Jump to content

Er det mulig å få nei på våpensøknad?


700R

Recommended Posts

Tittelen virker kanskje litt dum, men jeg spør med fullt alvor.. 

Jeg innehar ei hagle typ Beretta 12/70 gammel enkeløpa greie som jeg arvet da jeg ble 15. Hagla ble da registrert på meg når jeg var 16 ved å søke om dispensasjon fra 18 års kravet og denne hagla har jeg vel brukt til det meste i de 4 neste åra. Den andre gangen jeg søkte var det for å kjøpe en remington 700, men når politiet ikke sendte svar før det var gått 7 månder var rifla solgt og dermed betalte jeg heller aldri gebyret- altså fikk jeg ikke tilsendt blå, gul rød del bare en lapp om innvilget våpensøknad. Den lokale lendsmannen sa att jeg ikke måtte betale om jeg ikke trengte den og att skulle jeg endre mening innen 12 månder var det bare å betal og vips hadde jeg muligheten, men om jeg ikke betalte måtte jeg søke på nytt osv om det gikk over 12 månder. Nevner nå alt for å gi dere mulighet til å svare meg best mulig :)

Situasjonen er nå att jeg nylig har sendt 3 søknader 2 i forbindelse med arv og 1 i forbindelse med att jeg ønsker ei ny hagle. Jeg har da søkt om rem 700 i annet kaliber, cz 457 og mossberg 500. "ikke heng dere opp i att det er pumpehagle" - er billig og funker til mitt bruk :). Forhandleren som leverer mossbergen ønsker å gi meg utlånserklæring ettersom jeg har våpen fra før og det er så lange ventetider. Bruker jeg ikke hagla får jeg tilbake pengene, men bruker jeg den må de ta den tilbake og jeg ender opp 5500 kr fattigere- om jeg ikke får godkjent søknad

 

Da er spørsmålet mitt:

 

Nå som dere vet hele våpenforløpet/ bakgrunnen trenger jeg å uroe meg for å bruke hagla før jeg får svar på søknaden? Jeg og 6-7 andre bruker å skyte en del leirduedue nå på sommerstid og da hadde jeg håpa å kunne bruke den nye hagla som jeg også blir å ta med på jakt. Det eneste som sitter litt i hode er spørsmålet om jeg det er noe som tilsier att jeg ikke skal få søknadene godkjent? Litt kipt å måtte levere hagla tilbake 4-5 måneder senere og også da ha tapt 5500kr. Skjønner att man kan få nei når man har for mange våpen, søker om automatvåpen osv , men regner med dere skjønner hva jeg mener. 

 

Ekstra innputt.

-plettfri vandel

- søker som jeger

Mulig jeg spør rart, men håper noen kan gi innblikk :) 

Edited by 700R
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde heller tilbydd forhandleren ett depositum for å legge av mossbergen i påvente av søknaden og håpet på at behandlingen av søknadene går fort.

Ikke vær redd for å bli sett ned på for at du ønsker pumpe, jeg har selv en velbrukt 500 i skapet😎

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Slik det er presentert i innlegget og behovet er "jakt", ta hagla på utlån

Kort og greit så er jeg enig med Chiefen.

Om jeg skulle utdype meg kan jeg si det på denne måten. Utfra informasjonen du har skrevet i innlegget så er du i tidlig 20 åra , innehar kun 1 våpen per dags dato, jakter og du har plettfri vandel. Den vanlige nordmann/ kvinne/ whattever kan inneha 6 våpen rimelig enkelt med relativt simple begrunnelser og jeg personlig kjenner ikke noen som har hatt problemer med å erverve opp til 6 våpen i jaktsammenheng med unntak når en bekjent søkte om beretta sliver nr 6 "for mange like for behovet". Når du får svar på de 3 søknadene du har sendt vil du da i teorien inneha 4 våpen og igjen er vi på ett uproblematisk antall så da er det bare for meg å si att så lenge du har ett jegerkort/nr  og holder vandelen plettfri så ta ut hagla og kos deg med denne i sommer. Jeg gjorde det på samme måte når jeg var yngre og det var først når jeg hadde 7 våpen i skapet att jeg begynte å vente på svar og i dag har jeg 11 uten att jeg har begrunnet behovet noe særlig :)

 

- Forresten om ikke verden står til påske og du får avslag så  koster hagla deg 5500 kr. Del dette på 5 måneder ventetid på søknad = 5500 kr / 5=1 100kr. Da kan du i verstefall tenke att du hadde billig morro for en i din alder og noe må man jo finne på i disse koronatider xD 

Link to comment
Share on other sites

Slik du legger det frem så kan ikke jeg se noen grunn til at du ikke skal få innvilget søknadene. Innen dine søknader er behandlet kan du eie 8 jaktvåpen uten å oppgi annen grunn enn at du skal jakte. Så er du jeger med betalt jegeravgift, ikke har gjort noe skummelt og er på kant med loven, har våpenskap så burde dette være plankekjøring.

 

Lykke til!

 

PS: Pumpehagle er moro og gode våpen. Savner min Remington 870 som var min første hagle, men ble solgt da jeg fikk lyst på halvauto :P 

Link to comment
Share on other sites

Er alle papirene i orden (altså du er registrert i jegersystemet) og du vet 110% at du ikke har noe på rullebladet som skal ha betydning, så kan du uten noe mer om og men, ha 6 (8 om halvannen uke til) jaktvåpen.

 

Jeg hadde glatt handlet denne haglen på utlån.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Rugerdud said:

Slik du legger det frem så kan ikke jeg se noen grunn til at du ikke skal få innvilget søknadene. Innen dine søknader er behandlet kan du eie 8 jaktvåpen uten å oppgi annen grunn enn at du skal jakte. Så er du jeger med betalt jegeravgift, ikke har gjort noe skummelt og er på kant med loven, har våpenskap så burde dette være plankekjøring.

 

Lykke til!

 

PS: Pumpehagle er moro og gode våpen. Savner min Remington 870 som var min første hagle, men ble solgt da jeg fikk lyst på halvauto :P 

Nye regler som tilsier 8? har staten faktisk gjort noe for å være greie? baktanken er sikkert att det ikke er lov å inneha ammunisjon til mer en 6 av de om gangen😅 Satser på 500 blir en klaff, berettan jeg har er helt ok, men savner 2 skudd rimelig ofte.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Rausheim said:

Er alle papirene i orden (altså du er registrert i jegersystemet) og du vet 110% at du ikke har noe på rullebladet som skal ha betydning, så kan du uten noe mer om og men, ha 6 (8 om halvannen uke til) jaktvåpen.

 

Jeg hadde glatt handlet denne haglen på utlån.

Jegeravgifta betalt, våpenrommet har plass, har ikke ei fartsbot en gang xD Så da gambler jeg på att dette går bra

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, 700R said:

Jegeravgifta betalt

Du trenger ikke ha betalt Jegeravgifta.

Den kan du betale dagen før du faktisk skal jakte.

Det er nok å fremlegge bevis for at du står i Jegerregisteret.

Legg ved utskrift fra Brønnøysund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...