Jump to content

Schmeisser SP15 - Samletråd


joas

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
lolinski skrev (På 22.7.2023 den 16.52):

For å blåse liv i gammel tråd: hvor tung er den 16.75 versjonen? Stusser litt med om jeg skal bestille 16.75 versjonen (siden den er på lager) eller vente til september for 18" versjonen. Har i hovedsak tenkt å bruke den på bane og til gås på jorde. 

 

Siden til brownells er litt dårlig med info om det er tung pipe på den kortere modellen. Nettsiden til Schmeisser mener det er 50 gram skille mellom 16.75" og 18".  Synes det er dumt å gå for kort pipe om den skal være like tung. Kan like så godt få litt mer hastighet da. Børsemakeren til Brownells har ennå ikke svart meg (spurte på mandag eller tirsdag).

 

 

Min ligger på 3,6 Kg ifølge badevekta med noe ekstra på.

47CAA511-4F3D-4226-99C4-AE333D0262EC.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 8/1/2023 at 2:10 PM, lolinski said:

Nettsidene har dårlig informasjon.

 

Slik jeg skjønner er det bare Ultramatch (20 tommer) som er 4 kg. Mens LMR ifølge en omtale fra en engelsk youtuber som testet den var 3.7 kg. Den korteste har lett millitær profil mtp pipen og ligger rundt 3.4 eller 3.5 kg.

 

Så jeg bestiller en LMR. Liker 18 tommers pipe bedre, spesielt om det er Lothar Walther.

Det gjør du rett i! 👍

Jeg er strålende fornøyd med min LRM :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Schadenfreude skrev (På 29.3.2023 den 22.59):

Synd at den er i 223 og ikke 308. Om de kommer ut med en 308 versjon så kjøper jeg den på flekken og bruker til jakt. Virker veldig kult å ha mulighet til å bytte ut håndgrep, kolbe, handguard/skjefte, osv.

 

Hvordan er avtrekkeren på disse out of the box? Noen som har prøvd å bytte ut og sette på "premium" avtrekker?

 

Hei har akkurat fått meg en SP-15 M5FL.... Jeg kommer til å bytte ut avtrekket på denne. Det kommer helt sikkert ann på hva man skal bruke den til, men til jakt syntes den er for hard. Får ikke helt rene avtrekk. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hvis de har brukt rocksett, så hjelper det ikke med varme. Da må du stikke munningsbremsen i en kjele kokende vann i 10 min, så kommer den rett av.

 

Verdt et forsøk før du pådrar deg kostnader hos børsemaker. Husk å tørke og olje løpe etterpå, hvis du prøver det.

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (23 timer siden):

Men sliter med at jeg får ikke av munningsbremsen.

Min satt også særdeles godt, men jeg holdt løpet fast med en jekkestropp og holdt trykk med en fastnøkkel og gav det ett par fornuftige kakk med en kubbe, så kom den, helt uten varme.

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenke meg en SP9, men uaktuelt om den kommer med munningsbrems påsveiset. Vil nå helst ha på en demper.

 

Schmeisser leverer jo den halvautomatisk versjonen (AR15-9) med 16,75" løp (42,54cm). Burde vel ikke være noe problem for Schmeisser å påmonterte noen av disse løpene på SP9ene som sendes til Norge? 

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg endelig mottatt den nye generasjon bolt og bolthendel. Monterte det i går, og jeg kan med en gang si at dette ble meget bra. Bolthendelen sitter som støpt. Ikke noe slark.

Selve gripedelen kan man plassere i tre forskjellige posisjoner. På vedlagte bilder er den i posisjonen som peker den mest mulig ned. Du kan såvidt se det sporene hvor "tanna" på gripedelen settes i ved de ulike posisjonene. Slik den er montert nå, kan jeg ta ladegrep uten å måtte fjerne hånda fra pistolgrepet. 

 

418563619_908900610513776_2747406775344955727_n.jpg

418036503_749990533238327_1205597185080417773_n.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, amatør said:

Eller sluttstykke og hevarm, som det het på norsk i gamle dager. 😉

Joda, forsåvidt. Men nå har jeg aldri hørt ordet sluttstykke bli brukt ifb "AR-plattformen", og er det hevarm når den ikke heves? 😜

 

Edit: og ja.. Da burde jeg vel kanskje skrevet "bolt carrier" og ikke "bolt" 

Edited by joas
Link to comment
Share on other sites

On 1/12/2024 at 3:19 PM, joas said:

Da har jeg endelig mottatt den nye generasjon bolt og bolthendel. Monterte det i går, og jeg kan med en gang si at dette ble meget bra. Bolthendelen sitter som støpt. Ikke noe slark.

Selve gripedelen kan man plassere i tre forskjellige posisjoner. På vedlagte bilder er den i posisjonen som peker den mest mulig ned. Du kan såvidt se det sporene hvor "tanna" på gripedelen settes i ved de ulike posisjonene. Slik den er montert nå, kan jeg ta ladegrep uten å måtte fjerne hånda fra pistolgrepet. 

 

418563619_908900610513776_2747406775344955727_n.jpg

418036503_749990533238327_1205597185080417773_n.jpg

Kan du ta et bilde av undersiden av begge bolter?

Link to comment
Share on other sites

On 1/22/2024 at 10:29 AM, Vindvott said:

Kan du ta et bilde av undersiden av begge bolter?

Jeg har mottatt feil bolt kit :(. Brownells hadde fått feil vare fra Schmeisser. Disse er laget for 9mm-utgaven... Brownells skal sende den riktige så fort de får den inn.

Edited by joas
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, viper_block_50 said:

Låner denne tråden litt jeg også.

Med tanke på jakt og reim, noen som har noen gode reimfester å anbefale?

Jeg kjøpte bare en sånn M-LOK QD Sling Mount som jeg plasserte fremme på handguarden. Reima har jeg sydd selv. Den justerer jeg lengden på med å dra eller skyve i ei løkke med tommelen. Funker veldig bra :) 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, amatør said:

 

Forskjeftet

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Forskjefte

 

 

(Det tar vel ikke lang tid før jeg får kjeft igjen....)

Tenkte du ville komme inn her igjen ja. Ga deg ikke kjeft sist, og har vel ikke tenkt å gjøre det nå heller. Men finn deg nå for faen noe annet å bruke tiden din på. Jeg kan skrive "korrekt" norsk hvis jeg vil, men bruker bevisst de faktiske utrykkene som benyttes innen den våpenrelaterte sjangeren det her er snakk om. Så la tråden vennligst handle om det den er tiltenkt. Hvis du har et så sterkt behov for å drive korrekturlesing, så kan du jo skrive det på PM.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, joas said:

Jeg har mottatt feil bolt kit :(. Brownells hadde fått feil vare fra Schmeisser. Disse er laget for 9mm-utgaven... Brownells skal sende den riktige så fort de får den inn.

Aha, det var derfor jeg lurte. :)

 

Annen utfresing på undersiden for 9mm glock magasin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Vindvott said:

Aha, det var derfor jeg lurte. :)

 

Annen utfresing på undersiden for 9mm glock magasin.

Jepp! Jeg plagdes noe jævelig med å sette i magasinene og ta ladegrep 😅

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det blir litt dumt om vi ikke kan ha en kultur her inne hvor vi tåler å bli retta på. Amatør mener ingenting vondt med å påpeke at det finnes et norsk ord for det du beskriver.

Personlig syns jeg det er litt kleint, kanskje litt "cringe", når folk snakker om "hvem scope", "åssen handguard", "hva sling" osv de har på våpna sine.

 

Ole

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Jeg syns det blir litt dumt om vi ikke kan ha en kultur her inne hvor vi tåler å bli retta på. Amatør mener ingenting vondt med å påpeke at det finnes et norsk ord for det du beskriver.

Personlig syns jeg det er litt kleint, kanskje litt "cringe", når folk snakker om "hvem scope", "åssen handguard", "hva sling" osv de har på våpna sine.

 

Ole

"Mener ingenting vondt"? Pfff. Han skriver det jo bare for å være en k*k. Fordi han vet at han fra sitt ståsted har rett, og fordi det sikkert irriterer de han irettesetter. Tror jeg aldri har lest ett eneste fornuftig innlegg fra han noen gang.

 

At folk skriver "hvem" når de mener "hvilken" eller "hvilket" er en ganske irriterende greie. Helt enig med deg der! Tydligvis noe folk sørpå har begynt med av en eller annen merkelig grunn. Men jeg gidder ikke bruke energi på det.

 

En av årsakene til at jeg bruker de engelske ordene, er fordi det er lettere å søke opp for folk. Man får langt flere treff på Google hvis man skriver "AR15 handguard" enn "AR15 forskjefte" (OGSÅ FRA NORSKE SIDER). 

 

Jeg synes uansett det er en uting å rote til tråder med så mange irrelevante poster. Hvorfor ikke bare ta det på PM hvis man har et så stort behov for det? Hvilken interesse har folk som skal inn i tråden for å lese om Schmeisser SP15, av å scrolle gjennom titalls av innlegg fra kammerets selvutnevnte rettskrivingsgestspoer? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...