Jump to content

Minste forstørring 1,7 vs 2...


HF

Recommended Posts

Hei folkens.

Skal kjøpe ny kikkert nå (den berømte allround) og lurer på om noen har noen erfaring med 1,7-10x42 vs 2-12x50. Altså om noen har lagt merke til noe praktisk betydning på minste forstørrelse, er det noe forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Liten forstørrelse er egentlig ikke interessant. Det vi er ute etter, i jakt-sammenheng, er stort synsfelt. Synsfeltet er, eller skulle/burde være, omvendt proporsjonalt med forstørrelsen. Men på en (god!) del kikkertsikter vil man, med normal øyeavstand, på minste forstørrelse se at synsfeltet ikke blir større. I stedet ser man, i ytterkanten av bildet, en forholdsvis uinteressant gjengivelse av innsida av kikkerten, populært kalt "dassrull-effekt". På min Zeiss Classic 2,5-10x50 er minste effektive forstørrelse (dvs., maks synsfelt) ved ca. 2,7 x forstørrelse.

 

Uten å vite akkurat hvilke kikkertsikter du har å velge mellom, kan vi ikke gi noen eksakte råd om dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!
Uten å ha fått kikket på de i butikk enda vel og merke, vurderer jeg Meopta R2 1,7-10x42 eller Zeiss V6 2-12x50. 
Ønsker, som sikkert mange andre, i pose og sekk og vil ha muligheten til å bruke kikkerten både på litt trange hjorteposter men samtidig også på litt lengre hold.

Har med min beskjedne erfaring brukt en billig 3-9x50 kikkert på hjortejakt et par år, og det har fungert greit nok det. Men det skorter på de korte holdene på minste forstørrelse. Taper da "duellen" :)
Bruker ikke mer tid eller penger på jakt enn at jeg ønsker en kikkert på riflen som kan bli med på det meste. Jakt på bøen nattestid er lite aktuelt... Skjønner at en 1-5/1-6 kan være ideelt på korte hold, men det er ikke aktuelt. Vil ha muligheter for litt skumring og forstørrelse, så tenker det blir en av de to overnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Når det blir trange poster er 2x forstørrelse for mye. Det er ofte samspillet mellom begge øynene som er viktig, for å finne siktepunktet raskt må du ha kontroll på dyret med venstre øyet når du  løfter våpenet og sikter med høyre. Det blir ofte vanskelig med 2x forstørrelse, og blir mye lettere med 1,5. Det ideelle er 1x, da har du oversikt på dyret og følger det med blikket slik at du behøver bare løfte opp våpenet og skyte på samme måte som ved skyting med hagle.

Jeg bruker en Leica Magnus 1,5-10 der jeg har fullt synsfelt på 1,5x. Optikken på den er god nok til å strekke jakten godt inn i skumringen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har alltid sett på ein 2,5-10x50 som eit godt kompromiss som allrounder, og har ein slik sjølv (zeiss varipoint).

 

Men eg kjøpte ein Swarovski z3 3-10x42 i vinter og etter å ha testa den litt i skumringen so har vell eg konkludert med at sia eg ikkje jakter i måneskinn i stor grad, so vil denne vere eit like godt valg som allrounder fordi den er merkbart mindre og lettare. 

 

Og hvis ein legger meir penger i potten og går for noko som swarovski z8i 1 7-13 3x42 eller meoptaen du nevner, då vil ein etter mitt syn ha ein svært god allrounder, når jakt på svarte natta ikkje er ein problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, HF said:

Uten å ha fått kikket på de i butikk enda vel og merke, vurderer jeg Meopta R2 1,7-10x42 eller Zeiss V6 2-12x50. 
Ønsker, som sikkert mange andre, i pose og sekk og vil ha muligheten til å bruke kikkerten både på litt trange hjorteposter men samtidig også på litt lengre hold.

Hvis du bare mener litt trange hjorteposter av og til, og hjortejakt er hovedformålet slik at skumringsjakt også blir en vesentlig del av bruksområdet, ville jeg gått for Zeissen som den beste all round-løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Har i allefall veldig god erfaring med den meoptaen du har kikket på, og ser ikke at den står noe tilbake for mer profilerte merker. Selv foretrekker jeg x42 kikkert fordi jeg jakter svært lite i dårlig lys, og ønsker heller å ha en mindre kikkert på børsa fordi jeg går mye. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om du har mulighet til å teste en 1-4/6x24 kikkert ville jeg gjort det først, skal ikke se bort ifra at den overgår 3-9x50 kikkerten du har nå i skumring. Hvis ikke hadde jeg gått for zeiss v6 2,5-15x56 tror jeg, og heller trent litt på å montere børsa.

Edited by Dodraugen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tror jeg har testa alt av europeeiske premium kikkertsikter til jakt av nyere dato.(Magnus, Z8i, V8, Exos, Z6i, HT, Exos osv osv. Faller som regel alltid tilbake til Z8i 1,7-13,3x42.. Den er perfekt til alt bortsett fra måneskinnsjakt for jegere i 20 årene. Jeg er i 40 årene og sover om natta, så 42mm objektivåpning gjør alt det jeg kan forlange av et kikkertsikte.

IMG_E71212.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...