Jump to content

Kolbe til pistol?


bk00

Recommended Posts

Fos oss sivile (den nettbutikken du er inne på er delt i sivil og militær del) http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f15 ... 004_10.doc

 

 

". Generell dispensasjon for erverv av halvautomatiske skytevåpen

 

a) Politidirektoratet gir i medhold av våpenforskriften § 2-8 generell dispensasjon for halvautomatiske pistoler som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen gjelder likevel ikke dersom våpenet har to eller flere av følgende egenskaper:

 

Þ Magasin som monteres utenfor pistolens grep

Þ Gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper

Þ Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent

Þ Vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram

Þ Muligheter for å sette på folde, teleskop eller lang stokk"

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være hverdt å merke seg at denne kolben ligger på Practac sine militære sider. Forsvaret bruker en hel del ting som sivile borgere i norge ikke kan ha i henhold til lover og forskrifter.

 

Det er i alle fall 3 stk i min klubb som har slike kolber, i følge dem er det fritt salg på dette tilbehøret :D

Link to comment
Share on other sites

[....] er det fritt salg på dette tilbehøret :D

Som langt i fra er det samme som at du/de har lov til å montere de på pistolen sin. (Du kan vel også, helt lovlig, kjøpe/lage alle delene som trengs for å gjøre en pistol fullauto (er jo få av de små fjærene og metalldelene inne der som er registreringspliktige). Så lenge de faktisk ikke er montert sammen.)

Link to comment
Share on other sites

Da åpner dette enda et nytt spørsmål; Lyddemper.

Du kan ikke få erverstillatelse på et automatvåpen dersom det er gjenget for demper.

 

Imidlertid så selges det dempere til disse, samt ferdig gjengede løp etc etc.

Er disse heller ikke lovlige? Slik jeg oppfattet dette var at det ikke var tillatt dersom våpenet fra fabrikk var gjenget for demper etc.

Link to comment
Share on other sites

Da åpner dette enda et nytt spørsmål; Lyddemper.

Du kan ikke få erverstillatelse på et automatvåpen dersom det er gjenget for demper.

 

Imidlertid så selges det dempere til disse, samt ferdig gjengede løp etc etc.

Er disse heller ikke lovlige? Slik jeg oppfattet dette var at det ikke var tillatt dersom våpenet fra fabrikk var gjenget for demper etc.

 

 

Min uthevelse.

Politidirektoratet gir i medhold av våpenforskriften § 2-8 generell dispensasjon for halvautomatiske pistoler som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen gjelder likevel ikke dersom våpenet har to eller flere av følgende egenskaper:

 

Þ Magasin som monteres utenfor pistolens grep

Þ Gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper

Þ Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent

Þ Vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram

Þ Muligheter for å sette på folde, teleskop eller lang stokk"

 

Det betyr at pistolen kan ha en av de ovrenevnte modifikasjonene.

 

 

BrunodeterdumtåskummleseEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper

 

Skal man være kranglete betyr vel det at du kan feste lyddemper på hvilken pistol som helst, bare den ikke er festet med gjenger men med f.eks hurtigkopling som på MP5, lodde fast, klemme til løpet, settskrue® eller skru fast demperen i noe annet enn pipen (ramme, sleide). Det er fordelen med svært detaljerte forbud, det blir lettere å finne (på) unntak.

Link to comment
Share on other sites

har sagt det før: les lovverket, og skaff eventuelt hjelp fra noen med juridisk kompetanse til tolkningen om du føler at du ikke skjønner hva de prøver å si i advokatspråket sitt!

 

hvermansens tolkning på nett synes ikke jeg er verdt stort, og det å fundere side opp og side ned på nett om hva som er lov er ikke nødvendigvis positivt for fremtidig lovverk.

Link to comment
Share on other sites

Da åpner dette enda et nytt spørsmål; Lyddemper.

Du kan ikke få erverstillatelse på et automatvåpen dersom det er gjenget for demper.

 

Imidlertid så selges det dempere til disse, samt ferdig gjengede løp etc etc.

Er disse heller ikke lovlige? Slik jeg oppfattet dette var at det ikke var tillatt dersom våpenet fra fabrikk var gjenget for demper etc.

 

 

Min uthevelse.

Politidirektoratet gir i medhold av våpenforskriften § 2-8 generell dispensasjon for halvautomatiske pistoler som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen gjelder likevel ikke dersom våpenet har to eller flere av følgende egenskaper:

 

Þ Magasin som monteres utenfor pistolens grep

Þ Gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper

Þ Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent

Þ Vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram

Þ Muligheter for å sette på folde, teleskop eller lang stokk"

 

Det betyr at pistolen kan ha en av de ovrenevnte modifikasjonene.

 

 

BrunodeterdumtåskummleseEngerdal

 

Hmm.. C96 har magasin utenfor pistolens grep og med kolbe er det altså ulovlig :roll:

020mr8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. C96 har magasin utenfor pistolens grep og med kolbe er det altså ulovlig

Såvidt jeg kan lese fra loven er ikke C96 mulig å erverve for vanlig bruk i det hele tatt - iogmed at det er mulig å montere skulderstokk på den.

 

Muligt det.. har ikke studert på hva er lov til vanlig bruk :roll:

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan lese fra loven er ikke C96 mulig å erverve for vanlig bruk i det hele tatt - iogmed at det er mulig å montere skulderstokk på den.

Her er det nok flere som sliter. Tenk deg en Glock med gjenget pipe, da Glock har muligheten til å montere stokk. I tillegg er det ingen problemer å holde i våpnet uten å "svi" fingrene på "dårligste hånd" = ulovlig :?:

Eller er Glock i utgangspunktet ulovlig da to av punktene er "oppfylt" fra produsenten (Þ Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent, Þ Muligheter for å sette på folde, teleskop eller lang stokk) :?:

 

 

GLR440Full.jpg

http://www.gunaccessories.com/GlockAccessories/index.asp

Link to comment
Share on other sites

Eller er Glock i utgangspunktet ulovlig da to av punktene er "oppfylt" fra produsenten

Gudene vet -- men forskriftsteksten gir jo ikke mye rom for annen fortolkning.

Alternativt kan det jo være at man har gjort et unntak for Glock (en "særskilt dispensasjon" i stedet for en "generell dispensasjon"), eller for den saks skyld at forskriften ikke er ment å håndheves objektivt.

 

Eller atter igjen kan det jo være at regelverket ikke er så jævlig godt gjennomtenkt.

Link to comment
Share on other sites

Eller atter igjen kan det jo være at regelverket ikke er så jævlig godt gjennomtenkt.

 

 

Er nok det korrekte varet.

POD fant ut at noen super-skumle våpen som Tec 9 (drittvåpen) og HK SP89 ble solgt i Norge i ytterst lite antall, og det kunne de jo ikke ha noe av. Så da hoppa de over til USA og så på anti-gun lovene til Clinton og hans venner i VPC. Så kopierte de de lovene til Norge. Samme med halvauto hagle.....

Link to comment
Share on other sites

 

". Generell dispensasjon for erverv av halvautomatiske skytevåpen

 

a) Politidirektoratet gir i medhold av våpenforskriften § 2-8 generell dispensasjon for halvautomatiske pistoler som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen gjelder likevel ikke dersom våpenet har to eller flere av følgende egenskaper:

 

Þ Magasin som monteres utenfor pistolens grep

Þ Gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper

Þ Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent

Þ Vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram

Þ Muligheter for å sette på folde, teleskop eller lang stokk"

 

 

Det er verdt å merke seg at denne teksten er hentet fra rundskriv 2004/10 som igjen bygger på at paragraf 2-8 i gjeldende våpenforskrift inneholder

et generelt forbud mot halvautomatiske våpen. Denne tolkningen av paragraf 2-8 er i beste fall omdiskutert. Hvis paragraf 2-8 i våpenforskriften kun

gjelder halvautomatiske våpen av militær karakter så faller hele grunnlaget for rundskriv 2004/10 bort.

 

Med hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

...

I tillegg er det ingen problemer å holde i våpnet uten å "svi" fingrene på "dårligste hånd" = ulovlig :?:

Eller er Glock i utgangspunktet ulovlig da to av punktene er "oppfylt" fra produsenten (Þ Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent, Þ Muligheter for å sette på folde, teleskop eller lang stokk) :?:

Nja, jeg kjøper ikke denne 100%. Det er ikke praktisk gjennomførbart å holde Glocken i sleiden under skyting. Det som det vises til i rundskrivet er jo ei kappe som står i ro mens våpenet rekylerer. Som for eksempel forskjeftet på en MP5. En sleide er noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

:) Det grepet det siktes til (med bilde i tråden her) festes på Glock'en i sporet under sleiden...

(De som skyter Glock på full auto bruker denne har jeg sett..)

 

.....og der fikk vi et rundskriv som forbyr glock. kan ikke folk værsåsnill å slutte å fore markeringsvillige byråkrater med argumenter for å forby absolutt alt som eksisterer?

Link to comment
Share on other sites

:twisted: Nuh! Jeg har G-26 og den har IKKE et sånn spor.. Uansett kommer det ikke noe endring av regler for Glock vil jeg tro.. Dette utstyret er beregnet for en enkelt Glock-modell som IKKE er godkjent i salg pga full auto. Sånt 'tilleggsutstyr' får du til mange forskjellige andre pistolmodeller også, uten at det dermed gjør modellen ulovlig i salg i Norge. Men det går sikkert ann å få til mye tull og forbud hvis man GÅR INN for å få dette til.......

Tror neppe at det finnes den byråkrat som er så dum at han angriper denne saken... (Den er nok allerede studert i sin fullhet av mannen uten navn og hans kjære avdeling..)

Link to comment
Share on other sites

.....og der fikk vi et rundskriv som forbyr glock. kan ikke folk værsåsnill å slutte å fore markeringsvillige byråkrater med argumenter for å forby absolutt alt som eksisterer?

 

Vi må da kunne diskutere ting åpent. Dersom noen i politiet leser denne tråden så må de gjerne det. Kansje den til og med inspirerer til mer klarhet i loven. Er masse tilbehør som hadde vært gøy å ha, men jeg vil ikke gå til anskaffelse av slikt dersom jeg befinner meg i en gråsone. Åpen diskusjon fører til klarhet. Er nok ingen som tar fra deg Glocken Evert.

 

F.eks en slik teleskopisk stokk kan vel enkelt bli modifisert til ethvert våpen. Betyr det at de skal forbys? Det essensielle må vel være et våpenet ikke kom med stokk fra fabrikk. Heller så leverer ikke Glock slikt.

 

Vanlig halvautomat kan relativt enkelt modifiseres til full auto. Skal all halv-auto da forbys fordi noen har funnet opp en dings som gjør den til full auto? Tvilsomt.

Jeg har fremdeles tro på Politiet, og at de gjør en god jobb med lovgivning osv.

Link to comment
Share on other sites

Vi må da kunne diskutere ting åpent. Dersom noen i politiet leser denne tråden så må de gjerne det. Kansje den til og med inspirerer til mer klarhet i loven. Er masse tilbehør som hadde vært gøy å ha, men jeg vil ikke gå til anskaffelse av slikt dersom jeg befinner meg i en gråsone. Åpen diskusjon fører til klarhet. Er nok ingen som tar fra deg Glocken Evert.

 

F.eks en slik teleskopisk stokk kan vel enkelt bli modifisert til ethvert våpen. Betyr det at de skal forbys? Det essensielle må vel være et våpenet ikke kom med stokk fra fabrikk. Heller så leverer ikke Glock slikt.

 

Vanlig halvautomat kan relativt enkelt modifiseres til full auto. Skal all halv-auto da forbys fordi noen har funnet opp en dings som gjør den til full auto? Tvilsomt.

Jeg har fremdeles tro på Politiet, og at de gjør en god jobb med lovgivning osv.

 

Skulle ønske det var slik, men dessverre er det for naivt.

Det er ett FAKTUM at POD kom med rundskriv og forbud etter å ha lest innlegg på Sluttstykket

 

Så nei, vi kan dessverre ikke diskutere åpent. Det har POD sørget for....

Link to comment
Share on other sites

Cardinal hvilket forbud henviser du til her?

Kolber til pistoler har eksister i flere hundre år, hvorfor skulle

øvrigheta nå se dette som et problem.

Har problemer med å se at en pistol blir mer skummel med

en kolbe på.

 

 

Nei ikke lag støy rundt saker som ikke er tema.

Link to comment
Share on other sites

.....og der fikk vi et rundskriv som forbyr glock. kan ikke folk værsåsnill å slutte å fore markeringsvillige byråkrater med argumenter for å forby absolutt alt som eksisterer?

 

Vi må da kunne diskutere ting åpent. Dersom noen i politiet leser denne tråden så må de gjerne det. Kansje den til og med inspirerer til mer klarhet i loven. Er masse tilbehør som hadde vært gøy å ha, men jeg vil ikke gå til anskaffelse av slikt dersom jeg befinner meg i en gråsone. Åpen diskusjon fører til klarhet. Er nok ingen som tar fra deg Glocken Evert.

F.eks en slik teleskopisk stokk kan vel enkelt bli modifisert til ethvert våpen. Betyr det at de skal forbys? Det essensielle må vel være et våpenet ikke kom med stokk fra fabrikk. Heller så leverer ikke Glock slikt.

 

Vanlig halvautomat kan relativt enkelt modifiseres til full auto. Skal all halv-auto da forbys fordi noen har funnet opp en dings som gjør den til full auto? Tvilsomt.

Jeg har fremdeles tro på Politiet, og at de gjør en god jobb med lovgivning osv.

 

Hvordan kan du gi en slik garanti :?:

 

Er nok ikke Politiet som utformer lover og regler :!:

 

Våkn opp :!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

Cardinal hvilket forbud henviser du til her?

Kolber til pistoler har eksister i flere hundre år, hvorfor skulle

øvrigheta nå se dette som et problem.

Har problemer med å se at en pistol blir mer skummel med

en kolbe på.

 

 

Nei ikke lag støy rundt saker som ikke er tema.

 

Da bør du lese teksten i rundskriv 2004-10 nøye.

 

Der står det i KLARTEKST at rundskrivet kommer som resultat av diskusjoner på diskusjonsgrupper på internett (i praksis sluttstykke.com).

 

Rundskrivet utvidet virkeområdet fra våpenforskriftens §2.8 betydelig, til å plutselig omfatte pistoler og hagler, og ikke som tidligere kun militært pregede halvatuomatiske rifler og militære våpendeler.

 

Definisjonene sitert over i denne tråden (som i praksis b.la forbyr walther gsp, selv om dette ikke håndheves) kom som et direkte resultat av at folk hadde hora opp lekene sine, tatt bilder av dem og lagt dem på sluttstykket.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...