Jump to content

Trenger man ikke å søke om ny pipe?


Lislebu

Recommended Posts

11 hours ago, IvarU said:

Disse to kalibrene er kun tillatt i Kikkertklassen. I Sauer 200 STR og Mauser M59, M63 og M67 er de ikke tillatt.

DFS har hatt krav om at alle tillatte våpen skal være modeller approbert av Forsvaret. Dette kravet forsvant vel på 70-80tallet. Det medførte at alle geværer som var i bruk i Forsvaret var tillatt brukt i DFS. Mauser k98 i 8x57, mauser m98 F1 i 7,62x63 og Lee Enfield i .303 var i bruk i Forsvaret og dermed tillatt brukt i DFS. Dette har sammenheng med den statsstøtte som DFS fikk fra FD. Som du skriver er verken 8x57 eller .303 tillatt i Sauer, M59-63-67. Det er fordi disse ikke har vært approbert for disse patronene. Det skal fremdeles vær tillatt å skyte DFS med k98 og Lee Enfield i original utførelse. Dette er en del av historien til skytterbevegelsene i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Dette er DFS sine regler for Krag og Mauser: https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/reglement/skytterboka/tilleggsregler-for-krag-og-mauser.pdf 

 

Dette er det som er godkjent til konkurranseskyting i Mauser i dag:  "Godkjente kaliber for Mauser er .22 LR, 6,5x55, 7,62x51 NATO (.308) og 30-06."

 

Dette er Forsvarets våpen som er godkjent brukt til konkurranser i DFS, men kun brukt av Forsvarets personell: "6.102 Godkjente våpen i Forsvaret tillatt brukt i DFS: a) AG3 i kaliber 7,62x51mm NATO og kaliber 22 LR. b) HK 416 i kaliber 5,56x45mm NATO."

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi sporer vel litt av i forhold til tema i tråden her, men ok. DFS bør endres litt å den endringen bør komme fort. 

DFS bør få halvautomat rifler med militært utsende inn i sine program også for sivile, en sivil versjon av HK416, eller en AR15 eller lignende. DFS er utdatert og taper i konkurransen og de unge, skal DFS ha livets rett i fremtiden må vi finne på noe som tiltaler de unge, vi må ha våpen som de unge synes er kule å spennende. En tung Sauer med diopter er ikke det de unge forventer å bli møtt med i dag. Selv driver jeg med rekrutering i det lokale skytterlaget og får stadig høre hva de unge vil skyte med. Så hvorfor ikke innføre våpen som ligner på forsvarets våpen igjen. Det var en grunn til at DFS ble etablert av Stortinget i 1892. Mange lag står med en fot i grava og sliter med rekrutering, de sliter med elementære grunnleggende ting som å holde skytebanene i forsvarlig stand rett og slett på grunn av mangel på aktive medlemmer som bidrar til å vedlikeholde og drifte laget. Derfor bør noe gjøres så vi blir mer attraktive for det unge, det er tross alt det unge som er lagets fremtid. Vi skal selvfølgelig ikke slutte med Sauer og diopter, vi trenger bare noe mer. Innføringen av kikkertklassen var et skritt i rett retning men vi trenger flere skritt for å overleve. Sikkert mange som er uenig med meg, men personlig synes jeg ikke fremtiden til DFS ser så veldig lys ut vist vi forsetter som nå.  

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, IvarU said:

Dette er DFS sine regler for Krag og Mauser

Jeg har tilgang til skytterboka og vet hva som står der.

Gi meg en referanse til når godkjenningen for m/98 i 8x57 og Lee Enfield ble trukket tilbake, så skal jeg tro deg.

Opplistede patrontyper er det som i dag er tillatt å erverve til DFS bruk.

 

53 minutes ago, Nils Søvik said:

Vi sporer vel litt av i forhold til tema i tråden her

Det gjør vi, og det er vel min "fortjeneste". Ellers er jeg enig i at DFS trenger fornyelse, og det håper jeg kommer.

 

Når det gjelder hovedinnholdet i tråden så er definisjonene i våpenkompendiet teknisk sett korrekte, og om man leser forskriften og legger våpenkompendiets definisjoner til grunn er det ikke tvil om at forskriften gir "frislipp" på kjøp av piper kamret for andre patroner og andre kalibre enn det som våpenet opprinnelig hadde.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Han Nils har lest den nye våpenloven, den er faktisk lest mange ganger. Det står ikke noe om at nye skyteprogrammer  med denne våpen typen ikke vil bli godkjent, men det står, Det kan likevel ikkje godkjennast skyteprogram for bruk av våpenmagasin som krev særskilt løyve etter § 2-5. Det vil da si vi kan få godkjent skyteprogram for denne våpentypen så lenge det ikke kreves over 10 skudds magasin. Vi trenger ikke magasin som tar mer en 10 skudd til DFS. 

 

§ 8-7.Godkjenning av skyteprogram for godkjente skyttarorganisasjonar

Skyteprogram eller endringar i gjeldande skyteprogram for skyttarorganisasjonar skal vere godkjent av politiet. Ein godkjenning skal omfatte aktuelle våpentypar, medrekna utforming, tillaten magasinkapasitet, kaliber og andre tekniske krav til dei våpentypar som skal brukast i skyteprogrammet.

Politiet kan godkjenne skyteprogram for halvautomatiske rifler som er godkjent til jakt etter § 4-1, samt for andre våpentypar med dei avgrensingar som følgjer av kapittel 3 i denne forskrifta og våpenlova § 5. Det kan likevel ikkje godkjennast skyteprogram for bruk av våpenmagasin som krev særskilt løyve etter § 2-5.

 

Link to comment
Share on other sites

Fornyingen jeg vil ha er med en våpentype som står til ungdommens forventninger, å slippe å ta ladegrep er vel heller ingen bakdel, presisjon kan diskuteres. Men igjen vi må inn på det som DFS kaller på ungdommens premisser. Hvilket betyr vi må tilpasse oss ungdommens forventinger. Vi kan velge å si til ungdommen, vil du skyte med halvautomatrifle så gå til jeger og fiskeforeningen å skyt med halvautomatisk jaktrifle eller vi kan innføre noe som de synes er enda kjekkere å få ungdommen med oss. Vel,,, vi velger selv men det er dumt å ha en styrt avvikling av DFS rett og slett for vi ikke ønsker endringer. Får vi ungdommen med oss så skal vi heller ikke se helt bort fra at noen av de finner ut at Sauer er et fantastisk våpen som de også ønsker å skyte med, vi kan jo ha flere våpentyper også boltrifle. 

 

Link to comment
Share on other sites

Selvladevåpen som det opprinnelig het i Norge, er en langt over 100 år gammel teknologi.

Det er jo egentlig merkverdig at vi ikke kan ta ny teknologi i bruk innen skytesporten når vi i alle andre sammenhenger priser ny og moderne teknologi.

Jeg skulle likt å høre ramaskriket om vi måtte kjøpe biler med 100 år gammel teknologi, eller at all skriving skulle foregå på en over 100 år gammel Remington Rand skrivemaskin og bruke blåpapir for duplikater.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Per-S said:

Selvladevåpen som det opprinnelig het i Norge, er en langt over 100 år gammel teknologi.

Det er jo egentlig merkverdig at vi ikke kan ta ny teknologi i bruk innen skytesporten når vi i alle andre sammenhenger priser ny og moderne teknologi.

Jeg skulle likt å høre ramaskriket om vi måtte kjøpe biler med 100 år gammel teknologi, eller at all skriving skulle foregå på en over 100 år gammel Remington Rand skrivemaskin og bruke blåpapir for duplikater.

Ja man bør vel feks forby biler med abs, antipsinn, antiskrens, automatgir, og andre nymotens ting jeg ikke kommer på i farta. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror fullt og fast at det beste vi kan gjøre for skyttersporten er å gjøre den mer tilgjengelig. 

 

Det tror jeg vi oppnår ved å bruke standardiserte våpen (så ingen kan kjøpe seg poeng), gjennom etablerte forhandlere (slik at vi får mest fordel av volum i innkjøp), i standard kalibre. Med lagsvåpen mest mulig like det som vant NM. Jeg tror det er bra med program som er enkle å komme inn i og følge for de som er nye.

 

Og først og fremst tror jeg det er bra med et mest mulig ufarlig utseende våpen, slik at erverv er enklest mulig, samtidig som grovkaliber holder på de av oss som liker smellen best. 

 

Jeg ser det som DFS' oppgave å rekruttere yngre skyttere og å tekkes foreldrene deres. De som sitter på siste ord og pengesekken er faktisk enda viktigere enn at ungene får et gevær de kan kjøpe i Fortnite også. 

 

Og om noen av de nye skytterne synes det blir for sidrompa, hopper av og begynner med en annen skyteform, så er jo det helt flott! Såvidt jeg vet rekrutterer ikke DSSN rett fra gata og PRS har enda ikke noe helhetlig program for nye skyttere. 

 

De som bekymrer meg aller minst er egentlig min egen aldersgruppe; grånende menn med stort budsjett og lite tid. Vi kan plukke skyteform på øverste hylle, og det kan ikke 11-åringer. 

 

  • Like 1
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...