Jump to content

Tips og Erfaringer til fabrikklada ammunisjon for Elg og Villrein. Newton er ikke invitert!!!


Hognajegern

Recommended Posts

Da prøver vi igjenn som ho besta brukte å si.... 

 

Om noen så mye som begynner å tenke på fysikk, tverrsnittbelastning eller Newtons lover,... ta dere en tur ut. Er du interessert i den tematikken så kan du få diskutere med likesinnede i forrigie tråd; 

 

Ikke det at jeg synes det er tull, men har ikke tid til å sette meg inn i det. Skjønner at man kan få bedre forstålelse for hvordan ammunisjon man burde velge, men jeg velger å lytte til andre sine prakriske erfaringer og tips. Så kan jeg lese meg opp på forrige tråd ved en senere anledning når det blir aktuelt. Akkurat nå trenger jeg bare inspirasjon til årets ammunisjon da de hjemmeladede kulene mine fra tidligere år er utskutt. 

 

Er snakk om en 30.06 ut av et 58cm løp, med skyteavstand fra 0 til 250m normalt sett. 

 

Usikker på om jeg skal ha ei kule til Elg/Hjort, og ei til Reinsdyr og Rådyr. 

Om det er blyfritt eller ikke er det samme. Egenskapene til kula som er viktigst. 

Vil ha noe som ekspanderer godt, ender opp med høyt restverk og gir pene slakt. Om det er fordelaktig med to ulike typer ammunisjon, så kan kule til elg/hjort gjerne være litt mer rettet mot å få viltet i bakken. Rådyr og Villrein er jo allerede lettskutt. 

 

Er interessert i erfaringer rundt ulike jaktkuler i ulike situasjoner, gjerne i liknende kaliber og løpslengde som jeg skal bruke. 

 

Dette da jeg vet utganshastighet spiller stor rolle i ekspansjon. Akkurat hva min ligger på aner jeg ikke da jeg aldri har målt, men vil tro jeg har en del å rutte med. 

 

Takk for alle inspill (som ikke omhandler fysikk, newton og tverrsnittbelastning) 

 

Mvh A

 

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

Nå skal vi se, iflg Newtons...

Jeg ville valgt ei kule til all beskrevet jakt. Ei innskyting og en kulebane å forholde seg til. Greit med ei rifle som alltid er klar uansett hva som dukker opp av jaktmulighet. Ville sett på ammo med homogen kule i vektområdet 160-170 gr. Du har sannsynligvis hastighet til god ekspansjon forbi 250 m, og restvekt på disse kulene er vanligvis opp mot 100%. Gjelder bare å finne noe som går godt i di rifle. 

Link to comment
Share on other sites

Eg er her både litt utradisjonell og kjedelig samstundes, men 3006 og 200 grns norma oryx harmonerer veldig godt sammen. Du har ekspansjon ut til dei holda du beskriver, denne kombinasjonen av kule/vekt/hastighet vil gje deg god skuddreaksjon i dyra og flotte slakt.

 

Det at alt skal være "flattskytande", er ein motegreie og i mine auger tull. Skal ein ut på 250 meters hold må/bør ein kjenne kulebana uansett - og når ein kan den, speler det mindre rolle om den er 150 eller 200 grns.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For å si det enkelt skulle man ikke tenke for komplisert .

Kjøp forskjellige fabrikammo til din rifle og setter opp skive hver 25meter. 

På hundre meter skulle du har nullpunkt , dvs. treffpunkt midt i tiern . Du fortsette med det samme på alle andre skiver og sikte alltid på tiern . 

Da finner du ut hvor mye fall kule har og hvordan den oppføre seg presissjonsmessig .

Det gjentar du med hver eneste ammotype og notere hver gang resultater . 

Om du bruke blyfri eller ikke , alle kuler dreper men premiumkuler litt bedre og aldri glemme den avgjørende faktor som skuttplassering . 

Skutt i hodet gi penere slakt den i bogen .😎

Livet kan være så enkelt .

Edited by higraver
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, higraver said:

For å si det enkelt skulle man ikke tenke for komplisert .

Kjøp forskjellige fabrikammo til din rifle og setter opp skive hver 25meter. 

På hundre meter skulle du har nullpunkt , dvs. treffpunkt midt i tiern . Du fortsette med det samme på alle andre skiver og sikte alltid på tiern . 

Da finner du ut hvor mye fall kule har og hvordan den oppføre seg presissjonsmessig .

Det gjentar du med hver eneste ammotype og notere hver gang resultater . 

Om du bruke blyfri eller ikke , alle kuler dreper men premiumkuler litt bedre og aldri glemme den avgjørende faktor som skuttplassering . 

Skutt i hodet gi penere slakt den i bogen .😎

Livet kan være så enkelt .

Joda, men gidder ikke å ende opp med dårlig erfaring til høsten sjøl med ammumisjon som mange andre kansje allerede ville advart mot.

 

Å nå er ikke presisjonen i våpnet et dilemma heller. Er gode ammunisjonstyper som folk har god erfaring med jeg er ute etter. Om det jeg lander på viser seg å ikke ville samle i børsa mi så bytter jeg den ut med neste kandidat. 

 

Å skyte inn under 100m ser jeg iallefall ikke på som nødvendig. 100m, så vet du omtrent hvor den går ned til 0. Skyter derimot inn på 200, 225 og 250 meter i tillegg. Evt 150 om det blir ei tung kule. 

 

Hodeskudd kan gi pene slakt, men den diskusjonen tar vi ikke her. 

Link to comment
Share on other sites

Alle løpene er forskjellig , det betyr du må finne ut først hva gi best presisjon . 

Vilt reagerer forskjellig på skudd . Tenk på avstand , skuddplassering , stress osv.

Det finnes ikke fast konklusjon . 

For eksempel vil en elg med hjerteskudd på 50meter oppføre seg litt annerledes som en skudd på 150m hold i lungeregionen .

Og nå kan du begynne å lure på hvorfor er det sånn .

Link to comment
Share on other sites

Jakta med 30-06 i nokre år og fusion var 1. valget i mi Tikka T3.
Bruka 10.7 gram og skøyt inn på 150m.

God restvekt og normalt fine slakt. 
Den er i tilleg rimeleg, ca 20.- stk.

Har også bruka litt oryx, einaste forskjell eg merka der i forhold til fusion var prisen. 
 

Link to comment
Share on other sites

hadde personlig komt til å gått for enten 165grs trophy bonded tip, eller 180grs interbond. vil tro begge disse ekspanderer bra ut til de holdene du nevner. har bare brukt trophy bonded tip selv, og har kun gode erfaringer. blir selvsagt litt søl om man er uheldig med skuddplassering. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bruk en kule til alt, det forenkler logistikk og innskyting. Det som dreper en elg vil nok virke på rådyr også. 

Skal du bruke blyholdig ammunisjon så er Swift A-frame og Scirocco gode kuler, samme er Woodleigh, Rhino og Bear Claw. Swift og Woodleigh er lett tilgjengelig og er mine favoritter. Jeg vil anbefale kulevekt på 180-200 gr dersom du skal bruke det til elg og skyte andre skudd enn rette sideskudd bak bog. Med disse kulene får du god effekt og de holder sammen og gir normalt restvekt på mer enn 90-95 %

Velger du blyfritt er Barnes variantene med ulikt antall T,S og X gode alternativer. De er like gode som de andre og lett tilgjengelig om du er fornøyd og vil kjøpe flere av samme type. Bruk kulevekt på 165-180 gr. Lettere kuler gir ofte mer søl og dårligere penetrasjon.

Når det gjelder Newton og tverrsnittsbelastning så slipper du ikke unna. De er som den berømte nissen på lasset, de er med og uten at du har dem med virker ikke kulene.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Den tiden jeg jaktet med nesten bare 30-06 så var  200 grs Swift A-Frame favoritten. Gikk godt i mine 2 våpen i det kaliberet og Det var i alle fall ikke kula sin skyld om ting ikke gikk helt etter planen en sjelden gang. Fikk aldri 180 grs A-Frame til å gå godt, derfor 200.

Link to comment
Share on other sites

Bra test (trur eg ) av jaktkuler i bladet jakt nr 10 2020. No er testen for mitt favorittkaliber rett nok då (6,5x55) men kanskje den har ein verdi allikavel. Kula eg brukar, Gameking (på tross av namnet) går det diverre ganske dårligt med, oryx verkar og vera den beste i testen. Sjølv vurderar eg og byta til fusion. Gameking har god presisjon i mi rifle og samskyt bra med ei anna kule. Derfor eg har ho.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Kula jeg var mest fornøyd med til hjort og rådyr var vel 150 og 165grs Fusion. Ypperlig presisjon, greit med kjøttødeleggelser og god skuddreaksjon. Hadde fortsatt med denne hvis jeg hadde fått valgt selv. Elg hadde jeg vurdert å gått opp en vektklasse på. 


Pga blyforbud(fra samboer) har jeg brukt federal premium trophy copper(tror jeg det heter) de siste par årene. 
Også god nok presisjon, men synes noen dyr har ruslet litt lenger enn før og med minst like mye eller mere kjøttødeleggelser enn før. 
Funker sikkert på elg denne også. 
 

Brukte forbedret elite en del år før fusion, funket greit den og, men mye negativt skrevet om den så hadde ikke brukt den på elg. 

Oryx brukte jeg 1 år på 5 hjort, men den ble skrinlagt pga masse ødeleggelser, og div annet. Tror jeg hadde en dårlig lot da mange klaget på 180grs versjonen. Mistet troen etter det, så den er utelukket for meg. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...