Jump to content

Hjemmelaget hylsesmøring..


Biltema

Recommended Posts

3 hours ago, stigamundsen said:

Eg har brukt denne forgasserveska. Eg kjøpte noko seig/fast lanolin. Sleit veldig med å løyse den opp. Brukte varmt vatn og då gjekk det seg til. Har berre prøvd å presse hylser ein gong. Gjekk greit det. 

Er vel bare å satse på att det fungerer.. Har hørt fast lanolin skal være ett helvete å blande ut og att bare blir klomper. Ser på sider fra usa der de sverger til flytende så da får man vel bare prøve :) 

Link to comment
Share on other sites

@Biltema

12 minutes ago, Biltema said:

Er vel bare å satse på att det fungerer.. Har hørt fast lanolin skal være ett helvete å blande ut og att bare blir klomper. Ser på sider fra usa der de sverger til flytende så da får man vel bare prøve :) 

Jeg fylte en plastboks med 3-4 teskjeer med lanolinvoks og isopropanol (en kan og bruke rødsprit). Varmet boksen i vannbad til lanolinen var oppløst i isopropanolen.

Rist flasken før bruk, den klumper seg ikke, men samles på bunnen av flasken.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, svehella said:

@Biltema

Jeg fylte en plastboks med 3-4 teskjeer med lanolinvoks og isopropanol (en kan og bruke rødsprit). Varmet boksen i vannbad til lanolinen var oppløst i isopropanolen.

Rist flasken før bruk, den klumper seg ikke, men samles på bunnen av flasken.

Samme erfaring eg har! Har hatt sprayflaska ståande no ei veke eller to. Samlar seg på botnen, men er ikkje vanskeleg å riste opp igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt ren isopropanol fra Arcus. Tror ikke den kan kjøpes privat. Blandet med Lee hylsefett på tube. Flaska står nå der i hylla. Ettersom jeg også trengte en sprayflaske kjøpte jeg en ferdig fra Dillon, med hylsefett i: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=125372648

Kommer til å ha den Dillon-flaska i flere tiår.

Mon tro om ikke Blåtind blårens kan brukes? https://www.obsbygg.no/maling-tapet-og-tilbehor/rengjoring/blatind-blarens-1-liter-3437f987

 

Alltids gøy å lage ting selv, men jeg er en smule skeptisk til økonomien i dette. En flaske Dillon koster ca. en kopp kaffe og en kanelsnurr.

Link to comment
Share on other sites

Økonomien i Ed's red og Green Bore, som jeg har fra før er at når du har laget deg en batch, så har du resten av livet, og man slipper å være tom når man setter seg ned og skal surre med børser og sånn, etter stengetid for alt!
Man kan saktens gå på kafe å drikke kaffe og spise kanelsnurr, men hjemmebakt funker best når den er stengt :-D

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tjukkas said:

Økonomien i Ed's red og Green Bore, som jeg har fra før er at når du har laget deg en batch, så har du resten av livet,

Hvor stor batcher lager du? Jeg er på min andre flaske Butch's Bore Shine, på ca 20 år. Har ennå igjen Hoppes Bench Rest av den første flaska. Sweets 7.62-flaska nærmer seg 20 år. J-B pastaen er knapt synlig at jeg har tatt av. Pluss en mengde oljer av ymse slag. Nei, jeg skjønner fremdeles ikke økonomien i å lage dette selv 😀 Men morro å holde på med kan jeg jo skjønne. Har noen regna på hva det koster i ammunisjon og løpsslitasje å skyte så mye at man bruker opp ei flaske nitrosolvent? Eller en "batch" Greenbore. Mistenker at det beløpet er betydelig! 😳

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Casey Jones said:

Hvor stor batcher lager du? Jeg er på min andre flaske Butch's Bore Shine, på ca 20 år. Har ennå igjen Hoppes Bench Rest av den første flaska. Sweets 7.62-flaska nærmer seg 20 år. J-B pastaen er knapt synlig at jeg har tatt av. Pluss en mengde oljer av ymse slag. Nei, jeg skjønner fremdeles ikke økonomien i å lage dette selv 😀 Men morro å holde på med kan jeg jo skjønne. Har noen regna på hva det koster i ammunisjon og løpsslitasje å skyte så mye at man bruker opp ei flaske nitrosolvent? Eller en "batch" Greenbore. Mistenker at det beløpet er betydelig! 😳


Jeg lagde en liter av hver, og har jo ingrediensene til å lage mer. Det kommer jo aldri til å ta slutt. 


 

Link to comment
Share on other sites

Det burde holde noen generasjoner framover 😀 Jeg har ladet selv siden tidlig nittitall. Har så langt kjøpt:

En flaske RCBS case lube-2, fordi den første flaska som fulgte med Rock Chucker-kitet sprakk. 101,- kr

En boks Imperial sizing die wax. 188,- kr

En flaske Dillon spray. 149,- kr

En tube Lee case lube, som fulgte med et ladesett. Brukt halvparten for å blande med isopropanol.

Dvs. at jeg pr. i dag har fem ulike hylsesmørninger stående. Er sikkert igjen minst 80% av hver type. Så jeg har brukt 20% av 450,- kr på de første 30 åra med lading. Ca. 3,- kr/år. 

Men sånn ellers, hva tenker du å kjøpe for besparelsen? ;-)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blant alle utgiftspostene jeg har til hjemmelading, jakt og skyting er nok kostnadene til hylsesmøremiddel den minste. (Kostnader til våpenpleieprodukter som f. eks. mantelfjerner, "nitro solvent", div. oljer for smøring og rustbeskyttelse samt skjefteolje, kommer nok også langt nede på listen 😉).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er i grunnen ikke besparelsen, det er tilgangen. Her om dagen var jeg fri for hylsesmøring (fant ikke boksen med One-shot, vise seg at poden hadde brukt den opp på sykkelen sin. Har vist han hvor sykkelolja står nu :- ) )  og skulle på banen. Sånt no er ikke bare å få kjøpt "på butikken" her. Den lokale våpensjappa drives på ettermidagsbasis. I.e du ringer og spør om han har har tid å ha åpent. Men denne dagen skulle han på jobb, men satte varen på trappa med faktura, så det ordnet seg som vanlig når man involverer Geir :-)

Men en dag er han på ferie, har dratt på jobben allerede, er på jakt eller fuglene vet, samtidig som Biltema er stengt. Og da kan det å ha en liter lurium stående  på hylla være kjekt å ha. 
 




 

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Hjemmelaget hylsesmøring..
10 hours ago, Tjukkas said:

Men en dag er han på ferie, har dratt på jobben allerede, er på jakt eller fuglene vet, samtidig som Biltema er stengt. Og da kan det å ha en liter lurium stående  på hylla være kjekt å ha. 

Én liter med hylsemørning 🙈  Vel, du står i hvert fall ikke fast heretter. Men om det skulle være helt krise så er det sikkert mye forskjellig som kan brukes. Olivenolje? Smør? Motorolje er nevnt. Klipp ulla av en sau. Fettranda på spekeskinka. Kroppstalg. Zalo. Peanutter. Fuktighetskrem. Såpe. Skokrem. Poleringsvoks. Andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Casey Jones said:

Én liter med hylsemørning 🙈  Vel, du står i hvert fall ikke fast heretter. Men om det skulle være helt krise så er det sikkert mye forskjellig som kan brukes. Olivenolje? Smør? Motorolje er nevnt. Klipp ulla av en sau. Fettranda på spekeskinka. Kroppstalg. Zalo. Peanutter. Fuktighetskrem. Såpe. Skokrem. Poleringsvoks. Andre forslag?


Noen ganger er det rett og lsett enklere å måle opp litt store kvanta. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...