Jump to content

Trenger man ikke å søke om ny pipe?


Lislebu

Recommended Posts

Hei.

Mulig man spør dumt, men jeg hadde fått det for meg att man måtte søke om alle våpendeler til politiet? Jeg og en bekjent diskuterte løpsbytte og han påstod att kameraten hadde kjøpt nytt løp til rifla uten å søke. Derfor googla jeg litt og fant dette på 2 alfa si side. Stemmer dette? Kan man bare sende rifla til børis og få nytt løp uten videre betenkning?

KJØP AV REGISTRERINGSPLIKTIGE VÅPENDELER:

Registreringspliktige våpendeler krever identitetskontroll og kontroll av gyldig våpenkort, det er derfor et par ting du må huske på når du bestiller registreringspliktige våpendeler hos oss. Stort sett er det piper/løp som nå er registreringspliktig (men ikke søknadspliktig). Dette krever at du har et registert våpen i samme kaliber/type som du ønsker å kjøpe våpendelen til. Våpendelen blir registert i vårt system og meldt inn til rutinemessig til politiet. 

Huskeliste for kjøp av registreringspliktige våpendeler:

  • Send oss kopi av gyldig våpenkort og ID (Pass eller førerkort). Dette kan sende pr post eller på e-post til post@2alfa.no.
  • Betal ordren din med kredittkort eller forskudd (Vi sender ikke registeringspliktige våpendeler i postoppkrav)
Edited by Ei tohi varjata
endret tittel fra løp til pipe - ei tohi varjata, mod
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, bardp said:

Da må du nok søke først.

Sikker på det?

 

En ting jeg er sikker på er at en Børsemaker nå kan endre kaliber til et våpen. F.eks endre .30-06 til .30R Blaser i brekkvåpen uten at man søker. En børsemaker jeg har diskutert dette med, mener de som har løyve til å drive handel, kan selge deg en ny pipe, også i andre kalibre uten at man trenger søke. Men han var heller ikke 100% sikker. Jeg antar forutsetningen er at den nye pipa kan brukes til den bruken man allerede har søkt våpen til, f.eks jakt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe pipe i et kaliber du har fra før, til samme våpen, uten å søke. Du kan også endre kaliber på ei pipe du allerede har, uten å søke først.

Det betyr at du kan kjøpe ei pipe i et kaliber du har, og umiddelbart endre kaliber på denne - uten å søke. Det BØR også bety at man kan kjøpe ei pipe i et hvilket som helst kaliber til et våpen du allerede har - men det MÅ ikke være slik ;-) 

Vi venter vel på et rundskriv eller to, eller et kompendium...

Link to comment
Share on other sites

Utklipp fra ny våpenforskrift:

"Næringsdrivande, som har løyve til å drive med reparasjon eller tilverking etter våpenlova § 23, kan utan særskilt løyve skifte pipe eller på annan måte modifisere eit skytevåpen slik at det kan skyte ammunisjon i eit anna kaliber enn det skytevåpenet er registrert for. Ein endring av kaliber utan løyve kan likevel berre gjerast når skytevåpenet lovleg kan brukast til det godkjente ervervsgrunnlaget. Ved endring av kaliber utan løyveplikt skal den næringsdrivande sende melding til politiet med opplysingar om endringa på fastsett skjema. Slik melding skal sendast innan ei veke etter at pipa er skifta."

 

Så lenge det utføres av godkjent forhandler/børsemaker er det unntatt søknadspliktig.

 

Link to comment
Share on other sites

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen/#undefined

 

Følgende deler kan kjøpes hos godkjent forhandler uten å søke politiet, dersom du fra før har våpenkort på et våpen hvor delen kan benyttes:

• pipe
• sluttstykke
• avtagbar låseblokk
• revolvertønne

Forhandler sender melding til politiet, som utsteder våpenkort på våpendelen.

De samme delene kan erverves hos privatpersoner, men da kreves det godkjent tillatelse før delene kan erverves.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, bardp said:

Tror ikke det er noen børsemakere som gjør ombygging av en pipe fra 223 til 17 Rem.

Men det er jo her snakk om et systemvåpen så det er mulig det er det som er grunnen til at en må søke for og få flere kalibre til det.

Joda, man lager muffe av den ene 223-pipa.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, bardp said:

Hva skal men med den dumme muffa på et systemvåpen.

 

Hvis man får montert ei "dum muffe" på for eksempel en vanlig M/98, kan jo ei ny pipe, i annet kaliber, "benyttes" på våpenet (det kan jo ei vanlig pipe med riktige gjenger forsåvidt også gjøre, krever bare litt mer kraft).

 

1 hour ago, Mugga said:

   -   dersom du fra før har våpenkort på et våpen hvor delen kan benyttes:

 

Dette utsagnet må jo tolkes, og hvis man tolker det "utvidende", mener jeg ei ny pipe, i annet (lovlig) kaliber, som går i gjengene på låskassa, er tillatt.

 

(Hvem var det som sa at ny våpenlov og -forskrift ville gjøre alt enklere og klarere, tro?).

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

Dette utsagnet må jo tolkes, og hvis man tolker det "utvidende", mener jeg ei ny pipe, i annet (lovlig) kaliber, som går i gjengene på låskassa, er tillatt.

Ja, jeg klarer ikke å tolke dette på noen annen måte, enn at man kan kjøpe pipe i hvilket som helst kaliber fra forhandler, uten å søke.

Så er spørsmålet om man kan bruke en godkjent forhandler som mellommann ved privat salg, for å slippe søknadsprosessen? Sikkert mange som gladelig betaler f.eks en tusenlapp ekstra til en mellommann, for å slippe å vente i 3-4 mnd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du har våpenkort på en rifle i kaliber 308 Win.

Da vil ny pipe også være i kaliber 308 Win.

 

Dette MÅ jo ikke tolkes på noen som helst måte, men på måten dere tolker det så overser dere et av ganske få felt i våpenkortet.

Historisk har det vel kun vært nye piper i samme kaliber, ville vært rart om man nå plutselig fikk fri tilgang til å kjøpe nye piper i alle kaliber uten å søke.

 

Link to comment
Share on other sites

I våpenforskriften står det i klartekst følgende: "utan særskilt løyve skifte pipe eller på annan måte modifisere eit skytevåpen slik at det kan skyte ammunisjon i eit anna kaliber enn det skytevåpenet er registrert for."

Trenger ikke tolke så mye for å se at du kan både skifte pipe og endre kaliber uten å søke.👍 Selvfølgelig så lenge "skytevåpenet lovleg kan brukast til det godkjente ervervsgrunnlaget. "

Og arbeidet må utføres av næringsvirksomhet med løyve. Derfor er det nok søknadspliktig å "bare" kjøpe et nytt løp/kaliber til ei systemrifle, hvis du skal "montere" pipa selv og/eller beholde både ny og gammel pipe. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, msteiro said:

Historisk har det vel kun vært nye piper i samme kaliber, ville vært rart om man nå plutselig fikk fri tilgang til å kjøpe nye piper i alle kaliber uten å søke.

Hvorfor er det rart? Så lenge det ikke er noen begrensning på hvor mange piper man kan ha til hvert våpen, så om man søker, må enten våpenkontoret innvilge søknaden, eller så måtte de inndra alle våpnene man har. Så lenge det er slik at man alltid får innvilget søknaden, er det jo ingen vits i å søke. Vi får jo håpe at myndighetene har mekanismer for å inndra våpen fra dem som ikke er skikket, på andre måter enn at det blir oppdaget bare når det kommer en ny søknad.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser denne tråden er det ikke bare loven som er uklar, men også svært mange av postene.

Husk på at kaliber er løpets diameter, det kan ikke endres. (uten å bore opp og rifle på nytt). Det blir ofte en  sammenblanding av kaliber og patron.

I en geværpipe kan det brotsjes større kammer slik at det kan brukes en større patron, men kaliberet forblir det samme. Når det da i forskriften står at man kan skifte slik at våpenet kan skyte ammunisjon av annet kaliber er det helt åpenbart at det gjelder annet kaliber og ikke annen patron.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Per-S said:

at man kan skifte slik at våpenet kan skyte ammunisjon av annet kaliber er det helt åpenbart at det gjelder annet kaliber og ikke annen patron.

 

Dette er "helt åpenbart" for deg, som  har arbeidet med våpen og ammo i 50 år.

 

Men for politiets saksbehandlere er det, i følge flere tråder her inne, ikke like åpenbart. Politiet har jo avslått søknader på våpen i "50-kalibre", fordi de mener det ikke finnes baner for større "kaliber" enn 12,7 mm. De mangler altså åpenbart kjennskap til forskjellen mellom boringsdiameter  og riflings- / kulediameter (som for "kaliber" 12,7 mm er ca. 12,96 mm).

 

Jeg tillater meg å anta at flertallet av de som arbeider med våpenlover og -registrering, vil himle med øynene, hvis man forteller dem at man kan gjøre om en vanlig M/98 fra 308 W til 30-06, bare ved å fjerne litt gods i kammeret.

 

Politiet bruker nok ordet "kaliber" med samme mening som oss andre ikke-fagfolk - patrontype.

 

(Godt å være litt uenig med @Per-S for en gangs skyld!).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Når det da i forskriften står at man kan skifte slik at våpenet kan skyte ammunisjon av annet kaliber er det helt åpenbart at det gjelder annet kaliber og ikke annen patron

 

Du kan ikke bytte kaliber uten å bytte patron. Eller tenker en av oss feil her?

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Jegermeistern said:

Politiet bruker nok ordet "kaliber" med samme mening som oss andre ikke-fagfolk - patrontype.

 

(Godt å være litt uenig med @Per-S for en gangs skyld!).

Bare vær uenig du!

Men, det finnes noe som heter våpenkompendiet utgitt av justismyndighetene for å sette saksbehandlere i stand til å gjøre jobben riktig, og i det er disse definisjonene krystallklare. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Wintel said:

Du kan ikke bytte kaliber uten å bytte patron. Eller tenker en av oss feil her?

Det har du helt rett i. (selv om du kan bruke samme hylse ved å åpne eller presse ned halsen) Men når det er kaliberet som kan endres betyr det at man står helt fritt å velge både kaliber og patron når man skifter pipe, så lenge våpenet lovlig kan brukes på godkjent bruksområde.

Men du kan bytte patron uten å bytte kaliber.

I våpenkompendiet er disse begrepene definert.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Per-S said:

i det er disse definisjonene krystallklare. 

Definisjonen er jo klar i kompendiet...

 

 

...men allikevel står det i kompendiet en liste over godkjente kalibre under hvert forbund,

 

F.eks DFS:

 

Godkjente kalibre:

.22 Long rifle
6,5 X 55
7,62 x 51 (.308 W) .30 – 06

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Per-S said:

Bare vær uenig du!

Men, det finnes noe som heter våpenkompendiet utgitt av justismyndighetene for å sette saksbehandlere i stand til å gjøre jobben riktig, og i det er disse definisjonene krystallklare. 

Likevell skal ein når ein søkjer våpen oppgi "kaliber på Ammunisjonen" med ei nedtreksliste med dei vanlegaste patronene. Det er i det tilfellet heilt tydeleg at politiet ikkje spør om kva diameter det er på prosjektila du skal skyte, men kva patron du skal bruke. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, amatør said:

...men allikevel står det i kompendiet en liste over godkjente kalibre under hvert forbund,

Listen er vel fordi våpenet lovlig skal kunne brukes til godkjent bruksområde.

 

For DFS gir det mening da det er de opplistede patronene som er mest vanlige, og som er i bruk i dag.

Uten å ha dokumentasjon tilgjengelig mener jeg at det mangler to patroner i den listen, mauser i 7,92 har vært lovlig i DFS, og jeg mener at Lee Enfield i .303 også var i bruk i forsvaret og dermed lovlig i DFS konkurranser.

 

Internasjonale riflekonkurranser for fri og standardgevær har kun krav om kaliber maksimalt 8 mm, og en liste blir derfor bare tøv. 

 

For jaktvåpen er en liste også verdiløs da det finnes nesten uendelig mange patroner og kalibre som oppfyller krav til jakt.

 

16 minutes ago, Ellingskapteinen said:

Likevell skal ein når ein søkjer våpen oppgi "kaliber på Ammunisjonen" med ei nedtreksliste med dei vanlegaste patronene.

Er det på elektronisk søknad dette finnes?

Men at våpenforvaltningen ikke kjenner sine egne bestemmelser burde ikke være noen overraskelse for de som har hatt med dem å gjøre.

Forskjellen fra tidligere er at nå oppgir man det som er korrekt, og henviser til våpenkompendiet. Da skal man teoretisk sett slippe det vanlige tullet fra inkompetente saksbehandlere. (Bare tro det de som vil)

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Ellingskapteinen said:

Meiner det sto presisert at det ikkje var nok å oppgi "kal 6,5" på papirsøknadane og?

Det er jo faktisk logisk og teknisk riktig at det er patrontype som skal oppgis, men da er det ikke kaliber som skal oppgis. Da må spørsmålet være hvilken patron våpenet er kamret for. Er det utgitt et våpenkompendium så plikter saksbehandlerne å følge dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt noen/mange/de fleste i politiet bruker ordet "kaliber", når de formelt sett skulle brukt ordet "patronkonstruksjon", er vel kanskje ikke så interessant?

 

Essensen i denne bestemmelsen må vel være at politiet lenge har "tilskyndet" at man skal ha færrest mulig låskasser, men til gjengjeld kunne ha flere piper til samme kasse. Hvorvidt dette gjøres ved "systemvåpen", "muffe", eller kreativ bruk av skrustikke og rørtang, er vel ganske underordnet.

 

Og da har @amatør den (forhåpentligvis) logiske løsningen:

 

5 hours ago, amatør said:

Så lenge det ikke er noen begrensning på hvor mange piper man kan ha til hvert våpen, -  - 

Så lenge det er slik at man alltid får innvilget søknaden, er det jo ingen vits i å søke.

 

Hvis noen som har et våpen i 308 W skulle ønske ei pipe i 358 W og ei i 243 W, kan altså ikke politiet nekte dette (hvis ikke origianlpipa er sveiset eller presst fast, hvertfall), og da blir det bare anstaltmakeri å ha en søknadsprosess (men den skaffer kanskje grunker i statskassa?). Da må det holde med den operasjonen som i alle tilfelle må gjøres, den som selger/tilpasser pipa, sender melding til våpenkontoret, som utsteder våpenkort.

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Per-S said:

Det er jo faktisk logisk og teknisk riktig at det er patrontype som skal oppgis, men da er det ikke kaliber som skal oppgis. Da må spørsmålet være hvilken patron våpenet er kamret for. Er det utgitt et våpenkompendium så plikter saksbehandlerne å følge dette.

Det er eg einig i. Sjølv om eg no antakeleg bevegar meg vekk ifrå det opprinneleg temaet for denne tråden, vil eg påpeike at begrepa ikkje eingong er brukt konsekvent i lovverka. I våpenforskrifta brukar dei for eksempel ordet prosjektildiameter i staden for kaliber, og forbyr "skytevåpen som kan skyte patroner i kaliber 12,7X99, 5,7X28 eller 4,6X30." medan dei i "forskrift om utøvelse av jakt..." sei at "Minste tillatte kaliber er 6,5 (.264″/6,71 mm)." 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Per-S said:

Listen er vel fordi våpenet lovlig skal kunne brukes til godkjent bruksområde.

Poenget mitt var å illustrere at selv om begrepet kaliber defineres i kompendiet, så er kompendiet inkonsekvent, og bruker allikevel begrepet kaliber om hvilken patron et våpen er kamret for. Jeg er enig i at det er upresist.

 

Listen jeg siterte, illustrere dette, selv om du mener den ikke er helt komplett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke kverulere, men som det står her, som jeg linket til lengre opp: https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen/#undefined

Ser man som under deler til våpen, så står det (som jeg også limte inn fra tidligere): 

"Følgende deler kan kjøpes hos godkjent forhandler uten å søke politiet, dersom du fra før har våpenkort på et våpen hvor delen kan benyttes:

• pipe
• sluttstykke
• avtagbar låseblokk
• revolvertønne

Forhandler sender melding til politiet, som utsteder våpenkort på våpendelen."

 

Her sier ikke politiets info, som er lagt ut for å klargjøre for publikum, ingen ting om kaliber, patroner, systemrifle, eller andre løsninger. Ergo kan man, i hvert fall i mitt enkle hode, ikke å tolke dette på noen som helst måte. Det står jo faktisk i klartekst hva som gjelder.

Har du systemvåpen og dermed våpenkort på låsekassa, så kan du uten å søke, kjøpe pipe i hvilket som helst lovlig kaliber, eller hva du nå velger å bruke slags uttrykk, av godkjent forhandler.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Et lite sidesprang......
Det vises i flere poster her til viktigheten av å bruke riktig terminologi, så kanskje trådstarter eller moderator kunne bytte ut "løp" med "pipe" i tittelen på innlegget?
Politiet kritiseres for ikke å vite forskjell på kaliber og patron, mens vi sjonglerer med begrepene løp og pipe. 

Ofte henvises det også til søkefunksjonen når noen stiller et spørsmål.
Da er det greit at vi holder oss til korrekt betegnelse på det vi omtaler.

  • Like 1
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

  • Ei tohi varjata changed the title to Trenger man ikke å søke om ny pipe?

Fra jeg var barn var ordet løp det man i daglig tale brukte og hørte da gamlekara snakket om enten sine "langløpede" remingtoner eller krag.

Var det så feil da ??

Tror dere som liker å spikke fliser  må ta inn over dere den dagligdagse bruken av ordene som "de facto" blir brukt og løp er nå ordet som Ola o Kari vanligvis bruker, selv om dere grimaserer og vil at de skal kalle det (mere korrekt) for pipe. 

 

Finnes værre ting...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bobby said:

Fra jeg var barn var ordet løp det man i daglig tale brukte og hørte da gamlekara snakket om enten sine "langløpede" remingtoner eller krag.

Var det så feil da ??

 

Nei, det er jo egentlig helt riktig.

 

En lang pipe har, formodentlig, også et tilsvarende langt løp - iogmed at løpet er hullet som går gjennom hele pipa - og både den lange pipa og våpenet den sitter på kan dermed kalles "langløpet". 

 

1 hour ago, bobby said:

Tror dere som liker å spikke fliser  må ta inn over dere den dagligdagse bruken av ordene som "de facto" blir brukt og løp er nå ordet som Ola o Kari vanligvis bruker, selv om dere grimaserer og vil at de skal kalle det (mere korrekt) for pipe. 

 

Det morsomme med norsk, som jeg har vært inne på noen ganger her før, er at når mange nok tullinger har gjort den samme feilen mange nok ganger, så, *poff*, sier Språkrådet at nå er det riktig. Hvem sier at magi ikke finnes, lizm?

 

Det betyr ikke dermed at det gavner presisjonen, eller meningen, i språket. 

 

Da jeg jobbet i sykkelbutikk i gamle dager var det nettopp blitt populært blant skyggeluegenerasjonen (den gang, før fremmedkulturen riktig festet grepet i USA og skyggeluegenerasjonen her hjemme fremdeles brukte skyggeluer med lav pull og bøyd brem) å kalle "hjul" for "felg". Det funker sikkert fint, ikke vet jeg, når man sitter på helgen med de andre ronkepellene og gruppeonanerer over hvem som har mest karbon, "titanium" eller lilla CNC-frest aluminium i/på/ved/med sykkelen sin - men når man kommer inn på en seriøs sykkelbutikk og ber om en "karbonfelg" så kommer den underbetalte entusiasten med Campagnolo-tatovering til å hente, nettopp, en felg

 

Det var utrolig hvor lenge, hvor vanskelig, og med hvor enkle ord man måtte jobbe for å forsøke å forklare Campagnolo at man "åsså skal ha resten av felgen".

 

Edit:

Formodentlig er det også fullt mulig å skifte løp uten å skifte pipe. Olav Nisi på Gransherad hadde vel utstyr nettopp for dette?

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bobby said:

Tror dere som liker å spikke fliser  må ta inn over dere den dagligdagse bruken av ordene som "de facto" blir brukt og løp er nå ordet som Ola o Kari vanligvis bruker, selv om dere grimaserer og vil at de skal kalle det (mere korrekt) for pipe.

Her tar du feil. Så lenge disse begrepene er definert i justisdep sitt våpenkompendium så er det de begrepene vi skal bruke både i korrespondanse med våpenkontorene og i diskusjoner her på kammeret.

Som en av postene tidligere så riktig poengterte er det mye lettere å søke om alle bruker samme begrepene.

46 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Formodentlig er det også fullt mulig å skifte løp uten å skifte pipe. Olav Nisi på Gransherad hadde vel utstyr nettopp for dette?

Det er korrekt, og det arbeidet han gjorde var svært godt utført.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Per-S said:

Uten å ha dokumentasjon tilgjengelig mener jeg at det mangler to patroner i den listen, mauser i 7,92 har vært lovlig i DFS, og jeg mener at Lee Enfield i .303 også var i bruk i forsvaret og dermed lovlig i DFS konkurranser.

Disse to kalibrene er kun tillatt i Kikkertklassen. I Sauer 200 STR og Mauser M59, M63 og M67 er de ikke tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...