Jump to content

Federal Fusion til Krag


dragonen

Recommended Posts

Et godt gammelt tema som vi aldri må la dø ut 🙂.

Er denne fremdeles ladet så svakt at man ikke utfordrer krag-trykkgrensen?

Jeg har trålet igjennom de siste års poster ang. Krag og jaktammo, og der er det en som omtaler Fusion som "var slapt ladet da, jeg vet ikke hvordan det er nå".

Skulle Federal ha endret ladingen? Hvorfor gjør de det? Vil ikke det ødelegge for alle som isåfall har sognet til den patronen, skutt seg inn med den og hatt den som sin jaktpatron? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av dem som har hevdet at Fusion 140 grs må være relativt slapt ladet. På min patroneske (som er ca. 10 år gammel) er oppgitt munningshastighet 2530 fps (771 m/s), og forutsatt "normal" pipelengde på testvåpenet er dette beskjedent for ei 140 grs kule. Når jeg rister en patron er det så vidt mulig å registrere bevegelse i kruttet, hvilket indikerer at det er benyttet krutt med moderat brennhastighet. Men ut fra nevnte forhold synes jeg ikke det er grunnlag for å konkludere med at patronen er innenfor trykkstandarden for Krag. Derfor ville jeg ikke benyttet den uten å ha konkrete opplysninger om trykket. Generelt er det vel best praksis å bare benytte patroner merket "Krag" etc. i slike våpen.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Olemann said:

140 grs har i følge Federal sine sider omtrent samme utgangshastighet som 156 grs og dermed bør den gi ganske lavt trykk.

 

Min gamle fysikklærer, Jorleiv Johnsen, fortalte følgende historie for å få kunnskap inn i hodet på oss elever:

 

"De va ei jent i Namsos. Ho va ferlåvva me ein gut, ho. Hainn va faktor på trøkkerie, hainn. Mæn så vart de slutt me gutn å jenta. Ættepå vart ho ferlåvva me brorin hass. Hainn va å faktor, Da sa'n de, farin te jenta:

"Faktorenes orden er likegyldig", sa hainn, farin te jenta".

 

Men når det gjelder trykk og hastighet, er faktorenes orden IKKE likegyldig. Det trengs høyt trykk for å få høy hastighet, men det trenger ikke bety at lav hastighet betyr at det er lavt trykk i hele forbrenningsforløpet.

 

Når patronene er tilnærmet fylt med krutt, som @Sølvrev skriver, er det jo nærliggende å anta at det kruttet er såpass saktebrennende at man er på den sikre siden.

 

De av oss som driver med heimelading, har imidlertid en annen mulighet: Trekk ut kula, tøm ut kruttet, og erstatt det med en kruttsort man vet gir sikkert trykk med den kulevekta (joda, ulike kuler kan gi ulikt trykk, sjøl om de har samme vekt).

Link to comment
Share on other sites

Olemann: den tråden var det ja. Takker for tilbakemeldinger. Å lade selv har jeg ikke fått tid til enda. Eller plass i trang leilighet.. men det hadde klart vært det beste. Synd det ikke kan selges svakt ladd jaktammo som noen produsent kan gå god for tåles av børser som kragen. 

Hva sier de forresten på storviltprøven når man dukker opp med hjemmeladd?

Link to comment
Share on other sites

Har vel aldri spurt noen på storviltprøven om vem som har ladet skuddene. Det eneste vi ser etter der er at skuddene har en kule egnet for å skyte storvilt. Vil vel tro at markedet for jaktammo til krag er så lite at ingen produsent vil hive seg rundt og produsere ammunisjon til slikt. Personlig ville jeg nå aldri ha gått på storvilt jakt med en krag.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...