Jump to content

Hvor mye trener dere og hvordan?


Mauser M67

Recommended Posts

Hvor mye trener dere og hvordan?

 

 

Hei.

 

Hadde vært artig å få vite hvor mye trening som blir lagt ned av den enkelte.

Etter et langt opphold så har eg nå begynt å skyte DFS program.

Har nå holdt på i et år og trent ca en til to ganger pr uke + konkurranse.

Har fin framgang :D . Og denne sesongen vi starter på no skal eg trene tre ganger pr uke

+ konkurranse

Det går ca 50-100 skudd pr trening.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

jeg trener alt for lite ;)

 

vi har elektronikk på 15, 100 og 200m i skytterlaget.

 

trener miniatyr skyting 2-3 gang pr uke pr i dag. trener som oftest på det jeg ikke behersker godt. dvs som oftest stående, få inn avtrekk, stiling, osv,

i tillegg skyter jeg endel knestående. liggende trener jeg nesten ikke på miniatyr.

når feltsesongen begynner trener jeg som oftest ute, da orker jeg ikke skyte miniatyr. da trener jeg enten på 100m på rekruttfigurer(da som oftest knestående) eller på div avstander(felthold)

når bansesongen begynner pleier jeg trene endel på 100m, mye fordi da kan jeg skyte kal 22 også. er jo mye billigere. men trener også på 200m banen. pleier skyte på banen 2-3 gang pr uke. i perioder skyter jeg kal 22 på 100m nesten hver dag. i tillegg skyter jeg endel grovkal. på bane trener jeg likedan som jeg trener på miniatyr. mest kne og stå. terper på avtrekk ute fordi jeg skyter my7,62X51 som har litt mye rekyl og det kan fort bli litt tendenser til skuddredd.....

i tillegg pleier jeg trene "poeng-angsten" min endel på 100m med kal 22. skyter da 2-3 fulle program etter hverandre for å lære meg å se resultater over 240++ ofte ;)

 

i tilegg har jeg skytesimulator jeg pleier trene både kne og stå på. ser ofte mye rare feil man gjør når man trener på simulator.

Link to comment
Share on other sites

Jasså høggern du syns du trener alt for lite :) . Må si jeg ble imponert over mengden du trener. Jeg trener nesten ikke lenger. Skyter noen stevner for året i DFS regi. Tiden strekker ikke til. Trente del del før, var også bedre til å skyte før naturlig nok. Nå er jeg havnet i Kl 4 og det ser ut til at jeg blir værende der. Skyter nok ikke mer en 1000-1500 skudd i året nå. Hovedsaklig feltstevner og banestevner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er jo bare Junior men kan vel si hvordan jeg trener for det? :)

Trener på 100metern mest om sommeren ennå... 3-4 ganger i uka inkl. konkurranse. Det hender seg at vi tar noen ekstra skudd etter alle aspirantene har dratt fra trening på 200m(Er bare meg og vennegjengen min på 4(+2) som skyter aktivt i vår klasse nå) men det er sjeldent ennå... Vi skyter som regel vanlig program 25 skudd med omgang.. etterpå ser vi på hva som kan være feil og prøver å rette opp litt før vi tar noen få skudd for å se om det blir noe bedre... som det ofte ikke blir :lol:

Miniatyr skyter jeg 2 ganger i uka på trening, og prøver å være med på de stevnene som er innen fylket...

Tørrtrening er nok nesten den viktigste delen av treningen pga. av avtrekket. tørrtrene gjør jeg hver dag det ikke er trening.. ligger i kjelleren der det ikke er så varmt og sikter på en blink på veggen. Hender seg også at vi skyter med laser hos en kompis av meg som også er Junior :D

Er i en vennegjeng som alle skyter og dette er absolutt ideelt! Mesteparten av fritiden enten trener vi eller reiser på stevner :D Skyting er en sosial sport og man treffer mange snille og hyggelige mennesker i sporten. Og når man i tillegg har med alle vennene sine er det optimalt spør du meg. To av oss har også damer som er med å skyter.. for uten dame som skyter, hadde det nok blitt lite tid til dem stakkars :mrgreen:

 

Trening trengs det mye av skal man hevde seg i sporten og skyting er tidkrevende og dyrt.. men utrolig morsomt! Har noen av dere foreldre barn som er lei av de mange ball og lagspillene? Ta de med på skyting slik foreldrene mine gjorde og du har hobby og fritidssyssler for resten av livet :D

Link to comment
Share on other sites

jeg er førstogfremst "våpenidiot" og trener ikke.

derimot er jeg på banen et par-tre ganger i uka og skyter med det jeg har lyst å skyte med, både innenfor NFPS, og NSF sine programmer.

dett gir meg glede, og faktisk en og annen brukbar plassering i stevner også.

 

men å "trene"- nei fysj. en ekte sportsmand trener ikke.

Link to comment
Share on other sites

nå trener ikke jeg for å skyte DFS lenger. gikk litt lei etter 5 år med trening 2-3 ganger i uka og massevis med konkuranser, karuseller og greier som føltes mer som tvang enn morro. fint å ha en far som er ivrig men det ble litt mye. nå trener jeg mest for at jeg syns det er morro å skyte og for å bli en bedre jeger. naturlig nok så er det kun helgene som det er muligheter for å trene nå som jeg bor på hybel. men jeg prøver å skyte så mye som mulig. men den viktigste treningen gjør jeg alle andre plasser enn på standplass. den sjer med joggesko og 10km asfalt. har aldri vært så dårlig skytter som nå på grunn av min elendige form og høye hvilepuls!

Link to comment
Share on other sites

Tør vel nesten ikke si hvor mye jeg skyter, for det er ikke alltid resultatene står i stil med treningsmengden 8)

 

Men skytemessig blir det vel ca 10-15 timer i uka (mandag til fredag) pluss evt konkurranser. Skyter både med rifle og pistol. Tok opp DFS igjen i høst etter noen års avbrekk, men bruker klart mest tid på pistolbanen for øyeblikket.

 

Har også begynt med fysisk trening igjen, og håper å klare fortsette i samme spor som jeg holder på i nå, altså ei økt hver morgen før jobb.

 

 

 

 

Fritid, hva er det? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok en DFS tråd, men vi andre må trene vi også... Jeg er så heldig at jeg bor landlig til. Har satt opp to halmballer på jordet 50 meter fra gårdsplassen, med en metallplate bak. Her slår jeg ihjel dødtid (når den en sjelden gang dukker opp) med å skyte en pakke eller to med salongrifla mot blikkbokser, tomhylser ol. Utrolig fin trening. Billig, og på grunn av lyddemperen kan jeg stå å skyte mens ungen sover formiddagsluren sin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 2 ganger i uka hele året og prøver få med meg ligg kne stå hver gang. Skyter vanligvis rundt 25 skudd per trening. Kommer meg nesten på kongelaget hvert år. Jeg burde tørrtrene i tilleg, men gidder ikke det blir for tamt.

Slik jeg tenker er kvalitet>kvantitet da jeg verken har tid eller råd til å overtrene (100 skudd eller tilsvarende teknikk trening hver dag).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo bare Junior men kan vel si hvordan jeg trener for det? :)

Trener på 100metern mest om sommeren ennå... 3-4 ganger i uka inkl. konkurranse. Det hender seg at vi tar noen ekstra skudd etter alle aspirantene har dratt fra trening på 200m(Er bare meg og vennegjengen min på 4(+2) som skyter aktivt i vår klasse nå) men det er sjeldent ennå... Vi skyter som regel vanlig program 25 skudd med omgang.. etterpå ser vi på hva som kan være feil og prøver å rette opp litt før vi tar noen få skudd for å se om det blir noe bedre... som det ofte ikke blir :lol:

Miniatyr skyter jeg 2 ganger i uka på trening, og prøver å være med på de stevnene som er innen fylket...

Tørrtrening er nok nesten den viktigste delen av treningen pga. av avtrekket. tørrtrene gjør jeg hver dag det ikke er trening.. ligger i kjelleren der det ikke er så varmt og sikter på en blink på veggen. Hender seg også at vi skyter med laser hos en kompis av meg som også er Junior :D

Er i en vennegjeng som alle skyter og dette er absolutt ideelt! Mesteparten av fritiden enten trener vi eller reiser på stevner :D Skyting er en sosial sport og man treffer mange snille og hyggelige mennesker i sporten. Og når man i tillegg har med alle vennene sine er det optimalt spør du meg. To av oss har også damer som er med å skyter.. for uten dame som skyter, hadde det nok blitt lite tid til dem stakkars :mrgreen:

 

 

Trening trengs det mye av skal man hevde seg i sporten og skyting er tidkrevende og dyrt.. men utrolig morsomt! Har noen av dere foreldre barn som er lei av de mange ball og lagspillene? Ta de med på skyting slik foreldrene mine gjorde og du har hobby og fritidssyssler for resten av livet :D

 

Må vel også legge til at jeg trener en del fysikk også... Har noen Jämthunder hjemme som skal ukentlig ha 3 mil med løping/sykling så pleier å slå to fluer i en smekk, i tillegg er jeg på jakt store deler av året der det også blir mye mosjon ettersom pappa som sagt har 3 Jämter som er glad i å henge på elgen et par mil etter vi har vært klønete å støkket dem i los :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Hva med vi jegere som ønsker å trene med jaktvåpen på skytebanen, men som blir nektet? Har noen et tips til hvor man kan trene med jaktrifle i Oslo/akershus? På min hjemlige skytebane blir jegere ansett som en slags cowboyer som skyter i stykker det fine utstyret. Vi får aller nødigst skyte pliktøpet på 100m, en dag i uken når det har blitt varmt i været.

200m kan vi bare glemme, for vi er jo ikke i stand til å treffe noe på slike enorme avstander allikevel.

 

Ja, jeg vet at jeg kan kjøpe en gammel holk av en Mauser, med samme ammunisjon, og trene i vei for slikt tar jo ikke skivene skade av. Da er man jo skytter må vite......

Link to comment
Share on other sites

Chef du for minne dem på at du er MEDLEM av skytterlaget. I laget mitt er det flest jegere(/klasse 1). hvis ikke det funker ville jeg vel se meg om etter el skytterlag som har en aktiv jaktgruppe eller lete etter noen som driver med NJFF sitt opplegg (skyting av små dyr på haglehold med rifle :mrgreen: når jeg skal på jaktfelt vil jeg ha bjørn, jerv, ulv, elg, tiur osv...., men det er vel politisk ukorrekt).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Å trene med luftgevær er genialt!

Med luftgevær kan du skyte 500 kuler i uka for en billig penge..

Det er (etter min mening) bedre å skyte 500 kuler med et luftgevær, enn 100 med rifle..

Avstandene blir nok noe mindre, men teknikken er vel lik..

Skal du trene langhold er det vel gøyere med rifle;)

Link to comment
Share on other sites

Antall timer med skytetrening i uka varierer ift. lyst/motivasjon, selvtillit/formkurve og sesong. Akkurat for øyeblikket trener jeg fire dager i uken (à ca. 1,5 effektiv treningstid), pluss en til to konkurranser i helgene. Før jul blir det mer mengdetrening mens det nå i sesong blir mer kvalitetstrening. Jeg trapper ned, men trener miniatyr hele feltsesongen for å holde avtrekk og ståendestilling i tøylene. Fortsetter så å skyte 15m gjennom hele banesesongen (ja, jeg skyter 22. nesten hele året). Holder vedlikeholdstrening med 6.5, men legger hovedvekt på trening med miniatyr. Prøver å få til et par mentale øvelser/treninger i uken også, dette kan være alt fra cupskyting på trening til en halvtime med relatert litteratur.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå om vinteren trener jeg 1-2 ganger i uka innendørs i tillegg til 1-3 stevner i uka.Pluss fysisk trening 2 ganger i uka.Jeg prøver meg og på litt mental trening,som jeg mener er noe av det viktigste og mest vanskelige....

Om sommeren trener jeg vel 2-3 ganger i uka,og gjerne 2 av gangene med kal 22 pga prisen og fordi jeg mener at jeg beholder et bedre avtrekk med kal 22.Jeg sitter også en del i hagen hjemme og trener på stillinger,nullpunkt osv med kal 22 om sommeren.Felt trener jeg alt for lite,det har jeg som mål å gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Skyter vel rundt 100 skudd i uka. 50 meters hold med salongrifle. Utrolig god trening ! Småfeil straffer seg med en gang. Ellers blir det 50+ med jaktfeltrifla. Når haglesesongen begynner, er det vanligvis 100 skudd i uka...men da faller salongskytinga av, så antall skudd i uka er omtrent det samme fra januar til august..

 

Jeg trener stort sett bare stående med rifla, og det merkes. Har ikke like godt tak på sittendeskytinga nå som jeg hadde i fjor og lengre siden. Må gjøres noe med før jaktfelt-NM. Med hagla er det trap som gjelder..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...