Jump to content

Merkel 96k 55cm vs 60 cm. 12 vs 20 kaliber.


gordon setter

Recommended Posts

Har hatt to drillinger. En nydelig Merkel 96k i kaliber 20 og 5,6x52R. Og en enda finere Krieghoff Trumpf 12 og 7x57R den nye typen, tung som et spett. 

Har nå lyst på en ny Merkel men har fått litt ny innsikt i disse. Og det er at siden de er bygget på samme kasse så er faktisk kaliber 20 tyngre enn kaliber 12.

"En Merkel 96K drilling i kal. 20/76 vil ikke være noe lettere enn kal. 12/76, snarere tvert imot. Grunnen til dette er at Merkel bruker samme låskassen/baskylen til begge kalibrene, dermed er låskassen like bred uansett haglekaliber. Dette fører igjen til at det blir mere gods rundt kammeret / innerst i løpssettet på en kal. 20 vs en kal. 12.  Hadde de derimot hatt en egen, smalere låskasse til kal. 20, så hadde den kanskje blitt 100 - 150 gram lettere.

Tenk også på at et rifleløp i kal. 222 Rem. er tyngre enn et tilsvarende rifleløp i 6,5 x55 / 7x57R. Grunnen til dette er at utvendig diameter på rifleløpet er den samme uansett kaliber, mens diameteren på løpskanalen er tilpasset kulediameteren. Jo større kaliber, jo større blir «hullet» igjennom = mere gods fjernet = lavere vekt. Jeg har ikke sjekket dette med Merkel, men jeg tror at en 96K drilling i kal. 20/76 og 222 Rem. vil være en av de tyngste de kan levere."

På bildet er noen med 60 cm lengde og noen med 55 cm. Balansen skal vist være god i begge. Men syns nå valget er vanskelig. Kaliber 20 utgår egentlig siden den bare kommer i 55 cm løp men også ikke er noe lettere. 

Hva mener/tenker dere? Hva ville du valgt og hvorfor?

 

F5AD32D2-5F17-44CC-8EFE-795F6EC2C7DA.png

Edited by gordon setter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål. Jeg foretrekker kaliber 20. innbiller meg at balansen blir mer mot midten da, at 12 blir fortung. Men det er kanskje ikke riktig? Gitt informasjonen om samme vekt?

 

for øvrig synes jeg at 6,5mm / 7mm gir vel så pene rypeslakt. Men det er klart at rikosjettfaren øker. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 96K i kombinasjonen 12/76 og 5,6x52R med pipelengde 55 cm, og den er primært anskaffet for rådyrjakt. Med en Swaro 1-6x24 på toppen synes jeg den også er tung som et spett. Men til rådyrjakt blir det ikke all verdens gåing, balansen er o.k, så egentlig fungerer den helt greit. Skulle jeg startet med blanke ark ville det nok blitt med rifleløp kamret for 7x57R for allsidighetens skyld, selv om den jeg har i dag er uhyggelig presis😊.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også 60 cm løp, men er glad for at jeg valgte 55 cm. Bruker min til både Rådyrjakt og Småviltjakt og kort børse er hendig når man skal under vindfall og gjennom plantefelt.
Har en Doctor V6 1-6x24 med svingmontasje. Total vekt med denne på er litt under 4,1 kg. Drillingen oppleves som lett uten denne på, men kjennes vesentlig tyngre ut når denne er montert. 
Når jeg ser prisene på Drillinger så virker det som om det har tatt helt av. Er det egentlig verdt det? Er rett og slett usikker på kvaliteten på Merkel 96K. Min har vært ute av drift i 2 sesonger grunnet feil. Ville ha en ny Drilling med mulighet for å bruke magnum haglepatroner, men klok av skade skal jeg aldri gjøre det igjen. Men liker løsningen til Merkel med sikring/oppspenner. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Divator skrev (11 minutter siden):

Er rett og slett usikker på kvaliteten på Merkel 96K. Min har vært ute av drift i 2 sesonger grunnet feil. Ville ha en ny Drilling med mulighet for å bruke magnum haglepatroner, men klok av skade skal jeg aldri gjøre det igjen. Men liker løsningen til Merkel med sikring/oppspenner. 

Kanskje greit om du publiserte (her eller annen høvelig tråd) hvilke feil det dreier seg om? Det er jo svindyre våpen! Og hvis du ikke ønsker å gjøre det hadde det vært svært hyggelig med en PM.

Link to comment
Share on other sites

Divator skrev (7 timer siden):

 Når jeg ser prisene på Drillinger så virker det som om det har tatt helt av. Er det egentlig verdt det? Er rett og slett usikker på kvaliteten på Merkel 96K. 

Helt enig, prisene har tatt helt av. Mulig pga Korona og vanskeligheter rundt det for en bedrift. 
Men for noen er en motorsykkel til 500.000,- verdt det for andre en bil til 1,2 mill. Og noen av oss bruker liiitt for mye peng på våpen 😁

Edited by gordon setter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt tre Merkel 96k drillinger, og her en Merkel 691ls rifledrilling nå. Aldri hatt problemer med mine. Aldri et klikk, de har bare virket som de skal. 
Det eneste problemet var en uærlig selger, jeg fikk en fra Tyskland mer knekt stokk…. Men det er ikke børsa si feil. 
 

jeg vil ha drilling med hagleløp i kaliber 20 eller 16, og rifleløp med kravepatron.  Jeg liker det best med en smekrere løpsbunt. Men for jakta og viltet sin skyld spiller det da ingen rolle om haglene kommer ut av en tut som er litt bredere. Lik vekt med hagl i samme størrelse gir lik effekt, uavhengig av kaliberet. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (På 12.12.2021 den 15.03):

En Merkel 96K drilling i kal. 20/76 vil ikke være noe lettere enn kal. 12/76, snarere tvert imot. Grunnen til dette er at Merkel bruker samme låskassen/baskylen til begge kalibrene,   -  

 

Jeg er egentlig ikke meningsberettiget, etter som jeg ikke har drilling, bare kombi. Men jeg skulle til å skrive et svar omtrent slik: "Da må dere, for pokker, heller satse på produsenter som lager låskasse/baskyle etter kaliberet".

 

Og det ser ut til at noen produsenter gjør det:

 

gordon setter skrev (3 timer siden):

Krieghoff Optima drilling i kaliber 12 og 20 ved siden av hverandre. 

D6013A8A-FC79-4A30-959F-A811AA1288D1.png

 

@gordon setter, kan du ta fram kjøkkenvekta, og fortelle oss hva de forskjellige delene til Krieghoff-drillingene veier?

Link to comment
Share on other sites

Hva folk bruker pengene sine på er helt klart ikke min sak. Poenget mitt var at det virker som om en Merkel 96K bikker 100.000 kr nå. Da finnes det veldig mye annet fint på bruktmarkedet.

Bra at folk har Merkel som fungerer.... Kanskje jeg bare er veldig uheldig eller veldig klønete. De 4 første årene jeg hadde den var den inne til reparasjon 2 ganger. Jeg skal utdype litt hva som var problemet.

Jeg er av den oppfatning at et våpen kamret i 12/76 skal tåle en patron i 12/76. Etter å ha måtte sy 6 sting i panna vil jeg påstå at det i beste fall er tvilsomt. Børsemakeren hyra inn av Merkel sa maks 42g haglepatroner. Etter gjentatte purringer over 7 måneder svarte Merkel maks 53g. Jeg kommer iallefall ikke til å prøve 76 mm patroner igjen.

Runde to var en knekt fjær som gjorde at bare ett hagleløp fungerte. Våpenet var innom 2 Børsemakere og det tok over 2 måneder før det var fikset.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også dårlig erfaring med heftige 76 mm-patroner i kaliber 12, riktignok fra en Diamond kombi og (heldigvis) uten å måtte sy sting i panna. Patronene var Remington Heavy Magnum 12/76 ladet med 50 gram blyhagl i størrelse 0/BB (3,9 mm). Ganske så ubehagelige å skyte med, og dessverre også med dårlig dekning. Jeg tenkte at en kraftig ladning med mye hagl måtte være den  perfekte rådyrmedisinen, men haglsvermen var skuffende ujevn med flere "hull" på 25 m hold. Derfor har jeg endt opp med 12/70 i drillingen så vel som i haglene mine, uansett vilt-type. 

 

For øvrig, et våpen kamret for 12/76 skal tåle slike patroner uten at det oppstår skader eller funksjonsfeil.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Divator skrev (1 time siden):

Jeg er av den oppfatning at et våpen kamret i 12/76 skal tåle en patron i 12/76. Etter å ha måtte sy 6 sting i panna vil jeg påstå at det i beste fall er tvilsomt

At du var uheldig og fikk siktet i panna kan vel ikke skyldes på at våpenet ikke tåler en 12/76mm?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (4 timer siden):

 

Jeg er egentlig ikke meningsberettiget, etter som jeg ikke har drilling, bare kombi. Men jeg skulle til å skrive et svar omtrent slik: "Da må dere, for pokker, heller satse på produsenter som lager låskasse/baskyle etter kaliberet".

 

Og det ser ut til at noen produsenter gjør det:

 

 

@gordon setter, kan du ta fram kjøkkenvekta, og fortelle oss hva de forskjellige delene til Krieghoff-drillingene veier?

Bildet er fra nettet. Har ikke to stk Krieghoff drillinger 😅

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ta hele situasjonen.

Var på Rådyrjakt sent i Oktober for noen år siden. Hadde da med meg min Merkel 96KS kjøpt ny av meg. Hadde skutt noen treningsskudd med rifleløpet samt skutt opp. Hadde testa hagleløpa med ca. 15 leirdueskudd, alt var OK.

Hunden min var i los ca. 2 km unna. Jeg beveget meg sakte litt høyere i terrenget for å få bedre peileforhold. Så hørte jeg det kraslet i løvet på bakken….. Regnet med at det var et Rådyr som ikke var i los som kom. Jeg sto klar med Våpenet montert og ventet. Ut kommer det en Rev….. Samme det tenkte jeg og trakk av fremre avtrekker. Våpenet var ladd med 2 stk. 52g haglepatroner og en 140gr SP riflepatron. Det smalt, Reven lå der steindau….ikke så mye som en rykning. Jeg brekker våpenet…. Da ser jeg at begge hagleløpa har gått av.

1214575594_2017-10-3009_49_42.jpg.a4eedbf2dba2ec92ad96458a842b982a.jpg

 

Så kjenner jeg at jeg blir våt i ansiktet….. Forstår at jeg har fått Kikkerten i panna. Blir litt fikling for å få kontroll på blødningen. Ender med en tur til legen der jeg blir sydd sammen.

1543389460_2017-10-3011_25_01.jpg.a83d67288e4a3310154cdce5eace3560.jpg

Her sto jeg.

 

Jeg tar kontakt med produsent og sender de detaljert hendelsesforløp med bilder. Får raskt svar at de tar saken alvorlig og at den er sendt over til kvalitetssjef. Så blir det stille. Purrer flere ganger…. Etter ca. 3 uker får jeg svar at de har kontaktet en norsk ekspert som vil kontakte meg. Dette er den samme personen som har montert siktet og som jeg også kontaktet etter hendelsen der jeg spurte om våpenet ikke tålte 52g patroner. Han sa at brukte man slike patroner måtte man nesten regne med dobbeltskudd. Han anbefalte maks 40-42g.

Når han ringer meg på vegne av produsent så sier han at han skal reparere våpenet mitt (justere avtrekket) og at dette blir dekket av produsent. Dette blir gjort.

 

I ettertid tar jeg kontakt med produsent angående to ting. Det ene er om våpenet faktisk tåler magnum patroner. Det andre er at jeg ønsker at de dekker alle utgiftene mine i denne saken. Etter mange purringer får jeg svar etter 7 måneder. Våpenet skal tåle opp til 53g haglepatroner uten at dette skal skje. Jeg får ikke dekket noen videre utgifter fordi det ikke var noe galt med våpenet mitt og at de produserer våpen i henhold til C.I.P. normer. På spørsmålet om hvorfor de dekket en reparasjon av et våpen det ikke var feil på får jeg aldri noe svar.

 

Hele saken er et tilskudd til læringskontoen….jeg har gitt opp. Blir faktisk irritert av å skrive om dette. Ja det er ikke nødvendig å bruke magnum patroner og jeg bruker våpenet i dag med maks 40g. Det fungerer. Avtrekket har litt mer kryp etter justering, men heller det.

  • Like 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

358 Win skrev (4 timer siden):

Var ikke du borti dette med dobbelskudd på rifledrillingen skaubjønn ?

Ja. Den gamle i 9,3x74r. Løste seg ved å holde et fast grep med høyrehånden. Har ikke hatt problemer etter det, og ikke med den jeg har nå i 8x57irs. 
ved skapt grep kan rekylen føre til at avtrekkerfingeren smeller i bøylen, og tilbake mot avtrekkeren. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...