Jump to content

Kappe løp på hagle?


Sør-jeger

Recommended Posts

Vurderer om jeg skal gå til innkjøp av en hagle til småvilt jakt i tett skog..

Tenker å kjøpe en rimelig og driftsikker hagle og kappe den så kort som mulig og få børsemaker til å installere trange choker.

Og mulig feste for aimpoint på skinne.

 

Hva slags priser bør jeg regne med på slikt arbeid?
Og vil det samle like godt som 70cm løp?

Link to comment
Share on other sites

Tett skog, og da antar jeg relativt korte skuddhold? Hvis du da tenker på jakt etter flygende, løpende eller hoppende vilt som skal spises etterpå ville jeg ikke valgt trange choker. En annen ting er at en hagle med skamkappede piper fort kan bli litt 'rar' og ubalansert i svingen og føre til flere bomskudd når noe letter foran deg.

Beklager, vet det ikke var dette du spurte om. Og du har sikkert gode grunner for dine ønsker, de kan du kanskje fortelle om så jeg kan lære noe nytt. Men jeg måtte bare lire av meg dette 😉

Link to comment
Share on other sites

Ikke så mye skyting på løpende eller flyvende vilt.. så svingbarhet er ikke så viktig for meg. 

 

Mer å få den raskt opp til skulderen, kunne bevege meg i tett krattskog og sitte i skjul.. men ha mulighet til å treffe på 20-30m om en kråke lander for nært.

 

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Er det noen regler på det å kappe løp på hagle?

Har selv lyst til å kjøpe en hagle brukt med standard lengde løp, kappe løpet, sette på choke, og montere lyddemper.

 

Er en slik endring noe man må søke om, eller er det bare å gå til børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Skal ei hagle komme raskt opp må stokken passe. Og så må man trene. Helst på stillesittende mål på forskjellige hold. Men jeg tror definitivt ikke jeg ville skutt noe kjappere med ei kort hagle med aimpoint. Vil tro at etter første skuddet sitter viltet ikke lenger stille, og oppfølgingsskudd blir bedre med normal løpslengde og et korn  Viktig med rett ammo med passe dekning på de holda du forventer. Om løpet er 68 eller 76 spiller liten rolle for meg selv i tett skog. Har aldri hatt noe problem med å navigere meg gjennom skauen. Og jeg er større enn hagla. Minimum lengde er vel  ca 40?:)

Link to comment
Share on other sites

Det må også være tykkelse nok på pipa. Er det ikke nok metall er det vanskelig å gjenge inn en choke.

Det er stort sett slik at om du kapper en haglepipe så er det for å bli kvitt trangboringen. Kortløpede hagler er stort sett ubrukbare til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...