel være reklamasjonsgrunn? Om selger hevder det skal være slik, kjøp deg en annen.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Meopta burde vite hvordan dette skal gjøres. Rødpunktet er klart og definert på mine Meostar sikter iaf. For å se punktet på de laveste innstillingene bør det være mørkt, som i mørkt, samt at synet er tilvendt mørket. At punktet lyser opp innsiden på siktet betyr bare at det stilt på for høy styrke ift omgivelseslyset. Mener det forekommer i varierende grad på alle sikter jeg har sett i og i den grad jeg faktisk har kommet på å se etter det.

Nå har jeg aldri sett gjennom et Meosportsikte, så skal ikke ha sterke meninger om det. Det vil i så fall være dårlig reklame for Meopta om de slipper produkter der de har spart inn så mye at de ikke er funksjonelle. Det kan selvsagt være noe feil på siktet. I så fall er det få som slår Meopta på garantihåndtering. (Er det noe feil, så får en et nytt nok så umiddelbart, er min erfaring.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja absolutt det er klart og fint med tydelige klikk, det er og eit lite merke på tårna slik at ein har eit referansepunkt. Bra zoom. Likar dette siktet her. Men eg har ikkje fått brukt det så mykje enda. Har allerede eit Zeiss sikte men eg saknar litt forstørrelse på det, har max 10 men etter at eg fann ut at når eg skrudde ut diopterinnstillinga på Zeiss siktet, har hatt det nesten innskrud så blei det jo omtrent som det skulle forstørra til 12 eller 13 gonger. Så då vart meopta siktet litt overflødig. På den andre sida så har eg tikka montasje og til meoptaen. Det er berre og setta det i montasjen og på rifla så kan eg allternera mellom sikta, Zeiss er no eingong Zeiss så synes nesten eg må ha det. Men har og lurt på og Klara meg med Zeiss siktet så meoptaen ligg og på finn, men ikkje heilt sikker på om eg vil la det gå allikavel. Kanskje eg kjøper meg ei 223 ein gong og då kan det vera greit og ha eit sikte i reserve. Eg får sjå rett og slett.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...