Jump to content

Schmeisser SP15 - Samletråd


joas

Recommended Posts

joas skrev (4 timer siden):

"Mener ingenting vondt"? Pfff. Han skriver det jo bare for å være en k*k. Fordi han vet at han fra sitt ståsted har rett, og fordi det sikkert irriterer de han irettesetter.

 

Nei, det er ikke for å plage eller irritere. Men siden kammeret snart er eneste kilde til skiftlig informasjon om våpen på norsk, så er snart det også eneste stedet vi tar vare på norske utrykk. Forsvaret gjør også en god jobb, men det er ikke som før at flesteparten gjorde førstegangstjeneste. 

 

Helene Uri skrev om dette i aftenposten i dag:

https://www.aftenposten.no/kultur/kommentar/i/kE7OX6/spraakirritasjon-skadefryd-eller-kjaerlighet

Sitat

Kjærlighet kan iallfall forklare motviljen mot engelsk, som mange av dere legger for dagen. Som en leser skrev: «Jeg blir ordentlig lei meg når jeg går forbi et vindu hvor det står winter sale. Hva er i veien med vintersalg?» Nei, si det.

 

 

Jørgen Krag skrev (4 timer siden):

«ham»

Det er blitt valgfritt på bokmål.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 2/9/2024 at 10:47 PM, Swifty said:

Med fare for å avsløre min grove uforstand, er det mulig for en børsemaker å kamre om en SP-15 til et storviltkaliber?

Det er ikke et dumt spørsmål det :) Man kan jo ganske enkelt bygge den om til .300 blackout f.eks. Men pga av liten hylse og lite krutt, er man dessverre ganske langt unna anlsagskravet for storvilt. Tror vi heller får håpe at de lager en "SP10" som baserer seg på AR10-plattformen og .308 win

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

I skrivende stund er det disse tre modellene som er tilgjengelig i Norge:
SP15 M5FL - 16.75" løp. Iron sights, justerbar kolbe. 
SP15 LMR - 18" flutet Lothar Walther Match Grade løp. Fast kolbe. 
SP15 ULTRAMATCH - 20" Lothar Walther Match Grade løp. Fast kolbe.

hvilken av de 3 er best?

Link to comment
Share on other sites

Tja - "best" - best til hva da?
Ren baneskyting ville jeg uten tvil valgt tjuetommeren. Bane og jakt, egentlig den også - .223 i korte piper både bråker og mister litt fart. Attentommeren er ikke dum den heller om du setter demper på.


Sekstentommeren syns jeg faller mellom to stoler, eller rett og slett bare blir litt teit. Pipa er så kort at det er en stor "klump" på røret for at rifla ikke skal bli ulovlig kort med kolben helt inne... og førti cm pipe i .223 BRÅKER.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ok..tenkte på presisjon.. dvs at 16 tommern blir ulovlig hvis man skrur klomppen av løpet? Skal kjøpe en sp15 rifle og sette på hausken jd 224 demper. Skal brukes til jakt. Var litt usikker kordan model jeg skulle velge,tenker at 20 tommern blir litt tung å bære å litt for lang 🤔  

Edited by mini14ruger
Link to comment
Share on other sites

Presisjon er jo ca "den samme", men du får mer bråk og mindre fart med 16" vs 20" (eller 18"). 

Den skal være over lovlig lengde med eller uten kompensator, men vet at andre her inne har strevd mye med å få dem av... skrudd fast med noe helt f..ns mye moment, og/eller limt fast.

Tenkte ikke på kompensatoren - tenkte på den her:

image.png.3d1df294c94a62b7ab272981a3539d42.png

JD224 får du uansett ikke plass til på 16"-modellen, den går 84 mm inn på pipa. Det har du naturligvis ikke plass til foran forskjeftet på den der. 

Sant skal sies tror jeg ikke du får JD224 på noen av dem uten å enten bytte forskjefte eller skjære ned det som står på... du må ha 84 mm bakover fra munningen og inn på pipa. 

 

Nå som jeg ser på riflene en gang til ser det ut som at 20" ikke er gjenga. Ville da kanskje tenkt på 18" og en annen demper.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (På 2.4.2024 den 20.36):

Presisjon er jo ca "den samme", men du får mer bråk og mindre fart med 16" vs 20" (eller 18"). 

Den skal være over lovlig lengde med eller uten kompensator, men vet at andre her inne har strevd mye med å få dem av... skrudd fast med noe helt f..ns mye moment, og/eller limt fast.

Tenkte ikke på kompensatoren - tenkte på den her:

image.png.3d1df294c94a62b7ab272981a3539d42.png

JD224 får du uansett ikke plass til på 16"-modellen, den går 84 mm inn på pipa. Det har du naturligvis ikke plass til foran forskjeftet på den der. 

Sant skal sies tror jeg ikke du får JD224 på noen av dem uten å enten bytte forskjefte eller skjære ned det som står på... du må ha 84 mm bakover fra munningen og inn på pipa. 

 

Nå som jeg ser på riflene en gang til ser det ut som at 20" ikke er gjenga. Ville da kanskje tenkt på 18" og en annen demper.

 

Ole

Jepp det var sånn jeg tenkte.korte ned,skjære forskjeftet sånn at man får nok plass til dempern 👍😀

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
On 4/2/2024 at 7:31 PM, mini14ruger said:

I skrivende stund er det disse tre modellene som er tilgjengelig i Norge:
SP15 M5FL - 16.75" løp. Iron sights, justerbar kolbe. 
SP15 LMR - 18" flutet Lothar Walther Match Grade løp. Fast kolbe. 
SP15 ULTRAMATCH - 20" Lothar Walther Match Grade løp. Fast kolbe.

hvilken av de 3 er best?

Er vel kanskje ikke noen som er direkte bedre enn de andre, men jeg synes 18" gir mest for pengene.

 

Det er den jeg gikk for, og jeg angrer ikke et sekund på det.

Går godt, og det fluta løpet er det som virkelig gjør at denne "slår" de andre etter min mening. 

 

Stokken (samme på 18" og 20") er jeg også såpass fornøyd med, at jeg ikke har bytta den ut. Har testa med justerbare stokker osv, men denne er etter min mening en perfect match med rifla. 

Edited by joas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...