Jump to content

Ny rifle til jakt og kikkertklasse feltskyting 6,5x55


Sofajeger

Recommended Posts

Måtte teste de nye digitale våpensøknadene på nett, så nå blir det ny rifle.
Den gamle rifla, en Weatherby Vanguard S2 i 6,5x55 skal få løpet kappet til 50cm og få en 1-6 kikkert. Denne blir da lettere og mer hendig og gir rom for at den nye rifla kan være litt tyngre.

 

Den nye skal brukes til jakt på alt fra kråker til elg og blir rifla som blir med ut når holdene går over 100m og ut til det som er forsvarlig på jakt. Skal også prøve kikkertklassen i feltskyting i år.

Har en Optika6 FFP 3-18x56mm som er tenkt til denne rifla.

 

Budsjett er at jeg får mest verdi for pengene, men buy once cry once gjelder også her. Kan fint kjøpe noe brukt, men har for det meste sett på nytt.
Rifla kan komme til å bli brukt mye i felt og må tåle vær og vind, snø og regn.

Våpensøknaden er i 6,5x55 men er ikke låst til det. Er åpen for forslag. Lader selv (med støtte fra en voksen).

 

Enn så lenge har jeg disse forslagene ikke de mest spennende, men det er dette som vekker interesse.

 

Tikka T3X Super Varmint Cerakote med 60cm løp

  • Billig, men hva får jeg kontra en t3x lite SS i et bedre skjefte?
  • Cerakote gjør at jeg tror den ikke kommer til å ruste så lett

 

Sauer 200 STR

  • Føler at denne gir mest valutta for pengene
  • Mye på bruktmarkedet
  • Mulig å bytte løp/fler kaliber
  • Tung
  • Har inntrykk av at denne ikke er like god i felt som de to andre og krever mer vedlikehold.

 

Sako 85 Carbon Wolf

  • Dyr
  • Lett og kompakt rifle, til tross for at den fortsatt er i full størrelse. Selv om jeg skal ta den andre rifla når jeg skal gå langt, blir det fort til at jeg går langt  med denne rifla også.
  • Synes stokken ser fantastisk ut.

 

Noen som kan hjelpe meg med å ta et valg? Eventuelt gjøre det vanskeligere ved å komme med flere forslag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ender opp med å drasse på 202-en med KKC uansett, sjøl om jeg har prøvd å lage lettvekter av både den og andre. Av de du har listet opp er det 200 STR med plaststokken fra GRS som hadde vært mitt valg. Modulariteten er god, utvalg av stokker er mer enn bra nok, magasintilgangen er 100% hele tiden, og kunnskapen hos børsisene er vel grei nok.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sauer 200 STR i GRS Bifrost som du nevner @Sofajeger.

Brukes utelukkende til DFS felt og langhold. Har forsøkt litt PMS (eller var det PRS?) også, men syntes ikke det var så moro.

Veier jo noen gram, men aldri noe jeg tenker på når jeg er på et stevne. Bæres jo i rem over skuldra stort sett så litt vekt fra eller til betyr ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 carbon er heilt rå, men det er også prisen…

Hadde heller vendt blikket mot 85 med laminatstokk og rustfritt. Litt tyngde, litt ekstra pipelengde og heilt fri for plastdeler. Tåler å bli hardt brukt i all slag vær og vind. 
Har denne sjølv men då i 9.3x62. 

Var sjølv ute i samma ærende for rifle i 6.5x55 og kjøpte då Sako 85 black (heilsvart finnlight)

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

200str i grs bolthorn er absolutt å anbefale, legges ofte ut til god pris på finn og. Etter min mening er det den beste allround stokken til 200str. En 200str på under 5kg er litt fisk på land. Ønsker du at rifla er mellom 5 og 7 kg komplett er den det mest fornuftige du kan skaffe deg. Har en karbonstokk på 800gram til min 200str og, men syns rifla blir litt uballansert med en vekt på 4,6kg, 5,6kg med grs bolthorn er mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...