Jump to content

Smutthull i våpen loven? Hva er egentlig lov?


mester

Recommended Posts

Hei. Jeg er en skytevåpen interessert person som lurer litt på hvordan regel-verke fungerer i praksis. Etter militæret vil jeg gjerne kjøpe egne våpen og av disse våpen vil jeg gjerne ha ett full automatisk våpen (Ikke nødvendigvis eie). Dette er hvor spørsmålet mitt kommer: Er det egentlig lov å eie ett full automatisk våpen i Norge? I våpenloven paragraf §5 står det ordrett at dette ikke er lov (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-04-20-7) men jeg selv kjenner noen som eide full automatiske våpen. Personen som eide de fullautomatiske våpnene var medlem i NROF og personen måtte levere de inn når han pensjonerte seg. Kan tidligere offiserer som er medlem i NROF eie eller "låne" fullautomatiske våpen av militæret? Kan disse brukes på skytebane utenfor militæret? Takk for svar. 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Kort fortalt nei.

Etter ny lov må du være samler og ha vært det i et oppgitt antall år før du kan søke om å eie fullautomatiske våpen fra før 1946. Disse kan kun skytes med etter avtale med politi om "demonstrasjon" eller "funksjonstesting".

 

 

Ole

Er det mulig at jeg kan lese om fremgangsmåten for dette noe sted? Artikkel eller nettside hadde vært flott. Vet du hvor vanskelig eller hvor "stor" samler man må være for søke? Kan privat personer få tillatelse eller er det bare for bedrifter? Takk.

Link to comment
Share on other sites

"Er det mulig at jeg kan lese om fremgangsmåten for dette noe sted?".

 

Vi har noen tråder om det her inne.

 

I praksis må du være medlem av ei privat forening, Norsk Våpenhistorisk selskap (eller Kongsberg våpenhistoriske forening, for de som er spesielt interessert i norsk våpenproduksjon).

 

Og der blir du ikke medlem, hvis du ikke

A: Har møtt på mange medlemsmøter i foreningen (i praksis bare i de største byene), og

B: Vist spesiell interesse for ditt kommende samler-felt, og

C  Er anbefalt av minst to medlemmer.

 

Noen av oss undersøkte om det kunne være mulig å etablere en alternativ organisasjon, men det ble "et for langt lerret å bleke".

 

Og angir du samle-området til "maskingevær - mitraljøser", blir nok nåløyet ekstra trangt.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, nhd said:

Hva med å melde seg til HV? Da får du skyte auto uten kostnader, men med betaling :-)

Er ikke HV og NROF så og si det samme? Er det sånn at HV kan eie/låne fullautomatiske mens NROF medlemmer kan ikke?

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, mester said:

Er ikke HV og NROF så og si det samme? Er det sånn at HV kan eie/låne fullautomatiske mens NROF medlemmer kan ikke?

Nei, det er ikke så og si det samme. HV er en av fire våpengrener i Forsvaret. HV har våpen, og de som har meldt seg til tjeneste har våpen HK416, men ikke tennstempel hjemme. En kan søke om tennstempel om en er aktiv konkurranseskytter. Skyting på automat kan en kun gjøre nåe en er inne på HV-øvelse.

NROF er i prinsippet en sivil organisasjon som også er godkjent som skytterorganisasjon. Om du er meget aktiv og tar de riktige kursene, kan du etter noen år få tillatelse til å kjøpe halvautomatisk rifle. Helautomat får du ikke. Utlån fra Forsvaret er det slutt på.

Link to comment
Share on other sites

Er fortsatt uendelig mye enklere å eie halv-automat, og det kan hende du faktisk treffer blinken da ;)
Anbefaler at du tar en kikk på skytesport som for eksempel Dynamisk og ser etter noen klubber i området ditt

Edited by Carl Volt
Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte på det samme en gang i tiden. Og så har jeg skutt litt med fullauto, og så er man ferdig med det liksom. Artig er det, og jeg sier ikke nei neste gang muligheten byr seg, men det er ikke noe det går an å ha det gøy med lenge. For det første er det dyrt, det går noen kroner i sekundet, og for det andre har det ingen praktisk anvendelse på bane. Du skal ha ekstremt god råd for å få trent såpass mye at du faktisk treffer noe særlig. Skal du skyte fort skyter du dynamisk, skal du skyte ekstremt presist skyter du fripistol, og skal du gjøre som de fleste av oss så havner du et sted midt i mellom.

 

Men jeg må få bemerke at du har fått meget gode svar av alle de fire som har bidratt nå, det er godt å se at kammeret funker som det skal når nybegynnere har spørsmål. Jeg skal love deg at det ikke alltid var like enkelt da jeg stilte spørsmål om mye og mangt.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Fullauto ser fint ut på film, men når du skal prøve selv slår virkeligheten inn.
I tillegg til det Olesøn skriver så får du en stor overraskelse når du blir god å skyte fullauto. Det er et helvete å lappe skivene når du har over 25 treff med hvert magasin. Når du endelig har lappet så skal  du lade magasiner til du blir sår på fingertuppen. Så etter 20 min med lapping og magasinfylling blir det 20 sekunder med moro.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Per-S said:

Fullauto ser fint ut på film, men når du skal prøve selv slår virkeligheten inn.
I tillegg til det Olesøn skriver så får du en stor overraskelse når du blir god å skyte fullauto. Det er et helvete å lappe skivene når du har over 25 treff med hvert magasin. Når du endelig har lappet så skal  du lade magasiner til du blir sår på fingertuppen. Så etter 20 min med lapping og magasinfylling blir det 20 sekunder med moro.

 

Vel...selv skjøt jeg ganske presist med MP5 på avstand ut til ca. 50m med 2-3 skudds byger på helauto uten mengdetrening, MP med åpen bolt aka Sten, MP40 osv. er ikke så enkelt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...