Jump to content

Hvor mange ganger kan jeg lade om hylsene?


Bäke

Recommended Posts

Jeg har noen 30-06 hylser som stammer fra Norma Trainer som jeg kjøpte noen pakker av for en tid siden. Hylsene har bare vært skutt i det samme våpenet, og jeg har bare halspresset dem.
En og annen har jeg trimmet da de nærmet seg max lengde. Jeg lager treningsammo med moderate ladninger.

 

Jeg har ladet om hylsene 3 ganger nå, og jeg lurer på hvor lenge jeg kan holde på sånn? Jeg inspiserer naturligvis hylsene utvendig i forbindelse med ladingen.  
 

Link to comment
Share on other sites

det finnes ikke noe svar på dette. Har du et kammer og helpressedie som matcher slik at hylsen ikke blir deformert for mye kan du lade hylsene 15-20 ganger eller mer. Har du et romt kammer og en trang die blir messingen mer bearbeidet hver gang du lader slik at den blir sprø og den sprekker. Men selv med slike dårlige dimensjoner går det nok greit mer enn 5 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (3 timer siden):

Bør jeg helpresse i blant?

Bare hvis nødvendig, dvs. at hylsa begynner å gi litt motstand når du prøver å kamre den (lukke sluttstykket).

Og jeg trimmer ikke mine hylser før de når (eller er ørlite over) maks lengde. Mindre trimming gir lengre levetid.

Det er veldig lurt å holde kontroll med antall omladninger, og ikke minst antall trimminger (for da fjerner du gods).

Sjekk en og annen hylse innvendig med bindersmetoden, alle hylser der du ser antydning til strekkring nær bunnen.

Hvis du ikke sprenglader og er forsiktig med pressingen kan gode hylser gjerne omlades 10-20 ganger, eller mer. 

 

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Gammel lærdom å holde på med Neck sizing.. hylsene holder like lenge med FL sizing.. jeg gløder mine hylser ved hver omladning.. og de er bort i mot "evigvarende" jeg har noen 7x64 Norma hylser som er omlandet 64 ganger (glødet tilsvarende antall).. inspiserer hylsene mellom hver gang med BoreScope bare for å være sikker på at det ikke er tegn til at de ikke bør omlandes flere ganger men ennå er det ingen "fare på ferde" hylsene er like "jomfruelige"  de er FL sized hver gang..skulderen er satt 0,1 mm match og 0.2mm jakt tilbake..

 

Eric Cortina er en ganske merittert skytter og lader..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uansett om en helpresser eller halspresser er det hylsemunningen som får mest deformasjon. Har man et romt kammer vil hylsehalsen bli mye utvidet, og en trang die vil presse halsen for mye slik at total belastning på halsen fører til sprekkdannelse etter få skudd. Bruker en i tillegg en ekspanderknapp som trekkes ut gjennom halsen og trekker denne skjev og for lang, ligger alt til rette for svært kort levetid på hylsene. Gløding tilbakefører messingen til en grovkornet myk struktur som tåler deformasjon, men det er mye arbeid.

Jeg bruker helpressedier med bushing for å minimalisere belastningen på halsen, og jeg presser hylsen akkurat så mye at den kamrer lett, og bushingen gjør at jeg ikke behøver ekspander. Ekspanderknapp og for mye pressing av hylsehalsen er det verste en kan gjøre med hylsene, da blir de trukket skjeve, og hylsehalsen får ujevn tykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Jeg bruker helpressedier med bushing for å minimalisere belastningen på halsen, og jeg presser hylsen akkurat så mye at den kamrer lett, og bushingen gjør at jeg ikke behøver ekspander. Ekspanderknapp og for mye pressing av hylsehalsen er det verste en kan gjøre med hylsene, da blir de trukket skjeve, og hylsehalsen får ujevn tykkelse.


Du har helt rett @Per-Si at denne metoden påvirker halsen minst mulig med tanke på "arbeidsherding" og minimal belastning for halsen.. men ved å droppe ekspander ved bruk av bushing.. så fordrer det at en har dreid hylse halsen.. om ikke så presser en alle ujevnhetene i messingen på innsiden og en får ujevnt kulehold.. 

Jeg bruker egentlig samme metode som deg.. men bruker en ekspander die med ekspander mandrel med mulighet for å justere innvendig hals 0,001 tomme.. (en ekspander die presser halsen innvendig på vei ned i hylsen i stedet for på vei opp.. og hylsen tåler dette mye bedre) i tillegg..

 

slik:


da justerer jeg utvendig diameter med bushing akkurat så mye at jeg får presset litt ut med ekspander dien for å få jevnest mulig innvendig hals og kulehold.. 
 

Link to comment
Share on other sites

Har Remingtonhylser omformet fra 30-06 til 35Whelen som har (minst) 20 omganger med normale ladninger, for så å ha blitt degradert til reduserte ladninger (blykuler). 

Delvis ompressing med helt normalt verktøy (og litt flaks med kammerdimensjoner?).

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (12 minutter siden):

så fordrer det at en har dreid hylse halsen.. om ikke så presser en alle ujevnhetene i messingen på innsiden og en får ujevnt kulehold.. 

Til BR-skyting, og ekstrem langholdsskyting stemmer dette, Men til fe flestes bruk, til klistrelappsamlinger på 100m og til å treffe et dasslokk på 1000m, så trenger en verken å dreie halsene eller bruke ekspander eller mandrel.

I de fleste kalibrene jeg lader, herunder 308Win, 260 Rem og 6mmXC så sizer jeg med ei vanlig helpressedie med ekspander, ferdig. Til 6.5x55 så bruker jeg en bodydie, og en bushingdie og en mandrel som du sier. Men det går helt fint uten mandrellen, den bare tilfører litt ekstra "smoothness". 
I alle disse kalibrene så har jeg flere piper, og jeg sizer til det minste kammeret. Det medfører at hylsene strekker seg litt i det største. |||

Siden vi er to skyttere, som skyter i mange piper, og på mange baner, sammen med mange folk, så er risikoen for "blindpassasjerer" relativt stor i tillegg til variasjonen internt.
Det er mye av grunnen til at jeg helpresser, og det er grunnen til at jeg trimmer for hver omlading. Det siste trenger man ikke om man bare har noen få hylser, men men jeg bruker heller 2-3 timer i året på å trimme hylser enn å måle, sjekke, sortere - de 4-5000 hylsene vi har i omløp.

Ad levetid, så vil halspressede hylser, pent brukt, selv uten gløding (avhengig av hvor romt kammeret er i halsen) kunne vare 30-40 ganger. Vi en virkelig være fin på det har en jo trangt kammer og dreier hylsene slik at en ikke trenger å size...
Mine bulkhylser derimot, ser ut til å vare 10-12 omladinger, da begynner mange å få "ring", og planlegge brudd i overgangen bunn og kropp, der de strekkes ved avfyring. Overdriver man helpressingen, kan man fint bruke de opp fortere også.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg la visst dene tråden i feil avdeling. Kan Admin flytte den?

 

For å rekapitulere litt:

 

Jeg kjøpte 300 Norma Trainer i 30-06 som jeg skjøt, og så ladet jeg dem om 3 ganger.
Jeg halspresser, fyller i en moderat mengde krutt og setter i en 190 grains kule.

Hensikten med dette er rekreasjonsskyting. For meg vil det si  litt trening på den lokale skytebanen pluss deltagelse på et og annet  DFS-stevne i kikkertklassen.

 

Jeg bruker et verktøysett fra Lee Precision. Det inneholder verktøy for både helpressing og halspressing.  Jeg hadde tenkt å klare meg med det settet.

Når jeg spør om jeg bør legge om fremgangsmåten min, er det selvsagt fordi jeg vil bruke hylsene så mange ganger som mulig. Men jeg ønsker også å vite om jjeg må gjøre noe mer for å ivareta sikkerheten. Jeg vil ikke risikere "hylseseparasjon" eller andre farlige ting.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du passer på at du ikke får med andre folk sine hylser, og bare halspresser, og ser på dem og ser etter at de ikke er skadet før du lader dem - så kan du skyte ut pipa med de 300.
Hylseseparasjon er ikke en ting når du halspresser.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (4 timer siden):

men ved å droppe ekspander ved bruk av bushing.. så fordrer det at en har dreid hylse halsen.. om ikke så presser en alle ujevnhetene i messingen på innsiden og en får ujevnt kulehold.. 

Det er så definitivt en mulighet. Men det er et annet forhold som er like viktig å tenke på. Starter du med en utglødd hylse vil den være svakest der den er tynnest. Når den presses ned i diameter vil den øke mer i tykkelse der den er svakest og dermed vil litt av ulikheten i tykkelse bli borte. Når du utvider hylsen er det motsatt, den vil strekke seg mest der den er tynnest, og dermed øke ulikheten i tykkelse.

Dette gjelder ved all pressing og ekspandering, resultatet er at det alltid er de tynneste områdene som blir mest arbeidsherdet. Så valg av metode er et valg mellom pest og kolera, uansett er der ulemper.

 

Bäke skrev (14 minutter siden):

Jeg vil ikke risikere "hylseseparasjon" eller andre farlige ting.

Ved å lade slik som du beskriver, og med forsiktig helpressing når det er nødvendig vil du ikke risikere å oppleve farlige ting. Hylsene vil før eller senere sprekke i halsområdet, og da er det messingskrap. Sprekk i halsen og skulderen er ikke farlig, det er noe som forekommer regelmessig, også med fabrikkpatroner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 5/4/2022 at 8:53 AM, Sunnmøring said:

Jeg bruker egentlig samme metode som deg.. men bruker en ekspander die med ekspander mandrel med mulighet for å justere innvendig hals 0,001 tomme..

Hvilket merke expander mandrel bruker du? Ser mange mener 21st century sine er de eneste som kan brukes, men de finner jeg ikke i Norge. Wilson har også en, men forstår jeg det riktig at de bare skal brukes på nye hylser?

https://www.brownells.no/EXPANDING-MANDREL-DIES

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (3 timer siden):

Hvilket merke expander mandrel bruker du?


Har blant annet dette settet https://shooter.no/produkt/ladeutstyr/apw-expandermandrel.. men har også denne https://www.brownells.no/SINCLAIR-GENERATION-II-EXPANDER-DIES-17-thru-338-Caliber-Expander-Die-Body-SINCLAIR-INTERNATIONAL-22-Caliber-223-224-17-Caliber-172-20-Caliber-204-243-6-mm-243-264-65-mm-264-284-7-mm-284-30-Caliber-308-25-Caliber-257-270-68-mm-277-25-Caliber-251-762x 

 

så har jeg fått en verktøy maker til å lage flere expander mandrel i forskjellige dimensjoner for hvert kaliber f.eks i 7mm så har jeg en expander mandrel i 0.284..0.2835.. 0.283..0.2825IMG_6988.gif.a9641a06289e72ef63e70ad375df3938.gif

Edited by Sunnmøring
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ekspansjonsdie for gjerrigknarker:

 

Skaff en Lee "Universal decapping die". Denne har en sylindrisk utstøterpinne.

 

Skaftet på utstøterpinnen har samme dimensjon som ekspanderne som brukes i Lee FL- die. Og de får du kjøpt for en hundrings. 

 

Kjøp en overdimensjonert ekspander, sett den i drillen og slip ned til ønsket diameter. Monter ekspander i decapping- die, og Voila!

Lee sine "Easy-X" FL - ekspandere er faktisk noe av det bedre jeg har brukt til omforming av hylser.

IMG_20221104_143807948.jpg.c798e7306d894485c7fc2b2b02ba809a.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Lyman hadde ekspander tilgjengelig allerede på -70 tallet da jeg begynte å lade. Det het M-die og hadde en ekspander med flere trinn slik at den sylindriske delen gikk ned i hylsen og neste trinn gav muligheter for å gi munningen en liten traktform slik at den ikke skrapte i stykker kulemantelen. Jeg bruker disse enda.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har prøvd å nerde minst mulig når jeg lader. 


8-900 Lapua hylser ladet 12 ganger i 6,5 rekruttammo med Lee collet die på Dillon maskin.

 

Nytt løp og en liten justering med body die for klassen eldre junior. 
ladet 3 ganger med N-19 og 8 grams Sierra i 820 m/S fra 67 cm løp. Går kanskje 1 gang til før ny runde i bodydie.  

Hylslengde under 55 mm, ingen hylser med sprekk.

350 poeng mange ganger i ER og noen ganger i junior. 
fine resultater fortsatt.

 

Vær oppmerksom på at svake ladninger som rekrutt Dfs kan øke patronspillet. Dette gir høye hetter på tomhylser etter 4-5 omladninger og kan medføre at utdrager ikke får med seg hylsa ut.

 

Kjør på. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...