Jump to content

Kjøpe prosjektiler 9mm.


NM149

Recommended Posts

HEI

Jeg er på utkikk etter lettmantlede kuler ala Frontier / RAINIER EL.

Jeg lurer på om noen kan gi meg et fornuftig argument for at Rainier hos MidwayNorge er tre ganger prisen av Frontier hos Magne Landrø.

Er ute etter et parti med 9mm 115g. Midway tar 1,58pr. stk mens Landrø tar 0,48 pr. stk.

Er ikke dette nærmest identiske produkter?

 

Mvh.

Erik

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om noen kan gi meg et fornuftig argument for at Rainier hos MidwayNorge er tre ganger prisen av Frontier hos Magne Landrø.

akk urat som jeg ikke kan forstå at varer kosta dollarpris X20 hos midwaynorge den gang dollaren var 5,-

dvs en vare som kosta 100dollar hos midway usa, skulle midwaynorge ha 2000 NOK for. dvs varen kosta 500 NOK så kom det 1500NOK i frakt, toll, moms, avanse, osv.

å det ironiske i det er vel at det sies at midwaynorge får varene ferdig pakka fra usa å bare sender de videre til kunden uten å egnang pakke om.

Link to comment
Share on other sites

HEI

Jeg er på utkikk etter lettmantlede kuler ala Frontier / RAINIER EL.

Jeg lurer på om noen kan gi meg et fornuftig argument for at Rainier hos MidwayNorge er tre ganger prisen av Frontier hos Magne Landrø.

Er ute etter et parti med 9mm 115g. Midway tar 1,58pr. stk mens Landrø tar 0,48 pr. stk.

Er ikke dette nærmest identiske produkter?

 

Mvh.

Erik

 

 

Disse to er vanskelig å sammenligne

En er kvalitet og den andre av tvilsom kvalitet, men begge funker.

Alltid noen som er fornøyd med det billigste.

Hva med å kjøpe Wolf-ferdig ammo :)

 

Rainier og Barry`s på XXL er likere (59 øre), begge er kopperplaterte

Link to comment
Share on other sites

triggerhappy skrev:

Disse to er vanskelig å sammenligne

En er kvalitet og den andre av tvilsom kvalitet, men begge funker.

Alltid noen som er fornøyd med det billigste.

 

 

Kan du utdype hvem som har høy kontra lav kvalitet og grunnen til konklusjonen din?

 

Tester erfaringer el.

 

Grunnen til å lade kontra kjøpe ferdigsydd er et ønske om svakt ladet ammo

til P-38 - M-40 - P-35 - P-07 ol.

Link to comment
Share on other sites

triggerhappy skrev:

Disse to er vanskelig å sammenligne

En er kvalitet og den andre av tvilsom kvalitet, men begge funker.

Alltid noen som er fornøyd med det billigste.

 

 

:?: Kan du utdype hvem som har høy kontra lav kvalitet og grunnen til konklusjonen din?

 

Tester erfaringer el.

 

Grunnen til å lade kontra kjøpe ferdigsydd er et ønske om svakt ladet ammo

til P-38 - M-40 - P-35 - P-07 ol.

 

Rainier har bedre kvalitet, les også omtale i andre tråder her på forumet :wink:

 

Jeg har rikelig med erfaring i å lade begge disse kuler i 9mm.

Men før lading begynner blir 100 kuler av hver type målt: lengde. diameter, rundhet og vekt :wink:

 

Her faller Frontier kulene igjennom i nesten alle målinger, best er vekten som er innenfor 10 grain. Rundhet er på 50% .

 

Hardheten måles 10 kuler av hver sort. Jevheten her er lik.

 

Etter prøveskytingen er det ganske store variasjoner, men dette varierer med med hastigheten.

Sammendrag av testskytinger:

Reinier kulene går stort sett bra i alle hastigheter.

Frontierkulene går "dårligst" ved svake ladninger (100 i faktor). Hadere ladn går bedre (125 i faktor), For meg harde ladn ( 155 i faktor) gikk like bra uansett kule merke.

 

Da konkluderer jeg med at de harde ladningene "former" kula til å passe perfekt i løpet, tette, som igjen gir den gode samlingen.

 

Beste oppnådde samling, ved 125 i faktor, 10 skudd:

Rainier: 30 mm

Rainier 115 HP: 25 mm

Frontier: 65 mm

 

Testvåpen, Tanfoglio Gold Match

 

Ad fabrikkammo:

Kjøpte endel tusen GECO hos Winge Våpen på Juletilbudet :D og de er slett ikke harde, burde passe bra i de våpen du nevner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Frontier ser ut til å være varierende meht til presisjon, noen våpen liker em og andre ikke.

De går bra i min Open og med tanke på pris er det e jeg bruker. Mulig andre vil gi bedre presisjon men er ikke verdt å betale masse ekstra for.

Mine Frontier (124gr) varierer ikke så mye, fra 122,5-125,8gr

Link to comment
Share on other sites

Frontier ser ut til å være varierende meht til presisjon, noen våpen liker em og andre ikke.

De går bra i min Open og med tanke på pris er det e jeg bruker. Mulig andre vil gi bedre presisjon men er ikke verdt å betale masse ekstra for.

Mine Frontier (124gr) varierer ikke så mye, fra 122,5-125,8gr

 

Helt enig med deg Cardinal, Prisen på Rainier gjennspeiler ikke kvalitetsforskjellen.

 

Jeg kjøpte mine Rainier fra Notodden før det ble solgt til Midway, da gav jeg 55 øre pr stk :D

 

Fornuftig - salgbar pris i dag vil jeg anta hadde vært 60-75 øre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha kuler uten mantel i 9mm som går virkelig godt må du prøve Haendler & Natermann 125gr HP, lades til rundt 135 i faktor. Går fantastisk bra i mine våpen vertfall, og bort i mot alle svenske PPC skyttere bruker denne kula.

 

Kjøpes hos Stenvåg.

 

Sist eg handla der kosta de 60øre kula men mulig prisene har gått opp litt nå.

 

H&N leverer flere typer kuler, både vanlige blykuler, plast-belagte og kobber-belagte. Det er de kobberbelagte du bør prøve, de er merket HS (High-speed)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen som har erfaring med kulene de selger på XXL??

De sku ha noe som het berrys eller noe i den duren :oops:

124grains 356. skyter 124grains kuler i min pistol,og den liker 356 bredde også :)

Har prøvd frontier 115 grais kuler som jeg kjøpte hos søilen,men disse var heller lite god i min knallert..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle også ha likt å høre om noen har gjort en "vurdering" av kulene til Berry, som de selger på XXL?

 

Jeg har nå skutt ca 500 berrys 124grs 9mm kuler fra XXL. De samler 10 skudd innenfor 5 cm på 20 meter. Så de holder Alpha sonen mer enn godt nok. Rimelige og gode kuler til trening og evt konkurranse.

 

Til sammenligning så samler Montana Gold kulene mine marginalt bedre. Men de koster nesten 25 øre mer pr stk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle også ha likt å høre om noen har gjort en "vurdering" av kulene til Berry, som de selger på XXL?

 

Har ladet og skutt mer enn 10000 Barrys kuler.

Alle former og vekter tilgjengelig i 9mm, er testet med samme gode resultat.

Topp presisjon i mitt våpen

Virker for meg å være ei kvalitetskule, som kan anbefales :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle også ha likt å høre om noen har gjort en "vurdering" av kulene til Berry, som de selger på XXL?

 

Har brukt noen tusen Barrys 125 grains RN i min Pardini GT9 og er meget godt fornøyd med dem.

Veldig jevne i vekt og diameter. (målte og veide 100 stk)

Ingen som hadde så store avvik at jeg vurderte å kaste dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skøt min første serie med 9mm 124gr CMJ Frontier-kuler i dag.

Kan ikke si jeg ble imponert. For det første var spredningen enorm. Og hullene i skiva virket ikke normale. De hadde ikke jevne runde hull, men hakkete. Ett treff så ut som det var noe ala .50 kaliber. Og det var i tillegg masse små fragment-hull.

 

Forklaringen fant jeg da jeg begynte å kikke litt på gulvet. Jeg fant flere av kulenes kapper liggende der. På noen av dem var hele rund-nesen hel. På andre hadde kappen begynt å sprike, noe som forklarte de kantede hullene.

Kappen har rett og slett begynt å løse seg opp på sin vei ut fra våpenet mot skiven.

 

Det frister ikke å bruke de resterende 900+ jeg har igjen av disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Børselars har 124 grain Frontier kuler til 58 øre pr stk. Midway er rare på priser. Ladekomponenter er rett å slett helt sykt dyrt på Midway, kanskje med unntak av noen få kuler.

 

Slik jeg forstod Midway så betaler du bare kr 75 i frakt enten du kjøper en Maglula ladehjelp eller 1 kartong kuler = prisen må vurderes utfra hva det koster hjem til døra/postkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Skøt min første serie med 9mm 124gr CMJ Frontier-kuler i dag.

Kan ikke si jeg ble imponert. For det første var spredningen enorm. Og hullene i skiva virket ikke normale. De hadde ikke jevne runde hull, men hakkete. Ett treff så ut som det var noe ala .50 kaliber. Og det var i tillegg masse små fragment-hull.

 

Forklaringen fant jeg da jeg begynte å kikke litt på gulvet. Jeg fant flere av kulenes kapper liggende der. På noen av dem var hele rund-nesen hel. På andre hadde kappen begynt å sprike, noe som forklarte de kantede hullene.

Kappen har rett og slett begynt å løse seg opp på sin vei ut fra våpenet mot skiven.

 

Det frister ikke å bruke de resterende 900+ jeg har igjen av disse kulene.

 

 

Har opplevd det samme med frontierkuler selv, virker som om de "pakkes ut" av mantelen i lufta :?: dette kan jo isåfall ikke gi noen super pressisjon.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd sånt med Frontier.

Jeg har lempet avgårde en god del 158-grainere i 357 mag, med hastigheter rundt 1400 fps, og har ikke merket noe til separasjon eller dårlig presisjon.

Kan være snakk om et uheldig parti i deres tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Kan være snakk om et uheldig parti i deres tilfelle.

 

Det er nok mest sannsynlig det, men likevel kjipt å sitte med et stort parti kuler man ikke vil bruke.

Det blir nok neppe noe kjøp av dem fra samme sted med det første, da det kan være flere esker fra samme produksjon. Så det blir sannsynligvis et helt nytt fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå har jeg testet en del 115 gr Barry's kuler fra XXL. De ser ikke ut til å fungere i min S&W PC 952-2. Spredningen er enorm på 50m i forhold til f.eks noen Speers 124 gr kuler jeg har brukt frem til nå. Har testet ladninger på 4,7 gr, 5 gr, og 5,4 gr 340 krutt. Av de er det 5 gr som gir best samling, men lang fra det jeg får med nevnte speers kuler.Skal prøve 124 gr kulen også før jeg avskriver dem helt.:-)

Link to comment
Share on other sites

Skøt min første serie med 9mm 124gr CMJ Frontier-kuler i dag.

Kan ikke si jeg ble imponert. For det første var spredningen enorm. Og hullene i skiva virket ikke normale. De hadde ikke jevne runde hull, men hakkete. Ett treff så ut som det var noe ala .50 kaliber. Og det var i tillegg masse små fragment-hull.

 

Forklaringen fant jeg da jeg begynte å kikke litt på gulvet. Jeg fant flere av kulenes kapper liggende der. På noen av dem var hele rund-nesen hel. På andre hadde kappen begynt å sprike, noe som forklarte de kantede hullene.

Kappen har rett og slett begynt å løse seg opp på sin vei ut fra våpenet mot skiven.

 

Det frister ikke å bruke de resterende 900+ jeg har igjen av disse kulene.

 

Dette har skjedd flere skyttere i vår praktiskklubb også, men er et par år siden nå, gjelder .40S&W hos oss, hullene i skivene er taggete og rufsete.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...