Jump to content

Schmeisser SP15 - Samletråd


joas

Recommended Posts

Jeg føler denne våpenserien fortjener en egen tråd her på kammeret, så her har vi den! Schmeisser SP15 - Samletråd

 

Vi snakker om det tyske våpenmerket Schmeisser sin modell "SP15" i 223 remington. SP=Straight Pull. Dette er altså en rett-trekker. Den ser kliss lik ut som en AR15, men den har ikke gassblokk, gassrør eller hull i upper'n for gassrøret. 
Jeg kan anbefale dere å se YouTube-videoen til Chris Parkin Shooting Sports "Schmeisser SP15 LMR Review".

 

I skrivende stund er det disse tre modellene som er tilgjengelig i Norge:
SP15 M5FL - 16.75" løp. Iron sights, justerbar kolbe. 
SP15 LMR - 18" flutet Lothar Walther Match Grade løp. Fast kolbe. 
SP15 ULTRAMATCH - 20" Lothar Walther Match Grade løp. Fast kolbe. 
Alle kommer i 1:9 twist. 

 

---

 

Kan jo likesågodt begynne jeg da. Jeg er en godt fornøyd eier av en Schmeisser SP15 LMR. (Muligens den første SP15-eieren i Norge faktisk). 
Litt av bakgrunnen for kjøpet: Jeg er først og fremst jeger, men har drevet med pistolskyting på hobbybasis i en del år . Jeg har lenge hatt en plan om å skaffe en AR15, og for noen år siden begynte jeg å sette av penger og samle matchpoeng. Men så kom koronaen, og flere av LVL2- og 3-matchene jeg var påmeldt ble kansellert. 

På høsten i 2021 kom jeg over denne Schmeisseren hos brownells. Jeg var veldig skeptisk til å begynne med; "manuelt operert AR... Er det noe særlig da?.." Men så fikk jeg tenkt meg litt om. Det er jo selve plattformen jeg er fasinert av. Det at hele riggen nærmest er et byggesett med uendelige kombinasjoner av pistolgrep, kolber, handguards, avtrekkere, farger, div tilbehør osv osv, er det jeg tiltrekkes mot. Jeg tenkte med meg selv at jeg trenger jo egentlig ikke en halvauto AR. Jeg har jo en ruger 10/22 det er morsom å skyte minirifle med. Matcher for dynamisk rifle er ekstremt sjeldent å oppdrive nord for Mjøsa, men hvis jeg kommer meg på en, så kan jo en SP15 kan jo være artig å bruke i manuel action open. Og ikke minst, den kan brukes på jakt!! Det er ei perfekt rifle for posteringsjakt etter gås, lokkejakt på rev, eller skumringsjakt på rådyr. 

 

Så da ble det slik... jeg bestilte meg en SP15 LMR. Denne har jeg hatt i et halvårs tid, og jeg må si jeg er strålende fornøyd. Har bare skutt med Fiocchi 55gr fabrikkammo så langt, men dette fungerer godt til blinkskyting. Denne ammoen gir gode samlinger på 50-200m, treffer mål på 400m uten problem, og 600m dersom det ikke er for mye vind. Jeg skal lade opp Sierra Matchking 69gr med tomhylsene jeg har liggende, og da skal presisjonen på "lange hold" finjusteres. 

 

Jeg har to kikkertsikter jeg bytter mellom.

Trijicon ACOG 3.5x35

IOR Recon 4-28x50

I tillegg har jeg montert en Magpul to-fot, og byttet pistolgrep til et Ergo grip.

 

Her er noen bilder:

01.jpg.a0e2bf255792563a629902f69d37ecb9.jpg

-

02.jpg.344ad7de5a6063e703497700ab7b2a03.jpg

-

03.jpg.d9279193caa078d076ace2483da858e0.jpg

-

04.jpg.223b6af25f9442af0f7f08469b2a0df3.jpg

Edited by joas
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Pen rifle!
Hvordan er ladegrepet på denne - får du noen harde hylser som må "røskes" for å få ut, eller er det glatt veksling?

Jeg hadde en rettrekker-AR, standard upper og ladehendel. På denne var enkelte ammotyper veldig harde å få ut av kammeret pga mangel på primærutdragning. Særlig S&B og dansk AMA.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Pen rifle!
Hvordan er ladegrepet på denne - får du noen harde hylser som må "røskes" for å få ut, eller er det glatt veksling?

Jeg hadde en rettrekker-AR, standard upper og ladehendel. På denne var enkelte ammotyper veldig harde å få ut av kammeret pga mangel på primærutdragning. Særlig S&B og dansk AMA.

 

Ole

Takk for det! :)

 

Jeg har skutt ca 600 skudd med den, og aldri hatt problemer hverken med ladegrep, utkast eller kamring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pen rifle! Jeg anskaffet meg også SP15 for ca. en måneds tid siden og har storkost meg på skytebanen. Jeg skal få lagt ved noen flere bilder litt senere, men legger ved ett bilde fra 300m banen (stående med anlegg mot nærmeste stolpe); rifla går vanvittig godt!

Fruen fikk også prøve smellerten og tror det falt i smak, til å være første gang med noe kraftigere enn ett luftgevær: https://photos.app.goo.gl/Fbefmrg4cfQZAdtC6
 

Ingen negative ting å si om rifla ellers, den bare fungerer! Den er jo som en AR15 i utførelse så man har omtrent alle muligheter til å bytte ut deler og bygge den om slik man ønsker.

Vil også skryte Swampfox`s optikk. Enestående klarhet og funksjonalitet, uten at det koster en arm og ett bein. Eneste negative, hvis det er noe å kommentere på, så synes jeg ringene og kikkert ble litt i det tyngste laget, men det er bare min mening.

 

Kompensatoren jeg ville prøve ut fra MDT gjør også utmerket jobb og gir en betydelig reduksjon i rekyl, men man får ingen venner ved å bruke den på banen, bare så det er sagt :P 

 

Våpen: Schmeisser SP15 M5FL - 16.75'' - cal. .223 Rem.

Kompensator: MDT - Comp Muzzle Brake - 4 Port - 5.56 + 6mm - 1/2-28 - GRN

Optikk: ARROWHEAD ILLUMINATED RIFLE SCOPE SWAMPFOX OPTICS 1-6X24MM SFP RED GUERRILLA DOT MOA, BLACK

Ringer: HOSTILE ENGAGEMENT 45 REFLEX SIGHT MOUNT SWAMPFOX OPTICS 30MM HIGH 1.6" ALUMINUM PICATINNY OFFSET RINGS

Offset Optikk: SWAMPFOX OPTICS LIBERTY MICRO 1X22MM 3 MOA GREEN DOT REFLEX SIGHT

Frontgrep: MAGPUL M-LOK ANGLED FORE GRIP POLYMER BLACK

Ekstra magasin: MAGPUL 10/30 AR/M4 GEN M3 PMAG 10-RD BLK

 

Ammunisjon: S&B Training 55gr FMJ, https://www.jaktdepotet.no/223-rem-sb-training-55-grs-fmj-100-pk

20220908_193745.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fin rifle du har der @Slowbekk!

Hvordan er kvaliteten på buttstocken? Er den tight og fin? Jeg blir nok å bytte ut min stokk etterhvert. Den jeg har er veldig god å skyte med, men den er ganske kjedelig utseendemessig.  

 

Seampfox-siktene ser meget bra ut. Tror jeg skal skaffe meg en red dot for å sette på 45grader selv. Vurderer trijicon rmr så jeg også kan montere den på toppen av ACOG'en, men de er relativt dyre.. 😶

Link to comment
Share on other sites

@joas, litt slarkete stokk, men grei nok. Kan på sikt vurdere en annen, men enn så lenge fungerer den fint for meg. Jeg kunne tenke meg en bipod, det er tydelig at det er med anlegg rifla virkelig skinner (kremt, jeg må skyte mer altså).

 

Trijicon er kongen, men koster en nyre eller to, jeg er svært fornøyd med swampfox uten at jeg lommeboka blir tømt.

 

Nok ett bilde fra innskyting, svært fornøyd med S&B treningsammunisjon i denne.

 

20220915_200343.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg ikke er fornøyd med, er bolthendelen. Den er for "løs", og de har visst en tendens til å brekke i overgangen mellom øvre og nedre del (der låsesplinten sitter). 

 

Jeg fikk tilsendt en ny en, da den som fulgte med rifla hadde mye slakke. Den nye er bedre, men jeg synes fortsatt designet er en svakhet. 

Schmeisser skal visstnok komme med en ny bolthendel som består av et stykke gods. Da slipper man ihvertfall at den brekker i to

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde tatt gjennom min Swampfox Arrowhead 1-10, på 10X. Avstand er ca 3600-3700m.

 

Mobilkameraet klarer ikke fokusere helt på retikkel og terrenget bak, i virkeligheten er begge knivskarpe.

Klarte fint å se individuelle tretopper og greiner.

 

Er særdeles imponert så langt, mtp at siktet bare kostet 5000,- (+mva og frakt fra England).

IMG_20220916_184527.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bytta handguard på Schmeisser'n, og det ble meget bra om jeg får si det selv. Synes rifla ble tøffere og samtidig bedre å holde. I tillegg er handguarden litt kortere, så mere av det fluta løpet synes, og det er jo fint. 

Handguarden er en Midwest Industries G3 M-seriers på 12". 

 

(Prøver å legge til bilder fra mobilen, så er usikker på hvordan størrelsen osv blir)

 

97E7A19B-AC86-4C4B-9F36-A74167ACCA09.jpeg

800F1655-683E-453D-A88F-2E0954AE50AE.jpeg

AE2B699B-E8C5-4EAF-9051-C0CFD0FE9739.jpeg

Edited by joas
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
6 hours ago, -PewPew said:

Har noen av dere brukt denne på jakt? 
Steike fine rifler, lurer litt på å skaffe en selv.

Jeg har ikke rukket det enda. Er slitt stuck i småbarnslivet, så måtte prioritere de få jaktdagene jeg hadde på elgjakt. 

 

Men jeg har definitivt tenkt å bruke schmeisseren på jakt ja! Håper å få tatt meg en tur på toppjakt allerede i vinter. Ellers er jo dette ei knakende god rifle for både rådyr, rev, gås osv. 

 

Og for de som lurer: Denne (altså SP15) er like lovlig å bruke på jakt som hvilken som helst annen manuell boltrifle 👍

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, joas said:

Jeg har ikke rukket det enda. Er slitt stuck i småbarnslivet, så måtte prioritere de få jaktdagene jeg hadde på elgjakt. 

 

Men jeg har definitivt tenkt å bruke schmeisseren på jakt ja! Håper å få tatt meg en tur på toppjakt allerede i vinter. Ellers er jo dette ei knakende god rifle for både rådyr, rev, gås osv. 

 

Og for de som lurer: Denne (altså SP15) er like lovlig å bruke på jakt som hvilken som helst annen manuell boltrifle 👍

Kjenner til den med småbarns livet ja, blitt pent sagt færre dager i skogen enn ønskelig. 
Takk for svar! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må si jeg ble litt fasinert av SP15 og den fikk meg til og tenke på et annet produkt (Fox unit) repeter rifle(?) Som jeg så fra en shoot show video  (https://youtu.be/zYEh2lZk3cU).

 

Dette er en ar15 lower som man kan feste på en standard ar15 upper. Denne gjør nemlig sånn at rifla ikke blir halvauto, den blir typ en repeter som «låser» sluttstykket i bakre stilling etter at du har skutt 1 skudd. Deretter må du trykke på varsleren (bolt release). For og sende sluttstykket tilbake i fremre stilling for og lade rifla, før du kan ta et nytt skudd. Ergo repeter (?)

 

Spm er egentlig: si du driver med DSSN skyting og har en AR-15, men du har lyst til å bruke den på jakt, kan man da sette på en Fox unit sin lower receiver slik at rifla ikke er halvauto lenger og bruke den lovlig på jakt?

 

Litt info om hva Fox unit er fra nettsiden deres:

• The Fox Unit X1 is the world’s first NON-Semiautomatic AR platform style rifle, utilizing what we call a “rapid bolt” system or a “spring assisted bolt” is another term.

• The NON-Semiautomatic action, will fire the round and eject the round… the bolt holds back/open after each shot and will not load another round or fire again, until you do a second operation that then lets the bolt og forward, loading the next round available and resetting the trigger.

 

Edited by Bang01
Link to comment
Share on other sites

Henta meg en SP15 M5FL her om dagen 😃

 

Super service fra Brownnells! 

 

Tok med en vortex crossfire rødpunkt fra XXL, når jeg var innom og plukka med litt ammo, men planen er en Vortex Viper PST gen 2 1-6x24 etterhvert. 

 

EDIT: Ervervet på jakt grunnlag, men etter kurs osv, ender den nok mer på banen enn rådyr jakta.

IMG_2546.JPEG

IMG_2547.JPEG

Edited by -PewPew
Link to comment
Share on other sites

On 12/17/2022 at 2:06 AM, Bang01 said:

Må si jeg ble litt fasinert av SP15 og den fikk meg til og tenke på et annet produkt (Fox unit) repeter rifle(?) Som jeg så fra en shoot show video  (https://youtu.be/zYEh2lZk3cU).

 

Dette er en ar15 lower som man kan feste på en standard ar15 upper. Denne gjør nemlig sånn at rifla ikke blir halvauto, den blir typ en repeter som «låser» sluttstykket i bakre stilling etter at du har skutt 1 skudd. Deretter må du trykke på varsleren (bolt release). For og sende sluttstykket tilbake i fremre stilling for og lade rifla, før du kan ta et nytt skudd. Ergo repeter (?)

 

Spm er egentlig: si du driver med DSSN skyting og har en AR-15, men du har lyst til å bruke den på jakt, kan man da sette på en Fox unit sin lower receiver slik at rifla ikke er halvauto lenger og bruke den lovlig på jakt?

 

Litt info om hva Fox unit er fra nettsiden deres:

• The Fox Unit X1 is the world’s first NON-Semiautomatic AR platform style rifle, utilizing what we call a “rapid bolt” system or a “spring assisted bolt” is another term.

• The NON-Semiautomatic action, will fire the round and eject the round… the bolt holds back/open after each shot and will not load another round or fire again, until you do a second operation that then lets the bolt og forward, loading the next round available and resetting the trigger.

 

 Leser du våpen forskriftens § 1-3.Skytevåpen sine funksjoneringsmåtar

 

3.

Halvautomatisk: skytevåpen med magasin der skytevåpenet ladast og spennast automatisk etter kvar avfyring ved bruk av energi frå våpenet sin ammunisjon eller ei annan ekstern kraft, og der det kan skytast eitt skot ved kvart avtrekk.

 

 

Så ser du ganske tydelig at utfordringen er at bufferfjæren i det systemet du beskriver med stor sannsynlighet vil oppfylle kravet til å være halvautomatisk etter forskriften. 

Dette er den gamle MARS/Lever Assisted Rifle diskusjonen fra Storbritannia, der endte det i forbud uten lovendring. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/17/2022 at 7:31 PM, -PewPew said:

Henta meg en SP15 M5FL her om dagen 😃

 

Super service fra Brownnells! 

 

Tok med en vortex crossfire rødpunkt fra XXL, når jeg var innom og plukka med litt ammo, men planen er en Vortex Viper PST gen 2 1-6x24 etterhvert. 

 

EDIT: Ervervet på jakt grunnlag, men etter kurs osv, ender den nok mer på banen enn rådyr jakta.

IMG_2546.JPEG

IMG_2547.JPEG

Gratulere med flott rifle! Bra vi begynner å bli flere i SP15-klubben 😁

 

Vortex er gode sikter. Man får veldig mye for penga 👍

 

Jakt, konkurranseskyting, eller bare mengdetrening på skytebanen... Spiller ingen rolle. Tenker rifla fungerer utmerket uansett hva du velger å bruke den til. Jeg digger rifla mi, og kommer til å bruke den til alt fra stille skumringsjakt på rådyr, til høyintensiv match i dynamisk 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 1/23/2023 at 2:05 PM, Vindvott said:

Driver å vurderer SP-15 for 300 blackout, er det noen som har fått godkjent en ekstra upper til jaktbruk?

 

Alternativet er en quick detach løsning for ar-15, men man mister muligheten til å ha innskutt optikk på begge løpene.

Er det for lettvindthets skyld at du ønsker en ekstra upper? Hvis ikke er det vel bare å ha et ekstra løp i 300 blackout? 🤔 Har du montasjer av god kvalitet, så holder optikken zero selv om du tar de av og på upperen. Jeg sjonglere mellom en acog og en IOR Recon, og begge holder treffpunktet. 

 

Si ifra hva du ender opp med! Jeg har vurdert å skaffe et 300blk-løp selv 😊

Link to comment
Share on other sites

Er en kjent sak at folk erverver flere ar15 uppere til dssn/nrof.

Ikke bare for å kunne hurtig bytte mellom løp,og slippe å tenke på treffpunkt og gas system. Men også for å slippe å bruke verktøy og diverse for å bytte løp.

 

Jeg tenkte det vil gjøre sp15 til nett og hendig system rifle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, vsmeen said:

Tøff pang, skulle gjerne hatt en til revejakta men dessverre ser POD annerledes på slikt om dagen..

Nei, det her er en vanlig manuelt operert boltrifle, akkurat som en Blaser R8, Remington 700, Tikka T3, Sauer 202 osv osv. Den er ikke halvautomatisk og kan ikke gjøres om til halvauto heller, så denne er helt trygg.

 

Har du en godkjent søknad liggende for manuelt operert rifle i .223 rem, så er det bare å bestille en SP15 hos Brownells :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
-PewPew skrev (3 timer siden):

Bilder fra skytinga i går 😀
 

Er magpul 10/30 mag, om noen skulle lure.

 

Ikke bestemt meg for kikkert enda, så er en vortex CrossFire enn så lenge.

63BC16D4-5EB1-4931-915A-FADEB6269A87.jpeg

FD89DEBA-797E-42B1-B644-8774F5F6FD51.jpeg

Hvilken demper er det du har satt på? Føler du den har noe nytteverdi på .223? 👌

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/20/2023 at 6:04 PM, THEWULFF95 said:

Vurderer selv å kjøpe en sånn lydemper, vilken muzzle har du på rifla og har du et bilde av den og er du fornøyd?

Kjøpte den 5.56 flat rear (var den de hadde på lager), og nei ikke fornøyd.. den har en fryktelig resonans. Så ska kjøpe en 5.56 birdcage eller den som heter .223 når de kommer på lager igjen. 
 

Link to comment
Share on other sites

Synd at den er i 223 og ikke 308. Om de kommer ut med en 308 versjon så kjøper jeg den på flekken og bruker til jakt. Virker veldig kult å ha mulighet til å bytte ut håndgrep, kolbe, handguard/skjefte, osv.

 

Hvordan er avtrekkeren på disse out of the box? Noen som har prøvd å bytte ut og sette på "premium" avtrekker?

Edited by Schadenfreude
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Schadenfreude skrev (1 time siden):

Om de kommer ut med en 308 versjon så kjøper jeg den på flekken og bruker til jakt

AR10 baserte rifler er tyngre enn ei vanlig boltrifle (prøv Troy PAR i 308) og lukking av AR bolt skremmer alt vilt i en kilometers omkrets, i hvert fall rein, så tror nok slike rifler passer seg best på bane om du ikke syns det er greit å lade rifla på parkeringsplassen. Jeg har aldri patron i rifla før jeg ligger på skuddhold på rein, men så er jeg så gammel at jeg lærte meg å jakte rein da det var forbudt å bruke magasin (magasinet var satt ut av funksjon, før den tid så måtte det faktisk "plomberes")

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Schadenfreude said:

Synd at den er i 223 og ikke 308. Om de kommer ut med en 308 versjon så kjøper jeg den på flekken og bruker til jakt. Virker veldig kult å ha mulighet til å bytte ut håndgrep, kolbe, handguard/skjefte, osv.

 

Hvordan er avtrekkeren på disse out of the box? Noen som har prøvd å bytte ut og sette på "premium" avtrekker?

Vi får sende schmeisser eposter og be de lage slike i 308. Kanskje de skynder seg litt og setter igang produksjonen 😊

 

Når det gjelder avtrekkeren så vil jeg si den er "god". Ikke som et profesjonelt matchavtrekk, men det er jevnt og passe tungt. Den har et tydelig trykkpunkt som jeg liker. Kan godt hende jeg bytter det ut etterhvert, men det er langt nedover på lista over våpenstash jeg vil bruke penger på 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke av noe annet enn Troy og Schmeisser her til lands.

 

De selger SP-9 i England nå: 

 

Når det gjelder flere upper til sp15, så fikk jeg følgende svar fra brownells : "Mulig Schmeisser kommer med et tilbud om dedikerte topper i fremtiden, men fortsatt litt langt fram."

Jeg gikk med tanken om å bygge en komplett upper i 300blk, men jeg tror  jeg heller sparer til en "SP10" i .308 😊

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (14 timer siden):

Finnes det en rettrekker 22 eller 9mm upper?

du kan jo søke om 9mm pipe og CMMG bolthode (sånn til radial delayed riflene deres) og kjøpe CMMG versjon av endomag eller hva det heter. Vet ikke om det vil funke i en rettrekker men du kan jo selge delene etterpå hvis ikke går.

Brownells selger som alltid alt :-) og nå har de 15% på ARdeler

 

https://www.brownells.no/AR-15-FM-9-ULTRALIGHT-BARREL-9MM-Ultralight-Barrel-9mm-16-1-10-Black-FM-PRODUCTS-INC-9-mm-Luger-1-2-36-100032876

 

CMMG MKGS COMPLETE BOLT CARRIER GROUP REPAIR KIT
https://www.brownells.no/CMMG-MKGS-COMPLETE-BOLT-CARRIER-GROUP-REPAIR-KIT-9mm-100042961

 

CMMG AR-15 9 ARC CONVERSION MAGAZINES 9MM

https://www.brownells.no/AR-15-9-ARC-CONVERSION-MAGAZINES-9MM-AR-15-9-ARC-Conversion-Magazine-10rd-Black-Polymer-CMMG-10-Round-9-mm-Luger-100035781

Link to comment
Share on other sites

land1 skrev (1 time siden):

Men vil ikke et slikt sluttstykkehode gjøre riflen halvautomatisk?

det har du nok rett i...... Men må da finnes "vanlige" 9mm bolthoder til AR... vet ihvert fall at det kommer lever action AR baserte rifler (Fightlite Herring/Bond Arms) i 223 som produsenten sier lett kan ombygges til 9mm. Og POF har ei 9mm AR basert lever action rifle, kanskje et slikt bolthode passer ? Sig MPX bolthode har vel ikke standard AR form?

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...