Jump to content

ultralight jakt rifle


jeger_roshagen

Recommended Posts

jeg leker med tanken om å bygge ei ultralight rifle primært til toppjakt/reinsjakt/rådyr. har forhørt meg med en hel del børsemakere å hovedsvaret er at det ikke er mulig å få bygget ei rifle på under 2,5kg med 0.75 moa presisjon... er jo selvfølgelig ikke et krav men jo bedre presisjon jo bedre. noen som har noen tanker? evt har gjort noe lignende? budsjett ligger på rundt 60-80k så det meste er egt innafor men har ikke lyst å kjøpe ferdig rifle viss det gir meining? har ei strøken ei på 2,7kg naken og 3,7.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, jeger_roshagen said:

har forhørt meg med en hel del børsemakere å hovedsvaret er at det ikke er mulig å få bygget ei rifle på under 2,5kg med 0.75 moa presisjon.

 

Tullprat…..
Tikka T3x med 40cm pipe i 308w, Wildcat skjefte.

Under 2,5kg og i 99 av 100 tilfeller veldig presis.

Mulig den ikke er dyr nok, men den funker.

Link to comment
Share on other sites

Tikka t3 i fbt eller wildcat stokk med proof research pipe, freyr og devik 149 og leupold vx2 2-7x33 burde gå innafor. Bruker du restende av budsjettet i ammo til å skyte ut originalpipa blir du kanskje god nok til å skyte til å klare 0,75 moa med så lett rifle.

Link to comment
Share on other sites

Med det budsjettet kan jo trådstarter kjøpe ei brukt kasse (T3 eller Remington) og skru inn ei karbonpipe alla hva @Sunnmøring har gjort med sin blaser, trø det ned i en eller annen karbonstokk, og bytte til det ypperste av avtrekk. Det må da bli lett og presist, uten at jeg har peiling?

 

Etter jeg fikk sekk med rifleholder/gunslinger forsvant poenget med å slanke rifla til beinet. Om den veier 3 eller 5kg spiller ikke veldig stor rolle lengre.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Dodraugen said:

god nok til å skyte til å klare 0,75 moa med så lett rifle.


Og dette er trolig litt av essensen i hvorfor lette børser ofte snakkes ned når det kommer til presisjon. 
De er dritvanskelige å skyte godt med.

Jeg holder på med et prosjekt som ser ut til å lande på ca 1900g for ren børse i 6,5x55, men jeg vet hva jeg går til og har derfor ikke samme krav til presisjon som trådstarter. Klarer jeg å treffe en 5cm stor sirkel på 100m hver dag i en uke så er utstyret og innskytingen godkjent til mitt bruk.

 

Til toppjakt så ville jeg aldri i livet dratt med noe så lett og i tillegg i storviltkaliber. I 223 eller mindre, kanskje, men trolig ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er fult mulig å bygge ei rifle på 1,5 kg som skyter 0,75 Moa, om man holder seg til 223 støtbunn. Oppskriften er nok låsing i pipa som S&L, egenprodusert låsekasse kanskje i aluminium, stokk eller noe som minner om en stokk i karbon og flittig bruk av dreiebenken for å bytte ut løpsstål med karbon. 
Men siden det skal betales penger for produktet i dette prosjektet er jeg ikke sikker på hvem som gjør noe slikt mot betaling.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt ovenfor en Kipplauf blir ikke feil når en trenger en lettvekter..8E6E1E98-E9C0-49A1-A3CA-23A504E174C2.jpeg.719cc170ccbe5411fe8680dd91a04322.jpeg

 

i tillegg til å være lett så er den rimelig presis også.. skutt "feltmessig" med støtte på sekk.. 70CADE6E-D786-4735-847D-144115BF16D1.jpeg.03f5558afbbfd674c8933ebc758eeaad.jpeg

 

men som det er nevnt ovenfor.. en ting er riflens egenpresisjon…enn annen sak er hvilken "egenpresisjon" som bor i skytteren når riflen blir lett..

 

Jeg vet om en par "lettvekts" rifler/bygg som har blitt "stående" i skapet en stund før de har blitt solgt pga. eiere som ikke har klart å få til å skyte med riflen..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...