Jump to content

Salg av løp


OO

Recommended Posts

Hei.

 

 

tenker å kjøpe nytt løp til Rifle og har noen spørsmål vedrørende dette.

 

 

-Er det fritt frem å selge mitt nåverende løp videre til en med kort i samme kaliber?

-Får jeg tilsendt våpenkort på nytt løp?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Begnadøl said:

Skal du selge privat tror jeg motparten må søke først, selv om han har et løp i kaliberet fra før.
Tror det bare er fra forhandler en kan kjøpe løp i samme kaliber med våpenkort.

Okei, takk for svar.

 

vet du noe om et evt våpenkort som blir tilsendt meg?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vavlo said:

Vanligvis er det børsemaker som bytter pipa, som tar inn den gamle og sender destruksjonsmelding til politiet på den. Ellers som bardp sier over. Å si at den er druknet ute i fjorden holder ikke!

Vil helst selge pipa og få noe for den.

 

når man kjøper et våpen så er jo pipa våpenet kommer med en del av det "våpenkortet". Men finnes det en mulighet å få gjort dette med et løp man kjøpet senere?

 

 

ENKELT FORKLART:

 

-Kjøper våpen

-Bytter pipe på våpenet

-Sitter igjen med gammel pipe som jeg ønsker å selge og få vekk fra mitt navn

Edited by OO
Link to comment
Share on other sites

Det kan nok hende du må gå en runde eller to med ditt lokale våpenkontor i den prosessen, litt avhengig av.

Kommer den nye pipa med et nummer får du våpenkort på det. Om den ikke har nummer er det ikke noe problem da våpenkortet gjelder for gammelpipa også, forutsatt at du ikke bytter kaliber.

Når du setter den i våpenet blir det fremdeles våpennummeret som er gjeldende, og du trenger ikke nytt våpenkort på våpenet, forutsatt at det ikke byttes kaliber (patron).

Den utbytta pipa du nå har løs har (formentlig) ikke noe nummer, så våpenkortet med nummer er da feil. Evt er også kaliber feil. Du trenger et våpenkort på pipe, uten nummer.

Det er da du må gå en runde med våpenkontoret, for å få bragt dette på stell. Forklar (meget) detaljert hva som er gjort og hva som ønskes utført ift dokumentasjon. Dette er kompliserte greier (for enkelte), og kan føre til mye surr. Jeg snakker av erfaring. Det burde til slutt munne ut i to korrekte våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg byttet pipe i ene jaktrifla mi fra 30-06 til 338-06 endte jeg også opp med den gamle pipa.
Jeg ønsket å beholde den, men trengte da eget våpenkort på den.
Etter en hyggelig samtale med lensmannen merket jeg pipa med de fire siste siffer på rifla den ble tatt fra ( med Dremel)
Pipa hadde nå sitt eget uniknummer, og lensmannen skrev ut nytt våpenkort på :  Våpendel, pipe. Merke Winchester. Kaliber 30-06 Spr. Nr  XXXX.
Pipa kan jeg selge, eller beholde om jeg vil sette den tilbake i rifla igjen.
Den står foreløpig i våpenskapet med sitt eget våpenkort.

Så jeg fikk altså beskjed om å gjøre det på følgende måte: 
Merk pipa med et uniknummer, få den registrert hos politiet som våpendel, og du får våpenkort på den.
Ønsker du å selge pipa averterer du den til salgs med beskjed om at den er søknadspliktig på vanlig måte, og kjøper må ha godkjent kjøpetillatelse.
Men uansett, det lønner seg å stikke innom politiet, og fremlegge saken for de.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, seawolf said:

Da jeg byttet pipe i ene jaktrifla mi fra 30-06 til 338-06 endte jeg også opp med den gamle pipa.
Jeg ønsket å beholde den, men trengte da eget våpenkort på den.
Etter en hyggelig samtale med lensmannen merket jeg pipa med de fire siste siffer på rifla den ble tatt fra ( med Dremel)
Pipa hadde nå sitt eget uniknummer, og lensmannen skrev ut nytt våpenkort på :  Våpendel, pipe. Merke Winchester. Kaliber 30-06 Spr. Nr  XXXX.
Pipa kan jeg selge, eller beholde om jeg vil sette den tilbake i rifla igjen.
Den står foreløpig i våpenskapet med sitt eget våpenkort.

Så jeg fikk altså beskjed om å gjøre det på følgende måte: 
Merk pipa med et uniknummer, få den registrert hos politiet som våpendel, og du får våpenkort på den.
Ønsker du å selge pipa averterer du den til salgs med beskjed om at den er søknadspliktig på vanlig måte, og kjøper må ha godkjent kjøpetillatelse.
Men uansett, det lønner seg å stikke innom politiet, og fremlegge saken for de.

 

 

 

Så Jeg trenger egentlig bare å legge ut pipa jeg bytter ut på fks Finn.no og selge til en med godkjent søknad for pipe i det kaliberet? 
 

 

byttet org sig sauer 200 str(6,5x55)løp med et løp fra Våpensmia.

Edited by OO
Link to comment
Share on other sites

Kan det være noe marked for brukte piper? Jeg kunne nå i alle fall aldri tenke meg og kjøpe en brukt pipe. Har nå gitt vekk en del Sauer 200 str piper som har vært skutt ca 3000 skudd. Men selv da må jo mottaker påkoste kjøpetillatelse for og kunne mota den.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, bardp said:

Kan det være noe marked for brukte piper? Jeg kunne nå i alle fall aldri tenke meg og kjøpe en brukt pipe. Har nå gitt vekk en del Sauer 200 str piper som har vært skutt ca 3000 skudd. Men selv da må jo mottaker påkoste kjøpetillatelse for og kunne mota den.

Sikkert marked

Edited by OO
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bardp said:

Kan det være noe marked for brukte piper? Jeg kunne nå i alle fall aldri tenke meg og kjøpe en brukt pipe. Har nå gitt vekk en del Sauer 200 str piper som har vært skutt ca 3000 skudd. Men selv da må jo mottaker påkoste kjøpetillatelse for og kunne mota den.

 

Bytter du piper på magefølelse? Eller har den da vist klare tegn på at den starter og åpne samlinger? En sånn pipe holder sikkert jaktpresisjon noen tusen skudd til.. for en gjennomsnitt jeger i Norge. Så er vel det 5-10år..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skifter pipa en gang i året før vært LS og da er de typisk gått opp mot 3000 skudd. Men klart i et jaktvåpen kan den nokk enda gjøre jobben i mange år. Men når en kjøper en brukt pipe har en jo ingen garanti for det. Den kunne jo like gott vert skiftet fordi den var elendig.

Link to comment
Share on other sites

Byttes garantert mye 200str piper som er mer enn god nok for bruk i flere tusen skudd til. Men folk har råd til å drive med det, så da går det jo fint. 

 

For å avhende en pipe lovlig må selgeren ha våpenkort på pipa  og kjøperen må skaffe kjøretillatelse(våpendel) fra politiet. Da blir tidligere eiers våpenkort på pipa makulert og ny eier får eget kort.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, t-trim said:

 

En sånn pipe holder sikkert jaktpresisjon noen tusen skudd til.. for en gjennomsnitt jeger i Norge. Så er vel det 5-10år..

 

For ikke å si livet ut. Er det i det hele tatt mulig å skyte ei pipe så sønder og sammen at den ikke fungerer til elgjakt på normale avstander? Jeg har snakka med jaktfeltskyttere som skyter brukte piper fra 200 STR, og var fornøyd med det. Og ikke bare fornøyd, de brukte dem fordi de var meget presise. Det er ikke all verdens presisjonskrav til jaktfelt, og lite varmskyting. Kan sikkert fungere i veldig mange år til den bruken, samt litt jakt.

I hine hårde brukte jeg .22-250 på jaktfelt. Med moderate ladninger var den finfin til den bruken. Jeg regner den pipa som utskutt nå. Den er ikke så morsom å teste i benk lenger, utvikle ladninger etc. Men til jaktbruk er den helt ok. Kanskje ikke til kråke på 200 m og utover. Til rev rekker den mye lenger enn jeg skyter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...