Jump to content

Valg av rifle i kal.6,5x55


Falk_1

Recommended Posts

Hei,

Har fått innvilget søknad på kal. 6,5x55 og er på utkikk etter min første rifle i stor kaliber ( har kal.12 og 22 wmr fra før) .

 

Jeg ser at det veldig stort utvalg av produsenter og ganske stor prisforskjell.

Tenk å høre hva folk mener om Remington 700, Howa og Mauser M18.  Av og til dukker opp Tikka T3 som er pent brukt. Gjerne erfaringer av folk som eier eller prøvd desse merkene. Eller kanskje en annen produsent som levere god kvalitet til rimelig pris?

 

Planen er at riflen skal være som først og siste riflen i alle fall i den kaliber, og ikke bare fyll i skapet. Riflen skal brukes både på bane og på jakt.

 

Også lurte på om det er kvaliteten på kikkertsikte som gjør at det blir bra samling på blinken, eller det har ingenting med presisjon og gjøre? Her tenker jeg på samme rifle merke, dagtid, samme avstand men en med f.eks. Hawke vintage og en med Zeiss kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan samlingen blir på en 100m skive har lite med kikkerten å gjøre. Da er det i hovedsak skytteren det kommer an på så fremt riflen leverer som den skal. Skal du ha riflen lenge og skyte mye så kjøp en rifle du selv kan skifte løp i. Et løp i 6,5x55 holder ikke mer en 3-4000 skudd før det er utbrukt. Jeg skifter et slikt løp i året og da er det dumt å måtte sende den til våpensme og betale en masse får å få det skiftet.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, bardp said:

Hvordan samlingen blir på en 100m skive har lite med kikkerten å gjøre. Da er det i hovedsak skytteren det kommer an på så fremt riflen leverer som den skal. Skal du ha riflen lenge og skyte mye så kjøp en rifle du selv kan skifte løp i. Et løp i 6,5x55 holder ikke mer en 3-4000 skudd før det er utbrukt. Jeg skifter et slikt løp i året og da er det dumt å måtte sende den til våpensme og betale en masse får å få det skiftet.

Ok, da var det en ting til å tenke på. Hvilken rifle som er enkelt å bytte løp på i 6,5x55? Bør jeg vurdere 308., løpet blir ikke like fort utbrukt?

Link to comment
Share on other sites

Skyt du 300-400 skudd i året, noko som er mykje meir en den gjennomsnittlege jeger har du børse i minst 10 år før du treng bytte løp. Om løpet held 3-4000 skudd. Og når løpet er utskutt avhenger av kva kriterier du har for presisjon. For dei som skyt ut eit løp på eit år er nok kravet til presisjon høge...

Edited by stigamundsen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du ikke skyter våpenet for varmt når du trener vil en 6,5x55 holde jaktriflepresisjon i 5-6000 skudd.

En DFS skytter skyter gjerne 60 skudd på en halvtime, og da blir utbrenningen i løpet mye større. I tillegg er kravet til presisjon mye større enn for en jaktrifle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tilbake til det fyrste spørsmålet ditt.. Stort sett alt som vert produsert av våpen no for tida er «bra». Kva som er best for deg er vel ein balansegang mellom budsjett, bruksområde og personlege preferanser. Kan du bruke 10000,- eller 30000,-? Skal du gå 500 meter til ein post eller 3 mil etter reinsdyr.? Er det hovedsakeleg ei banebørse eller ei jaktbørse? Eg går ein del som drivar i tett hjorteterreng og har funne ut at eg liker korte lette børser. Ikkje dei enklaste å skyte godt med, men avstandane vert aldri over 100 meter, stort sett under 50. Eg bruker ei Winchester M70 i 308. Nedkappa til 42 cm med lyddempar og ein liten 1,5-5 Leupold. Passar til mitt bruk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Falk_1 said:

Riflen skal brukes både på bane og på jakt.

Også lurte på om det er kvaliteten på kikkertsikte som gjør at det blir bra samling på blinken, eller det har ingenting med presisjon og gjøre? Her tenker jeg på samme rifle merke, dagtid, samme avstand men en med f.eks. Hawke vintage og en med Zeiss kikkertsikte.

Kombinasjonen bane og jakt tilsier at våpenet ikke bør være for lett og heller ikke ha alt for kort pipe. Jeg ville ikke hatt noe vesentlig kortere enn 55 cm i 6,5x55, også med tanke på hastighet ved bruk av tunge kuler. Jeg har selv 53 cm i kombinasjon med lyddemper, veier rundt 4 kg.

Hvis du har unge, friske øyne skyter du tette samlinger i dagslys selv med et rimelig kikkertsikte. Men en grei regel for optikk er å kjøpe det beste (og dyreste) du har råd til. Se etter brukte Zeiss, Swarovski, Leica etc. på Finn. Da ser du også godt under dårlige lysforhold.

Edited by Sølvrev
Trykkleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Falk_1 said:

Riflen skal brukes både på bane og på jakt.

 

Hva mener du med "bane"? Det er DFS, og, litt her og der, NSF som driver med grovkaliber baneskyting. Hvis du mener "trening for jakt på bane", må du skyte med rifla, slik du vil bruke den på jakt. Hvis du mener alminnelig skytetrening, får du jo kastet etter deg nesten ubrukte M/67 banevåpen. Og skal du trene holding-sikting-avtrekk, er et våpen i kaliber .22 LR absolutt best for lommeboka.

 

Hvis du mener å skyte mye med 6,5x55, må du, som mange har nevnt, vurdere å kunne skifte pipe. @bardp nevner S&L, ypperlig valg. Du kan jo også se litt på prisene for piper. Blaser-pipe for Sauer 200 STR koster kr. 5.600,- hos Norma. Samme pipe, med "bakstuss" for Blasers egen R 8, koster kr. 17.100,- hos Jakt & Friluft!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, bardp said:

Hvordan samlingen blir på en 100m skive har lite med kikkerten å gjøre. Da er det i hovedsak skytteren det kommer an

 

Om en legger til det forbeholder at en holder seg unna de billigste siktene så. Billig kinarælmed flotte navn som ikke lar seg spore til en produsent, da er det ofte interessant ...

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke riktig har nå flere kinakikkerter som fungerer greit. Et par slike: https://www.skittjakt.no/hawke/173253/hawke-sidewinder-30sf-belyst-retikkel-30mm-sidefokus

Og en billig slik som fungerer på et vis.: https://www.jaktia.no/nikko-stirling-diamond-3-12x56-30mm-4a-illuminated-kikkertsikte 

Men klart mine Swarovski er bedre som denne men så koster de jo deretter. https://www.skittjakt.no/swarovski-optik/229909/swarovski-ds-ii-smart-og-individuell 

Link to comment
Share on other sites

Ja og da hadde jeg heller tatt brukt Zeiss. Men mitt poeng er at det finnes kinasikter en fint kan skyte bra med. Disse Hawke-sidewinder siktene er slett ikke så verst prisen tatt i betraktning. Presise knepp med utvendige tårn og god repetisjonsnøyaktighet flott parallaksejustering helt ned til 9m. Optikken er jo ikke like sylskarp som på en Swarovski men det kan en vel heller ikke forvente til en fjerdedel av prisen.

Men jeg har nå hatt og sett i mange amerikanske "topp sikter" med dårligere optikk en de kinesiske Hawke-sidewinder siktene selv om de amerikanske kostet mer.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Tusen hjertelig takk alle sammen :)

På min 22.wmr jeg skyter lett 50+ skudd hver gang jeg er på bana. Men kanskje blir mindre med 6,5x55 pga ammo pris og levetid på løpet.

Sett litt på Mauser M18, den har ok pris og bra presisjon.

Har sett den testen her og den virker lovende.

 

 

Men skal absolutt vurdere Schultz & Larsen Classic.

Har ikke stor planer om å bruke riflen på jakt, men si aldri nei til det heller. Derfor vil velge ei allround rifle. 

Det var noen som anbefalte 47cm i løpslengde, blir det for kort/lang når enn monterer lyddemper i tillegg?  

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Falk_1 said:

Det var noen som anbefalte 47cm i løpslengde, blir det for kort/lang når enn monterer lyddemper i tillegg?  

Ja, kapping av piper er visst blitt en motesak? Jeg mener 47 cm i 6,5x55 er for kort, hvis primærbruken er baneskyting mye for kort. Da trenger du både vekt og balanse i våpenet. Jeg har en lett demper som bygger 15 cm ekstra på en .30-06-rifle med 56 cm pipe, går helt fint så lenge jeg ikke skal drive smygjakt i tetteste skogen. Det finnes små og lette dempere som ikke bygger mer enn 10-12 cm ut over munningen. Hastighetstap er også et argument for ikke å skamkappe pipa. Regn med et tap på 2-5 m/s (typisk 3-4) for hver cm du kapper.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sølvrev said:

Ja, kapping av piper er visst blitt en motesak?


Du får kapping av piper til å høres ut som noe nytt, hvilket forteller noe om forskjellige perspektiv fra en til en annen.

Jeg har hatt 6,5x55 med pipelengder fra 40 til 74cm og stort sett på hver 5cm der i mellom, med og uten demper, til jakt og bane.
Akkurat nå har jeg 71cm pipe og demper som bygger 15cm. Den er drøy å drasse rundt på bevegelig jakt og anbefales absolutt ikke til den bruken. 150m fra bilen og over en tofot derimot, helt fenomenal.
Jeg har satt opp børsa med egen innskyting uten demper med ammunisjon til bruk på storvilt i kombinasjon med et hologramsikte. Det gjør den en god del mer håndterbar, men trolig unødvendig komplisert.

Som allrounder så ville jeg ikke hatt noe lengre enn 51cm pipe (som er typisk lengde på ferdiggjenget Tikka, Sauer, Mauser) og en demper som bygger 10-12cm. Til pipe med vanlig jaktprofil så hadde jeg ganske sikkert vurdert en ASE Utra SL5i ståldemper for å få litt vekt på tuppen.
Til ren storviltjakt (med de typiske 35 skuddene pr. år) så hadde jeg sikkert gått for 40cm pipe og en F&D 149 demper. Lett, kort og trivelig å dra med seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...