Jump to content

Munningsflamme, valg av krutt for å unngå dette.


Terje338

Recommended Posts

Holder på og lader 280 rem og opplevde at eg fikk munningsflamme med lyddemper med MRP og N-160 kruttet.

Huska frå 338LM tida at N-170 kruttet ga svært stor munningsflamme (som ein kan sjå på profilbilde mitt), men opplevde dette ikkje med N-15 og N-560.

 

Er det mengden krutt,trykk, tennhette valg, krutt med eller uten nitroglyserin (som øker forbrenningstempraturen) som er utslagsgivende om ein får munningsflamme eller ikkje?

 

Slik eg ser det er ein stor munningsflamme svært negativ om ej skal jakte i skumring.

 

Testet og N-550 i 280 sist tur, men kunne ikkje sjå noko flamme, men det kan vere lysforholda som gjorde dette.

Edited by Terje338
Link to comment
Share on other sites

Mundingsflammen er vel reelt set ikke uforbrendt krudt.
Derimod er det en sekundær røggas eksplosjon
Mig bekendt indeholder krudt rent kjemisk kke nok Oxygen, til at medføre en "fuld forbrending" men bare en forgasning. Forbrendingen efterlader vel primært vand (H2O) og CO + lidt rare saker.
Når den varme CO kommer ud i fri luft, og får adgang til Oxygen, vil der ske en Røggas eksplotion (den egentlige mundingsflamme) Mundingsflammen antændes vel primært af en høj gastemperatur, samt enkelte glødende krudtkkorn.

 

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (5 timer siden):

Type krutt og mengde kombinert med løpslengde er utslagsgivende. Hvis du har tilgang på QL så kan du «teste» litt forskjellig ved at du ser hvor mange % av kruttet som brenner i løpet.

Det brenner vel normalt ikke noe krutt utenfor løpet, som ignorant sier. Iaf ikke i en normalladet høytrykks riflepatron. Alt krutt er etter hva jeg har lest antent når kula er 20-30 cm ut i løpet, så hva den prosentverdien i QL faktisk angir er jeg noe usikker på. Er det andelen av krutt som er fullt forbrent i det kula når munningen?

https://en.wikipedia.org/wiki/Muzzle_flash

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Det @ignorantskriver er nok riktig for normale kalibre ladet med krutt som egner seg for aktuelt trykkområde.

 

Ved uheldige kombinasjoner av tregt krutt og relativt lavt trykk, så kan en oppleve at det ligger halvbrente kruttkorn igjen i pipa etter skudd samt at det tydelig fyker gnister av brennende kruttkorn ut munningen. Dette er kanskje mest aktuelt med reduserte ladninger og/eller lavtrykks patroner som .45-70 og lignende.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (På 24.3.2022 den 22.43):

Det brenner vel normalt ikke noe krutt utenfor løpet, som ignorant sier. Iaf ikke i en normalladet høytrykks riflepatron. Alt krutt er etter hva jeg har lest antent når kula er 20-30 cm ut i løpet, så hva den prosentverdien i QL faktisk angir er jeg noe usikker på. Er det andelen av krutt som er fullt forbrent i det kula når munningen?

https://en.wikipedia.org/wiki/Muzzle_flash

Usikker men min erfaring er at de ladningene som QL oppgir at har en høy prosentvis forbrenning gir mindre munningsflamme enn ladningene med lavere prosentvis forbrenning.

Link to comment
Share on other sites

Har desverre ikkje tilgang på QL. 

 

Spørsmålet er om eks N-550 som har ein høgre forbrenningstempratur en 1 serien til Vihtavuori  vil gi meir eller mindre munningsflamme.

Går vel ut frå at der er ein del jegere som har forsket litt på dette.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk (som jeg ikke kan dokumentere utover dette) er at munningsblåst/glimt øker med økende nitroglycerininnhold, og fallende forbrenningshastighet.

 

Redusert munningsglimt kan man således få ved å trekke mot relativt sett raskere enkeltbasekrutt. Men man avgir samtidig noe hastighetspotensiale, så det blir en avveining/ kompromiss.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ein liten oppdatering av min munningsflamme problem.

Var på skytebanen i går med caps og fikk samme "munningsflamme" lysglimt som tidligere. 

Dette viste seg og vere kikkertsikte som slo borti kanten på bremen på capsen som laga den oppfatningen av eit lysglimt.

At dette skulle gjere at ein virkelig ser så kraftig lysglimt var overraskende, men godt å funne feilen.

Link to comment
Share on other sites

Terje338 skrev (29 minutter siden):

At dette skulle gjere at ein virkelig ser så kraftig lysglimt var overraskende, men godt å funne feilen.

Det er mange som har oppdaget tidligere uoppdagede himmellegemer i forbindelse med slag i hodet, spesielt når det er kikkertsiktet som gir et solid merke i øyenbrynet.

 

Når det gjelder munningsflamme så er det to typer munningsflamme. Den primære munningsflammen er gasser med høy temperatur som forlater munningen. Den kan ikke dempes eller fjernes. Den sekundære munningsflammen er de brennbare gassene som dannes ved kruttforbrenning som antennes utenfor munningen når de blandes med oksygen i luften. Antenning av disse er styrt av gasstemperaturen, og ved å kjøle ned gassene unngås antenning. En flammedemper er lagd for å få gassene til å kjøles ned, og hindre/forsinke innblanding av luft slik at temperaturen blir for lav til å antenne gassene. Type krutt har liten betydning, det er mengden brennbar gass og gassens temperatur som er avgjørende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...