Jump to content

Ladeutfordringer 30-06


ASL

Recommended Posts

Lader 30-06, men har problemer med at hylsen ikke lar seg kamre (får ikke låst sluttstykket). "Noe" er for stort. Samtidig opplever jeg at det blir skader, bulker i hylsen under resizing nær opp til halsen. Har prøvd å følge instruksjon på Youtube - uten hell. Det er ikke mer å gå på i verktøyet Hylseholderen er helt i bånn.

Hva gjør jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

  • Skru dia enda lenger ned enn til at den butter i hylseholderen. Pressa svikter når du presser, så det kan hende det fremdeles er noe å gå på. Se etter lysåpning mellom hylseholder og die når du presser ei hylse.
  • Puss dia innvendig.
  • Kammeret i rifla også.
  • Bruk riktig smøring i moderat mengde.
  • IKKE kødd med noe kjerringråd om å bruke alt mulig annet enn smøring beregnet for hylser. 
  • Prøv hylsene i kammeret før du setter i hette og kule
  • Om hylsene kommer ut av kammeret, så må de gå inn igjen også
Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til tips over, med en tilføyelse:

 

sjekk at hettene er satt skikkelig. Hettene skal settes til de er såvidt under hylsebunnens plan. Dette kan du ofte kjenne greit med fingernegl. Hvis hettene stikker litt ut, kan det gi kamringsproblemer (og det som verre er).

Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to Ladeutfordringer 30-06
ASL skrev (2 minutter siden):

Plukkhylser av ulik fabrikat, men har prøvd å holde meg til Norma

Et nytt spørsmål: gir alle hylsene kamringsproblemer, eller er det bare enkelte? Noen rifler kan ha relativt romslige kammer, andre ikke. Du bør finne ut hvor hylsene som ikke kamrer har for stor dimensjon. Fargelegg en hylse som gir problemer med vannfast tusj, fra bunn og opp til topp av halsen. Når du så forsøker å kamre vil du se hvor det butter i mot. Bulker i hylsen tror jeg, som @bardpantyder, skyldes for mye hylsefett.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (På 13.5.2022 den 22.16):
  • Skru dia enda lenger ned enn til at den butter i hylseholderen. Pressa svikter når du presser, så det kan hende det fremdeles er noe å gå på. Se etter lysåpning mellom hylseholder og die når du presser ei hylse.
  • Puss dia innvendig.
  • Kammeret i rifla også.
  • Bruk riktig smøring i moderat mengde.
  • IKKE kødd med noe kjerringråd om å bruke alt mulig annet enn smøring beregnet for hylser. 
  • Prøv hylsene i kammeret før du setter i hette og kule
  • Om hylsene kommer ut av kammeret, så må de gå inn igjen også

Takk for tipset. Skal prøve på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Plukkhylser kan stelle til ugreie ja. Det er våpen der ute med rimelig forskjellige kammermål. Om jeg skulle brukt plukkhylser ville jeg sjekket de vha et sk headspace gauge (som dette feks Hornady Cartridge Headspace Gauge Kit - Jaktdepotet), og så kassert alle hylser som var vesentlig lengre enn de fra eget kammer. Joda, jeg ser at det er kroner å spare når lommeboka er slunken, men om en kjøper jaktmatch eller annen (rimeligere) matchammo og bruker hylsene derfra videre, betyr det iaf en usikkerhetsfaktor mindre.

Både kammer og dier er masseproduserte greier med toleranser (og av og til feilprodusert), og messingen har også forskjellige dimensjoner og beskaffenhet, så av og til kan en støte på kombinasjoner som lager hodebry.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...