Jump to content

Verdi på våpen


Roy F.

Recommended Posts

Hei, vurderer å selge et arvet våpen.
Noen som kan hjelpe meg med verdi på denne?
Husquarna drilling modell 300, kaliber 12-7x57R. Lite brukt og i pen tilstand.

Kikkert: Bisley 2-7x32 med svingbart feste.

Edited by Roy F.
Link to comment
Share on other sites

Roy F. skrev (1 time siden):

Husquarna drilling modell 300  -  -

 

Dette er nok ikke en Husquarna (svensk), men en "Husquarna" - en drilling fra Antonio Zoli i Italia, markedsført i Norden under det gamle merket, for å drive opp prisen for nostalgikere eller folk med manglende kritisk sans. Antonio Zoli er alminnelig gode våpen (har en o/u sjøl).

 

Bisley var japanske kikkertsikter på 70- og 80-tallet. Denne ser nyere ut (?), vet du alder på våpen og sikte?

 

Et omtrent tilsvarende våpen, med bedre kikkert, ble solgt for 1245 Euro:

 

https://auctionet.com/sv/993942-husqvarna-zoli-drilling-m-300-kal-12-7x57r

 

I 2015 ble et tilsvarende våpen, med en MYE bedre kikkert (Meopta), solgt for 9.600 danske på Lauritz-auksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Disse ble vel solgt nye for noe i overkant av 20 lapper for at par- tre tiår tilbake om jeg ikke husker feil. Som nevnt over, et enkelt våpen og "av ikke alt for høy kvalitet". Ville prøvd med 20k og vært fornøyd med 15.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

 

"Svingbart"? Mener du svingmontasje? Jeg synes kikkertfestet ser mer ut som Zolis standard kikkertfeste for 11 mm skinne.

Det er svingmontasje.

 

Og montasjen er verdt minst ti ganger mer enn kikkertsiktet. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Ikke toppklasse dette. 

 

Men hvertfall bedre enn Zolis standard "skru-fast-i-skinna"-montasje, som jeg har på kombien. Jeg syntes det så slik ut, før det ble lagt ut bedre bilder.

 

Vekt er en viktig faktor ved kombi-kjøp. Kan trådstarter legge den på kjøkkenvekta, uten kikkert, montasje, og reim, og fortelle oss hva den veier? Det er sikkert noen her inne som kan tenke seg en sånn, hvis den er "lett og elegant". Min AZ Cominati, med kaliber 20 i haglpipa, veier 3,2 kg, og det er (mer enn) nok.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (17 minutter siden):

 

Men hvertfall bedre enn Zolis standard "skru-fast-i-skinna"-montasje, som jeg har på kombien.

 

Vekt er en viktig faktor ved kombi-kjøp. Kan trådstarter legge den på kjøkkenvekta, uten kikkert, montasje, og reim, og fortelle oss hva den veier? Det er sikkert noen her inne som kan tenke seg en sånn, hvis den er "lett og elegant". Min AZ Cominati, med kaliber 20 i haglpipa, veier 3,2 kg, og det er (mer enn) nok.

Vekt er rett i underkant av 3,5 kg

Link to comment
Share on other sites

Bør være fullt mulig å få igjen 20000 for denne, ser ut til å være pent brukt. Synes det er en fordel at den har svingmontasje og ikke Zoli sin skinnemontasje, er jo nogenlunde pent treverk på den også. Kikkertsikte har ingen verdi, men montasjen kan en bytte ringer på, å det er et pluss. 

Link to comment
Share on other sites

Svært kurante kalibre både på hagle- og rifleløp, greit bruksvåpen om enn noe tungt (men det er vel 60 cm piper?). Og som påpekt i innlegg ovenfor: svingmontasje er bra greier. Bør ikke være noe problem å få solgt denne. (Men kikkertsiktet drar ikke opp verdien;)).

Edited by Sølvrev
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...