Jump to content

Noen som veit åssen hagle detta er?


Elverhy

Recommended Posts

Litt merkelig...

Helt klart Belgiske stempler, årskoden er litt uklar men jeg mener å se en liten u som i så fall betyr 1942. Produserte man såpass fine jaktvåpen i Tysk-okkuperte Belgia i '42?

 

Og hvorfor ser den ut til å ha kolbekappe fra en Sovjetrussisk MC?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg søkt en del sjøl også og selve hagla er belgisk fra 1942, kolben er visst fra en russik hagle av merket MC. Takk for info hittil😁

 

hadde vært fint også hvis noen klarer og finne ut hva slags merke selve hagla er og hva den kan være verdt også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at kolbekappa kommer fra en sovjetisk MC. MC var en transkripsjon av russisk мц, og med mindre de laget egne kolbekapper til eksport ville de ikke se slik ut. Logoen ligner forøvrig ingenting jeg greier å finne ut at MC/TsKIB SOO har brukt. Se nederst i artikkelen her for eksempler på kolbekapper på to MC hagler: http://maksimov.su/oruzie-i-boepripasi/gladkostvolnoe-oruzie/gladkostvolnoe-oruzie-sssr-i-rossii/48-mc-6-i-mc-106-rujya-ckib-soo.html

 

Med mindre noen har sett en slik eksportkolbekappe på en sovjetisk eller russisk MC ville jeg sett etter en belgisk produsent som kunne forkortes CM eller MC. (Det er riktignok litt nål i høystakken.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Verdien er ikke mange kroner, er du kjøper hadde jeg ikke bydd over 1000lappen (Og det er egentlig litt mye...).

 

Den har flott gravering, og med pent stell a la @Raudnakke, kan den se riktig flott ut. Kanskje ikke for å "tjenestegjøre", som @Nimrod67 skriver, men for å ha til å ta ut av våpenskapet, og vise passe ukyndige gjester, i dårlig belysning, med kommentaren: "Dette er fin-hagla mi, en håndlaget, engelsk Holland & Holland, slike får du ikke for under 100.000,-".

 

(Hvis noen skulle være interessert i å se litt nærmere på den, har du vel et barskap, som du finner tida inne til å åpne!).

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Linken virker ikke for meg, men et søk på navnet i nettadressen ga treff på Charles Masquelier i Liege. Masquelier var aktiv i første halvdel av 1900-tallet, og ruller man langt nok ned på siden her er CM-logoen gjenkjennelig i en gammel salgsannonse. (Ikke bli forvirret av at det første du ser er en revolver, bare rull nedover.)

 

http://littlegun.be/arme belge/artisans identifies ma/a masquelier fr.htm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Lille Arne said:

Linken virker ikke for meg, men et søk på navnet i nettadressen ga treff på Charles Masquelier i Liege. Masquelier var aktiv i første halvdel av 1900-tallet, og ruller man langt nok ned på siden her er CM-logoen gjenkjennelig i en gammel salgsannonse. (Ikke bli forvirret av at det første du ser er en revolver, bare rull nedover.)

 

http://littlegun.be/arme belge/artisans identifies ma/a masquelier fr.htm

Den logoen var veldig lik ja. Kan jo ha endret seg noe opp igjennom årene også.. det  jeg syntes er rart er at haglen ikke er merket på løpet med noe navn. Kanskje det er en replica? Faren min arvet denne av onkelen sin en gang i tiden og han hadde vist en stor samling med hagler

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ane "J.F" stemplet under pipene.Da er de i så fall laget av Jean Falla,en av de bedre pipemakerene i Belgia.Jeg har hatt en Jean Falla sideligger,og det var topp kvalitet.En bokslås bygget for en kjent hagleskytter/instruktør,Fûrstenberg.Denne hadde en kvalitet som nærmet seg de beste belgiske....Så pipene burde i hvertfall være bra.Jeg hadde shinet den opp litt,og brukt den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom @Vargen har rett i at produksjonsåret er 1942 så ble det kanskje ikke produsert for eksport til den store verden, og man droppet merking på pipene? Jeg ser at C. M. -hagler i vesentlig bedre stand ligger på franske auksjonssider til 700-1200 €, så om den er ekte og ikke vanskjøttet helt i hjel, så er det nok ei brukbar hagle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker, bildet er litt uklart og disse kodene kan være vanskelig å tyde selv når man har våpenet foran seg.

 

Se på det bildet som viser stempler på flata under kammerenden av pipene, med kronet ELG og løve over P.V. Roter bildet så P.V. står riktig vei, da skal vanligvis andre relevante stempler stå rett vei også. Over P.V og løven er det normalt å finne en bokstav med stjerne, dette er kontrollørens initial. Over denne igjen finner man vanligvis et symbol som kode for årstall.

 

Tabell finner du ved å google "Belgian proof mark date codes" eller lignende, men utfordringen er at symbolene ikke alltid er utformet helt likt med tabellen. 

 

Tabellen starter på bokstaven a i 1922 og bruker hele alfabetet til og med z i 1947, alle med en "håndskrevet" font som er tilnærmet "løkkeskrift" slik vi litt voksne lærte å skrive på skolen. Deretter er det greske symboler i årene framover til og med 1961. Fra 1962 begynner man på nytt med "løkkeskrift" a osv, men nå med en understrek. Liten z med understrek er 1987, etter det kommer et for meg ulogisk system av store bokstaver med understrek som ikke er alfabetisk.

 

Symbolet over B med stjerne ser for meg mest ut som en liten u i løkkeskrift, i så fall er våpenet trykkskutt I 1942 I Liege.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Vargen said:

Jeg er ikke helt sikker, bildet er litt uklart og disse kodene kan være vanskelig å tyde selv når man har våpenet foran seg.

 

Se på det bildet som viser stempler på flata under kammerenden av pipene, med kronet ELG og løve over P.V. Roter bildet så P.V. står riktig vei, da skal vanligvis andre relevante stempler stå rett vei også. Over P.V og løven er det normalt å finne en bokstav med stjerne, dette er kontrollørens initial. Over denne igjen finner man vanligvis et symbol som kode for årstall.

 

Tabell finner du ved å google "Belgian proof mark date codes" eller lignende, men utfordringen er at symbolene ikke alltid er utformet helt likt med tabellen. 

 

Tabellen starter på bokstaven a i 1922 og bruker hele alfabetet til og med z i 1947, alle med en "håndskrevet" font som er tilnærmet "løkkeskrift" slik vi litt voksne lærte å skrive på skolen. Deretter er det greske symboler i årene framover til og med 1961. Fra 1962 begynner man på nytt med "løkkeskrift" a osv, men nå med en understrek. Liten z med understrek er 1987, etter det kommer et for meg ulogisk system av store bokstaver med understrek som ikke er alfabetisk.

 

Symbolet over B med stjerne ser for meg mest ut som en liten u i løkkeskrift, i så fall er våpenet trykkskutt I 1942 I Liege.

1942 stemmer ja jeg sjekka den tabellen med bokstaver selv også det er den U en i løkkeskrift står for år 1942👍🏻

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Rigby said:

Jeg kan ane "J.F" stemplet under pipene.Da er de i så fall laget av Jean Falla,en av de bedre pipemakerene i Belgia.Jeg har hatt en Jean Falla sideligger,og det var topp kvalitet.En bokslås bygget for en kjent hagleskytter/instruktør,Fûrstenberg.Denne hadde en kvalitet som nærmet seg de beste belgiske....Så pipene burde i hvertfall være bra.Jeg hadde shinet den opp litt,og brukt den.

Dette stemmer nok ja👍🏻

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...