Jump to content

Skifte kaliber


Light

Recommended Posts

Hei.

Jeg har to våpen som begge er kamret i 6,5x55. Den ene har nytt løp på 55cm som skyter gode samlinger både med ønsket jaktammunisjon og treningsammunisjon. Den andre har 50 cm løp fra 50-60-tallet og jeg får ikke noen av de kulene jeg ønsker å bruke til å fungere. Den siste rifla er veldig fin å skyte med og har veldig god og lydløs sikring. Ønsker å skifte løp på denne og samtidig skifte kaliber til 30-06. Må selvfølgelig få godkjent våpensøknad først, men er det noe annet enn løpet som må skiftes da? Det er ei Husqvarna 1600. 

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt det er behov for ytterligere modifikasjoner enn pipeskift, er litt vanskelig å spå. Rent generelt hender det man må justere litt på magasinlepper, eller materampe. En mausermekanisme med kontrollert mating er kanskje litt mere kresen ift at disse tingene er riktig tilpasset? (Vet ikke).

 

Når det gjelder pris, er det også litt variabelt. Hvis du vil ha et nytt løp, laget fra kvalitetsemne, med avretting av låseklakker/støtbunn/låskassegjenger kan det fort bli 7- 8000 eller noe sånt.

Men hvis du er godt fornøyd med vanlig jaktrifle-presisjon, kan det hende børsis har et gammelt, fint HV-mauserløp du kan få for en slikk og ingenting. Det trenger altså ikke bli så dyrt, avhengig av hva børsemaker har på bakrommet (ofte mye rart), og hvilke låskassegjenger du har.

 

Hvis du har ei rifle du liker godt på andre måter, synes jeg personlig det er fornuftig å spandere f.eks pipeskift, hvis det trengs. Ei rifle med et løp som er kamret og tilpasset av en kyndig person kan ha mye mindre produksjonstoleranser enn mer masseproduserte våpen.

 

Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hørt med våpensmed. Han tar 5500 alt inkl., og mener at dette er fine løp. Han sa også at jeg må søke når jeg skal skifte kaliber, men at jeg ikke trenger å søke hvis det er bytte av løp i samme kaliber. Jeg sender søknad i dag og skifter løpet når søknaden er behandlet😊

Link to comment
Share on other sites

I 2016 byttet jeg pipe på en Winchester M70 fra 30-06 til 338-06 .
Ifølge lensmannen måtte jeg søke om dette på vanlig skjema merket våpendel.
Jeg hadde avtalt med Rogne Våpen om jobb og pris, og anførte Rogne Våpen som leverandør på skjemaet.
Når jobben var gjort påførte RV på skjemaet at jobben var utført med kaliber, pipelengde og fabrikat (Walther).
De sendte skjemaet til mitt lensmannskontor på vanlig måte som ved våpenkjøp, og ikke lenge etterpå fikk jeg nytt våpenkort fra sheriffen på min M70 i kaliber 338-06 A-Square.
Jeg beholdt pipa i 30-06, fikk slått inn et uniknummer, og lensmannen skrev ut eget våpenkort på denne.
Enkelt og greit.
Slik var det i hvertfall i det herrens år 2016 i grensetraktene mellom Nordmøre og Trøndelag.
 

Link to comment
Share on other sites

Hva som gjaldt for noen år siden er lite relevant nå som vi har ny våpenlov og ny forskrift.

 

Dessverre er ikke alle forhandlere og børsemakere helt oppdatert på hva som faktisk er av muligheter, er en hel del bra i det nye regelverket.

 

Det som er relevant her er våpenforskriften paragraf 2-2 annet ledd.

https://lovdata.no/forskrift/2021-05-07-1452/§2-2

 

Så lenge nytt kaliber lovlig kan brukes til det samme bruksområdet som det gamle og ikke står på forbudslista, så kan forhandler/børsemaker endre kaliber uten søknad og bare sende melding om endringen. Dette er logisk og fornuftig, en søknad om endring fra ett lovlig kaliber til et annet ville alltid blitt innvilget og dermed er det bare unødig papirarbeid å skulle kreve søknad.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, seawolf said:

Jeg beholdt pipa i 30-06,

 

8 hours ago, bardp said:

Ja men slik er det ikke lengre etter den nye loven. Du kan skite så mye pipe og Caliber du bare vill

 

Men kom vi ikkje og fram til at du ikkje får beholde pipa i det gamle kaliberet utan å søke?

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, beaker said:

Men kom vi ikkje og fram til at du ikkje får beholde pipa i det gamle kaliberet utan å søke?

Det skal jeg ikke si men det må nå i så fall være helt uinteressant så lenge en skifter pipe fordi den gamle var dårlig. Hva skal en med en gammel utskutt pipe?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Det skal jeg ikke si men det må nå i så fall være helt uinteressant så lenge en skifter pipe fordi den gamle var dårlig. Hva skal en med en gammel utskutt pipe?


I mitt tilfelle skiftet jeg ikke pipe fordi den gamle var utskutt.
Rifla var rifla ny og ubrukt og pipa naturligvis likeså.
Jeg ønsket bare et annet kaliber til elgen enn 30-06, men ønsket å beholde originalpipa på eget våpenkort med tanke på et mulig fremtidig salg, eller om jeg etter hvert ønsket å gå tilbake til 30-06 igjen.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...