Jump to content

Verdens beste smør til steikt/grilla fisk og til kokt egg


magnum_mauser

Recommended Posts

Av og til oppdager ein ting som er vanvittig godt og første tanken blir "kvifor viste eg ikkje om dette før". Eg hadde ein slik episode for ei tid tilbake då eg satt og såg på ymse matprogrammer.

 

Ansjossmør, det høyres hverken spennande eller fristande ut, men for ein smaksopplevelse! I ein morter har ein ca 15 italienske ansjos, det er svært viktig at ein bruker den salte italienske ansjosen som ligger i olje, IKKJE den krydra varianten som ligger i lake, som vi er vant til å legge på egg. Deretter moser ein den til ein "paste" - har vi forøvrig eit godt norsk ord på det, utover mos? Deretter rører ein inn omtrent tilsvarende mengde meieri/setersmør og kverner over godt med svart pepper. I videoen eg såg, vart godt brød steikt i litt av den oljen ansjosen ligger i, og so smurte ein brødet med ansjossmør og hadde det til blautkokt egg. Dette forsøkte eg og hadde ein av dei bedre søndagsfrokostane eg har hatt. 

I tillegg har eg smurt det på steikt/grilla makrell og ørret, og det har løfta middagen mangen hakk.

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Olesøn said:

Puré.

 

   -   med accent aigu over e-en, eller blir det bare pure dævelskapen:

 

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Statssprak/statssprak-32016/aksenttegn-i-norsk/

 

4 hours ago, magnum_mauser said:

meieri/setersmør

 

Tines "setersmør" har aldri vært utenom robotfjøset og meierianlegget. Vil du ha noe som smaker tilnærmelsesvis slik smør skal smake, kjøp "Kviteseidsmør".

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Jegermeistern said:

Tines "setersmør" har aldri vært utenom robotfjøset og meierianlegget. Vil du ha noe som smaker tilnærmelsesvis slik smør skal smake, kjøp "Kviteseidsmør".

Det har vel også gått gjennom det samme meieriet? 

 

Men kan jo alltids lage smøret selv, gøy for barna i familien også skulle de finnes.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig lages Kvitseidssmøret også av maskiner og roboter på Tines Meieri Sør på Bygland i Setesdalen ca 160km og 2 1/2 kjøring unna Kvitseid.

Så i Kvitseidsmøret er det ikke annet enn navnet som har noe med opprinnelsen og tradisjonen fra Kvitseid å gjøre.

 

Og for de som anbefaler det ene smøret foran det andre, så ta en titt på denne artikkelen først:

https://e24.no/naeringsliv/i/Qo8MQJ/maaemo-kokk-mener-tine-farer-med-smoer-lureri

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Bartemannen det var interessant lesing! Eg har bestandig likt setersmør betre enn meierismør. Delvis fordi det er saltare, men også fordi eg opplever det som meir syrlig. Men om det er eksakt samme produkt, men med ørlite meir salt og med den prisdifferansen - kan det hende eg blir gjerring og dropper setersmør, sjølv om eg liker det best.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev altså:

 

1 hour ago, Jegermeistern said:

Vil du ha noe som smaker tilnærmelsesvis slik smør skal smake, kjøp "Kviteseidsmør".

 

Grunnen til at dette (selvfølgelig industriproduserte) smøret smaker "tilnærmelsesvis" som normalt smør, er at det er laget av det smør skal lages av, rømme, dvs. syrnet føte, og ikke fersk fløte:

 

Quote

Smøret er riktignok kjernet av syrnet fløte.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha et eldst mulig norsk ord er "mjøl" og "mølje" det beste. Å male, mjol har møle? 😆

"Mos" går tilbake til protogermansk og har kanskje kommet tidlig, men uvisst. Det kan også være hansatiden.

De andre er fornorskinger.

 

Jeg har tørkede ansjoser. Lurer på hva jeg må gjøre med dem for å oppnå det samme? Bløtes? Er de i olje litt varmebehandlet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...