Jump to content

Feilingsmekanismer på hagle


Dodraugen

Recommended Posts

Hvorfor ikke? Han måtte jo mishandle den voldsomt for å få det til å gå ordentlig galt, det er først når han har skadet låsingen ved å skyte to ganger med hardt plugget pipe at den åpner seg mens det er trykk i pipa. En slik feil skal det godt gjøres å få til ved et uhell.

Link to comment
Share on other sites

Ikke syns jeg låsen ser spesielt skadet ut. Ikke åpner den når løpet blir brukt som spett og det virker som den går fint i lås når han lukker den. Om løpsobstruksjon er skytterfeil eller ikke, er egentlig ikke så farlig for meg. Selv om jeg er enig i at det blir fremstilt på en tåpelig måte her. Mulig jeg er sær, men jeg setter ikke pris på våpen som skyter skytter i ansiktet ved løpsobstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (1 time siden):

   -   men jeg setter ikke pris på våpen som skyter skytter i ansiktet ved løpsobstruksjon.

 

Hvis du "ikke setter pris på" våpen som svikter etter slik grov mishandling, blir du nok bevæpnet med spyd til neste jaktsesong (det kan sikkert skje noe galt med pil og bue også, hvis man går 200 % inn for å få det til).

 

Han pakket halve løpet fullt med komprimert jord. Noe så ekstremt skjer aldri i en reell situasjon, litt snø ytterst i løpet, kanskje, men det ville ikke ført til verre ting enn ei mulig skuddbule.

 

Dodraugen skrev (2 timer siden):

   -  som ikke ga spesielt kjøpelyst på en Pardner 10ga. 

 

Grunnen til at dette våpenet ble valgt, var sannsynligvis økonomisk. Om man hadde lagt tilstrekkelige grunker på bordet, og forsøkt med et håndbygd og gullgravert våpen, ville resultatet ikke blitt det grann bedre. "Marodøren"s konklusjon var jo at våpenet var "ekstremly tough".

 

Hensikten med "eksperimentet" var jo egentlig å sprenge hagla, ved å skyte en 700 Nitro i den. Det ble, mildt sagt, fiasko, trykket ble ikke høyere enn at hylsa så vidt fikk en bule der hvor den ikke var understøttet av kammeret. Jeg skrev dette i en annen tråd:

 

Sitat

Hvis man avfyrer en underdimensjonert kule i et våpen, skjer vel ikke noe verre enn at kula skjener, mer eller mindre målbevisst, gjennom lufta, i lavere hastighet enn om den var skutt i et egnet våpen.

 

Når "verdens kraftigste riflepatron" ikke klarer å få hull i ei plastkanne på 1/2 meters avstand, vil jeg anse påstanden som bevist.

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 minutt siden):

kan sikkert skje noe galt med pil og bue også,

Er langt vanligere. Jeg har vel hatt kuttskader etter buer som har brekt iallefall 3 ganger. Den mest spektakulære var vel da restene tok med seg lysarmaturet også, så jeg stod i totalt mørke og kjente blodet renne nedover ansiktet.. Selv små rifter kan blø litt.
Piler som brekker kan gi stygge skader i hånda som holder buen. Det har jeg heldigvis ikke opplevd selv, men har stått nære når det knakk mer enn en gang. Både buer og piler. Og folk skjærer seg på pilene når de jakter, og stikker seg på dem når de skal ha dem ut av skiva... Hold deg til rifler og hager ;)

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan være skeptisk til hva du vil for min del, jeg ser vel heller på det som ett sikkerhets stempel på at billig kan være "bra". At man må gjøre absolutt alt galt flere ganger før dette skjer.

Dessuten ville jeg heller hatt ett blekkøye av ei tomhylse på travelt, enn at hele løpet/baskylen går fløyten på første forsøk. Hadde det skjedd kunne jeg vært enig med deg.

Sjekk ut Fieldsports Britain sine filmer om samme emne på YouTube. Er sjokkerende hva hagler og rifler tåler av juling før det blir farlig bak avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...