Jump to content

Økt pris på plombering/destruksjon av våpen...


Sør-jeger

Recommended Posts

Angående deaktivering/plombering/destruksjon av våpen.. så har det plutselig blitt mye dyrere etter nye regler kom.

Har lest 5-6000 for et våpen.

 

Er det noen som vet en måte man kan slippe billigere unna dette?

 

Kan man ta låskassen/løp og dele det i to på langs.. sende til inn til en politi eller børsemaker og få OK på at den er faktisk ødelagt? 

Og ikke betale flere tusen kroner for det?

 

Link to comment
Share on other sites

For noen år tilbake leverte en i klubben vår en svartkruttrevolver til destruksjon, en dårlig spagetticolt produsert ut av en overlagret geitost, han ble lei av skrotet og leverte den inn til politiet som billig ståltrådemne. Noen år senere fikk han vite at revolveren fortsatt var registrert på ham. Han måtte krangle med dem for å få den slettet. 

3 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Bare å levere hos politiet. Gratis. Ta godt vare på kvitteringen du får 

En svenske jeg kjenner fortalte at hvis du leverte inn et våpen der for destruksjon måtte alle deler medfølges, inkl. sikter skruer eller hva du vil. Komplett! 

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, NM149 said:

Innlevering er som den alltid har hvert, uten kostnad.

Forskjellen for innlevering er at nå må selve sluttstykkehodet også følge med.


Såå... for å beholde sluttstykket nå.. så må man søke på et "ekstra" sluttstykke?
Også sende inn resten til destruksjon?

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig.
Men du kan "Ribbe" sluttstykke for tenn stift ut drager men ikke selve delen som støtbunnen består av, den må du eventuelt søke på.

Kjøpte selv et ekstra sluttstykke til 200Str. før regelendringen, for å sikre meg. Er usikker på hva reaksjonen blir om man må melde et registreringspliktig sluttstykke tapt. Får antakelig ikke noen gang brukt for det men bedre safe than sorry.

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

jeg har et våpen kjøpt i smådeler, kjøpte sluttstykket separat for noen år siden. men har aldri fått sattsammen skramlekassa. denne er halv auto, vist jeg skulle levere den til destruksjon. må jeg da også levere bolt/sluttstykket? selv om det er ervervet lenge før det ble reg plikt ved kjøp?

Link to comment
Share on other sites

Hmm..

Så.. jeg har en rifle og holder på å kjøpe en til for reservedeler.

Men.. siden jeg allerede eier denne, så kan jeg strippe denne for alt, og også beholde selve sluttstykket?

Den nye riflen er egentlig i bedre stand enn den jeg eier nå..

 

Også må jeg bare sende inn søknad for å beholde det gamle løpet.

 

Stemmer det?

 

Nå søke på:

1. Ny rifle

2. Løp (fra gammel rifle)

3. Levere låskassen fra gammel rifle til Politiet.

 

 

Istedenfor om jeg skulle bruke ny rifle til reservedeler. Søke på:

1. Ny rifle

2. Sluttstykke (fra ny rifle)

3. Løp (fra ny rifle)

4. Levere låskassen fra ny rifle til Politiet.

 

 


Eller vil de kreve gammelt sluttstykke sammen med låskasse til destruksjon?

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Sør-jeger said:

 

Det er dette jeg også lurer på. Jeg hadde tenkt å levere kassa å løpet om det blir til at det må destrueres. Resten kan jeg muligens få solgt som parts kit til en bekjent i statene. Rifla kan ikke importeres til USA viste det seg. Men parts kits er ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...