Jump to content

Ny salong til trening


Bartemannen

Recommended Posts

Må innrømme at et område jeg ikke har fulgt med særlig godt i timen på er salongrifler.

 

Nå tenker jeg at jeg må ha meg ei ny salongrifle for mengdetrening.

 

Har hatt et par forskjellige gjennom årene, og den siste jeg hadde var en CZ 455 som jeg fikk satt inn et Yodave avtrekk på som faktisk funket ganske bra.

Hukommelsen svikter av og til, og jeg husker ikke engang hvorfor jeg solgte den. Hvorfor gjorde jeg det? Det funket jo bra!

 

Jeg har kikket litt her i Salongen-avdelingen på kammeret, og ser at trådene her er ganske så gamle. Så gambler heller på at andre Kammer-ater er mer up-to-date enn meg på hva som skjer i 22lr verden og kan peke meg i noen gode retninger.

 

Jeg ser at CZ har byttet ut sin 455 serie med 457, og jeg har selvfølgelig hørt om (men aldri forsøkt) Sako Quad. Naturligvis har jeg hørt om Anschutz og fiklet på et par ved anledninger, men jeg er helt villfaren når det gjelder deres serier og modeller. Og det finnes sikkert mange andre alternativer der ute også.

 

Så la meg beskrive mitt budsjett og behov.

Budsjett: 4.000-10.000kr ser jeg for meg. Mulig jeg kan strekke meg litt lenger om jeg føler det er verdt det. Kikkerter har jeg nok av liggende, og montasje skal jeg klare å spandere på meg i tillegg.

 

Behov: treningsrifle først og fremst for mengdetrening. Jeg har en AR15 upper i 22lr som jeg bruker for trening til den type sportsskyting, men denne nye salongen vil dekke mengdetrening med tanke på skyting inn mot jakt, DFS-felt, langhold, PRS.

Tenker ikke at riflen skal brukes til noen slags konkurranse eller jakt, men vanlig trening på stilling, pust, avtrekk m.m. Sa jeg den må være bolt? Ja, det må den. Føler ikke jeg har behov for noen halvauto rifle. Faktisk så er min AR15 22lr upper overraskende presis og dekker 100% det behovet for hurtigskyting og moro 😉

 

Sikkert noe jeg har glemt å presisere eller formulert galt så noen kommer til å hugge hode av meg 😀, men satser på at jeg som vanlig får mest velmenende gode råd fra folk som kan dette bedre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv i markedet for en høykvalitets 22.lr til jakttrening (Anschutz 1710 ) men den store faren for at EU skal innføre blyforbud for riflepatroner gjør at jeg vegrer meg mot å trykke på kjøp knappen.

 

Hva tenker dere om blyforbud og 22.lr ? 

 

Litt trådkupping, men det må vel være en ting som trådstarter og bør ha i tankene

Link to comment
Share on other sites

Takk for flere gode svar. Den Tikka T1X hadde jeg aldri hørt om. Interessant.
Når det gjelder Anschütz - både skiskytervarianter og andre - hvilke modeller bør man se etter? Som jeg skrev i den første posten så har jeg ingen kjennskap til disse 1710, 1716, 1782, 1827, 54, 64 etc er med tanke på forskjeller etc. Noen som har lyst til å gi en intro?

Link to comment
Share on other sites

Godt fornøyd med CZ457 MTR. Liker den bedre enn min gamle CZ455 da den virker mer forseggjort og moderne. Jeg har oppgradert min med ny stokk, men MTR stokken som fulgte med er egentlig veldig fin den også. Spesielt hvis du ikke trenger mye tilpasninger. Har vel nå knallet 1000 skudd gjennom den uten klikk eller problemer av noe slag.

Edited by vux
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, vux said:

Godt fornøyd med CZ457 MTR. Liker den bedre enn min gamle CZ455 da den virker mer forseggjort og moderne. Jeg har oppgradert min med ny stokk, men MTR stokken som fulgte med er egentlig veldig fin den også. Spesielt hvis du ikke trenger mye tilpasninger. Har vel nå knallet 1000 skudd gjennom den uten klikk eller problemer av noe slag.

Hvordan er du fornøyd med presisjonen? Hvordan samler den på 100m hvis skytteren gjør alt riktig?

Link to comment
Share on other sites

@vuxSkutt på 100m? Den stokken du har på, ser ut som den har muligheten til en del lengdejustering? Jeg er i markedet for en salong men den må være justerbar slik at de minste i huset (7 og 10 år) også kan skyte med den. Samtidig må presisjonspotensialet være godt nok til at både barna og han far sjøl blir fornøyd. 

Link to comment
Share on other sites

100m ja. Stokken er nokså kort uten LOP skivene så unger kan nok fint skyte med samme stokk. Følger med tre LOP skiver med stokken. Jeg måtte enda kjøpe den høyde/sidejusterings modulen før det ble passelig lengde til meg. Er det bare litt vind så sprer den mer enn de seriene jeg har limt inn her, men sånn er jo 22lr.. Er vel 7cm ved 3m/s vind hvis jeg husker rett. 

846D8DF6-7F85-4A9D-A9A4-C6E82E1F5D07.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...