Jump to content

kikkertsikte til en førstegangs jeger litt oppi åra(50)


Newbie hunter

Recommended Posts

Er på jakt etter fornuftig kikkertsikte til en førstegangs jeger litt oppi åra(50). Har kikket litt på Zeiss Victory diavari 3-12x56 og Meopta i 3-18x56. Noen som har kikket i begge? Tenker da på månelys og skumring lys. 

Tenker å kjøpe brukt for å holde budsjettet nede, er allerede i nærheten det som var tenkt i pris for komplett børse med kikkert. ca 15-20K.

Kom gjerne med innspill på grei kikkerter for skumrings jakt, må ha belyst retrikkel. Kulebanekompensator er pluss. 

Pris max 12K

Noen som kjenner til DDOPTICS ?

https://jaktfall.no/produsent/produkt/ddoptics/ddoptics-riflescope-nachtfalke-hdx-25-10x56-gen-ii-reticle-4-ifiber

 

Link to comment
Share on other sites

Godt voksne øyne bør ha justérbar lysdot! Kjøpte en slik til dama (heter vel Noblex alt nå?), testet mot min Swarovski med samme spesifikasjoner under hjortejakta i fjor og klarte ikke å se forskjell. Litt utenfor budsjett, men ser Jaktdepotet har gunstige priser på andre av samme merke. Bør gå an å prute ned en lapp eller to på denne også.

 

Edit: Den brukte Zeissen må da være et godt kjøp.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Meopta fra øverste hylle er aldri et dårlig valg. Jeg er åpen for forslag til hva annet som kan gi mere kikkert for pengene. Zeissen som Amatør linket til, til 11.500, er dog et bra kjøp det også, såfremt kikkerten er i skikk som beskrevet av selger. Det er sikkert litt til prutningsmonn på den hvis du har greie på å ordlegge deg.

Uansett, legger du 10k på bruktmarkedet, så finner du garantert noe du liker 🙂

Link to comment
Share on other sites

Zeissen er god i skumringa. Meoptaen også. Jeg har ikke prøvd de ved siden av hverandre til å si hvilken som er best der. 

Begge er solide. Justerbart rødpunkt er ett must i skumringa syntes jeg, så det bør du ha.

 

Meoptaen (FFP versjonen) er fin som en semi-langholdskikkert i tillegg, og har høydejusteringstårn med mil/cm klikk, og «zero stop» i favør. Når du vet nøyaktig fart og BC på kula di, er det en helt annen verden å skyte på forskjellige avstander, enn med f.eks Zeissen.

 

 Jeg ville på bakgrunn av at du får mer kikkert og (for noen) viktigere funksjoner, valgt en ny Meopta til 10k, enn en brukt «jeg-veit-da-faen-hvordan-tilstand» Zeiss. Glem fraser som «klarhet» og «skarphet»- det er mer enn godt nok på begge. Forskjell når du ser gjennom disse kikkertene, og noen til 2-3x prisen er minimal, og uten betydning. 

Edited by Ospa
Stavefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du sammenligner sikter med veldig ulik bruksområde. Det blir mer rettferdig å sammenligne med en Meostar 3-12x56 og der blir ikke forskjeller så tydelige.
Faktisk så lite at mange regner Meopta som tilstrekkelig.
Du klarer å se dem, men ikke til å forsvare den doble prisen.

 

Edited by Pava
rettskriving
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (9 timer siden):

Jeg har sammenlignet Zeiss, både Classic og HT x56 side ved side med Meostar x56 og jeg finner en tydelig forskjell i Zeissfavør, uten derved å si at Meoptaen er dårlig.

Meopta sin 3-18x56 er fra optika 6 serien, ikke Meostar (selv om det ikke burde være i disfavør). 

 

Uansett har det jo null og niks å si for praktisk bruk, om det "muligens" er litt klarere optikk på Zeiss/Swaro/SuB'en etc. 

Jeg har også sammenliknet side om side- det ga meg ikke veldig mye "aha" opplevelser i form av "skarphet" og "klarhet". 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (28 minutter siden):

Jeg har også sammenliknet side om side- det ga meg ikke veldig mye "aha" opplevelser i form av "skarphet" og "klarhet". 

Hva brukte du som referansebilde? Og under hvilke lysforhold?

 

(jeg sier ikke at konklusjonen er feil)

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (18 timer siden):

Forskjell når du ser gjennom disse kikkertene, og noen til 2-3x prisen er minimal, og uten betydning. 

Det beror nok i noen grad på hvor godt syn du har. Lenger oppe i tråden skrev jeg at jeg  ikke så noen forskjell på Noblex (Doctor) N6 2-12x50 og Swarovski Z6i 2-12x50, verken i dagslys eller mørke. Men så er da synet mitt preget av et langt liv, med antydning til grå stær og en pupill som i dårlig lys ikke på langt nær når opp i størrelsen fra ungdomsårene. Derfor vil det være individuelt om/hvordan man oppdager forskjeller mellom f. eks. Meopta og kikkerter til 2-3 ganger høyere pris.

 

Men på forhold som kantskarphet, fargegjengivelse og motlysegenskaper tror jeg jeg klarer rimelig godt å skille klinten fra hveten. Og så kommer det selvfølgelig litt an på hvor mye man bryr seg. Jeg kjenner folk som påstår det er bare tull å kjøpe dyre viner på flaske, for de merker ikke forskjell på disse og rimelige bag in box-viner. Smakssansen og interessen varierer, så dem om det! For min del er det ikke engang nødvendig å smake, det holder i lange baner å snuse for å merke forskjell.

 

Edit: Men om synet er svekket, blir det i hvert fall ikke bedre av middelmådig optikk.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (45 minutter siden):

Hva brukte du som referansebilde? Og under hvilke lysforhold?

 

(jeg sier ikke at konklusjonen er feil)

 

Flere ganger på reinsfjellet, under ulike lys og værforhold hvor vi gjetter på avstander, størrelser og diverse i "matpakkepausene". Mest mot steiner, mosedotter etc. på ymse avstander utover. 

På skyting på gonger i "frimarka" ut til 7-800m. Gråvær? Sol? Litt usikker. Noen ganger skumring og natt når vi er på ei av jakthyttene hvor vi har "rigget" oss for litt koseskyting.

I det hele tatt ganske useriøst testopplegg, men i praksis så er forskjellene små på "skarpheten" eller "klarheten" når kikkertene kommer opp i en middels god Leupold etc. mener nå jeg. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/23/2022 at 4:40 PM, amatør said:

Dette må da være den samme?

 

Her er den allerede 1000,- billigere

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=258548320

Denne synes jeg er noe overpriset. Sant nok har prisene på brukt Zeiss steget det siste halvannet året og Victory serien er kanskje det beste bruktkjøpet du kan

gjøre på Europeisk optikk. Men 10-12 K for denne er litt drygt. Hadde den hatt Lotutec, ASV og Variopint så hadde det vært en annen sak.

Mitt inntrykk er at ting som ASV, lys og Variopoint betaler seg noen lunde det det kostet da kikkertene var nye, ASV 2K, lys 2 K, usikker på hvor mye ekstra en Variopoint kostet.

Så er det om man virkelig trenger opplyst retikkel for skumring? Synes medforstørrende retikkel 4 til Zeiss er veldig god å se når det begynner å mørkne, i allefall på ett stort dyr som hjort. Ser du dyret er det ikke noe problem å plassere rikkelet på rett plass, så jeg ser ikke det helt store behovet. På mindre dyr derimot kan det kanskje være en grei ting. 

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (12 minutter siden):

Denne synes jeg er noe overpriset.

Så la være å kjøpe den.

 

 

RoarN skrev (13 minutter siden):

Mitt inntrykk er at ting som ASV, lys og Variopoint betaler seg noen lunde det det kostet da kikkertene var nye, ASV 2K, lys 2 K, usikker på hvor mye ekstra en Variopoint kostet.

 

Nå er den med lys. Varipoint-utgaven er bare tull å ha i en skumringskikkert. Det er et retikkel egnet for dagjakt i drivjaktsikter. Egentlig bare egnet i 1-4x24 modellen.

 

 

 

( kilo skrives med liten k. Stor K er enheten kelvin)

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):

Mest mot steiner, mosedotter etc. på ymse avstander utover. 

 

For å se hvilken som er best, må man finne noe å se på med så fine detaljer og dårlig kontrast, at man har problemer å se det i det hele tatt. Aller helst bør det være noe man vet hva er. Når man er på denne grensen, er det ofte slik at man bare kan se detaljene i det ene siktet, og ikke det andre.

 

Et godt eksempel, er tavla hos optikeren. Man vet det er bokstaver, men man greier ikke alltid å lese den nederste linja.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, amatør said:

Så la være å kjøpe den.

Hva mener du med det? 

 

 

Nå er den med lys. Varipoint-utgaven er bare tull å ha i en skumringskikkert. Det er et retikkel egnet for dagjakt i drivjaktsikter. Egentlig bare egnet i 1-4x24 modellen.

Nå har vel Variopoint både dag og skumringsfunksjon, så den er vel absolutt aktuell som skumringskikkert.

 

 

( kilo skrives med liten k. Stor K er enheten kelvin)

Mulig det, men du skjønte hva jeg mente eller?

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

 

For å se hvilken som er best, må man finne noe å se på med så fine detaljer og dårlig kontrast, at man har problemer å se det i det hele tatt. Aller helst bør det være noe man vet hva er. Når man er på denne grensen, er det ofte slik at man bare kan se detaljene i det ene siktet, og ikke det andre.

 

Et godt eksempel, er tavla hos optikeren. Man vet det er bokstaver, men man greier ikke alltid å lese den nederste linja.

 

 

..Og her ligger poenget mitt- det er nesten ikke mulig å oppdage forskjellene, og det påvirker ikke utfallet av verken jaktsituasjoner eller skyting. 

 

Det er relativt mye forskjell på "klarhet" og "skarphet" fra "drittkikkerter" til "mellomklassen", men derfra og opp er det lite. 

 

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (1 time siden):

Hva mener du med det? 

 At det ikke spiller noen rolle hva du syns prisen burde være. Ikke hva jeg mener heller. Prisen er kun opp til dem som ønsker selge og dem som skal kjøpe.

 

Er siktet i god stand, ville jeg vurdert å kjøpe det til den prisen, om jeg var ute etter å sette sammen en rifle til postering i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bra valg.
Jeg har samme sikte på elgrifla mi, og det er faktisk et veldig fleksibelt sikte.
Kanskje er 2,5x litt mye i tett skog og på trange poster, men jeg har uten problem skutt elg i gangfart fra tårn på 20 meter.
( altså, elgen var på 20 meters avstand  :)  )

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (På 23.5.2022 den 17.30):

Godt voksne øyne bør ha justérbar lysdot! Kjøpte en slik til dama (heter vel Noblex alt nå?), testet mot min Swarovski med samme spesifikasjoner under hjortejakta i fjor og klarte ikke å se forskjell

 

Etter at Noblex tok over Docter i 2016, har de outsourced mer, og mer av produksjonen til Kina. Glass, og coating skal i følge Opticstrade fremdeles være tysk "Even for models produced in China, Noblex German-made optics are used to ensure consistent optical performance." 

 

https://www.optics-trade.eu/blog/where-are-noblex-binoculars-made/

 

De er vel ikke alene om dette, og folk flest er vel kinesere ;)

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...