Jump to content

Våpenskap hvilken type? og hvilken lås?


Biltema

Recommended Posts

Da skapet har krympet og behovet er endret må man rett og slett kjøpe noe som er en god del større.. Dette har også medført att jeg har begynt å tenke en del på både skaptyper og kodetyper. 

 

Om vi først tenker på låsetypen:

Det eksisterer i all hovedskap tre typer låsemuligheter- mekanisk kodelås, elektronisk kodelås og nøkkel. Elektronisk kodelås er jeg sånn mitt på 3 skeptisk til fordi all elektronikk feiler som regel etter hvert... mekanisk kodelås er for all del en mulighet, men igjen koster det noe mer enn en vanlig nøkkelås. Det jeg lurer på her er akkurat det med nøkkel. Man skal jo ha våpenskap for å hindre folk å få tak i våpen, og da er det jo lite lønnsomt å legge nøkkelen oppå skapet "som min far alltid gjorde"... Spørsmålet mitt er vel i all hovedsak hvor folk "gjemmer" nøkler og om noen har kodelås og "digger" dette, er det verdt de ekstra lappene.

 

Da var det del 2:

Jeg er som sagt på jakt etter våpenskap som er vesentlig større og da har jeg sett på våpenskap som rommer8/16 våpen. Det jeg da lurer på er om de har sjekket dette med rifler uten optikk, eller får man fint plass si 9 rifler med optikk og 2 hagler ?

 

Takker for svar

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har løst dette ved at nøkkelen til våpenskapet  ligger i et skap som krever 4 siffret kode for å komme inn i. Skapet er en billig sak kjøpt på jula. På den måten har jeg kontroll på nøkkelen å trenger ikke lure på hvor gjemte jeg den. Bruker dette skapet med kode til å oppevare en del amunisjon inni også.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det er min plan også, ha en liten kodeboks med nøkkel i nærheten av våpenskapet, men ikke lett synlig. Og så ha reservenøkkelen der alle de andre reservenøklene er, godt gjemt og langt unna. Nøkler kan man få filt opp, og hvis jeg skulle parkere tøflene på E6 så kan andre få opp skapet.

Link to comment
Share on other sites

Den ene nøkkelen til våpenskapet ligger i en nøkkelboks med 4-siffer kodelås. I denne boksen har jeg også andre reservenøkler.

Den andre er på nøkkelknipet jeg har i lommen som er festet til buksen med metall-lenke.

 

9 rifler med optikk + 2 hagler er på grensen til trangt i et 8/16 skap, men det går an.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Biltema said:

Da skapet har krympet og behovet er endret må man rett og slett kjøpe noe som er en god del større.. Dette har også medført att jeg har begynt å tenke en del på både skaptyper og kodetyper. 

 

Om vi først tenker på låsetypen:

Det eksisterer i all hovedskap tre typer låsemuligheter- mekanisk kodelås, elektronisk kodelås og nøkkel. Elektronisk kodelås er jeg sånn mitt på 3 skeptisk til fordi all elektronikk feiler som regel etter hvert... mekanisk kodelås er for all del en mulighet, men igjen koster det noe mer enn en vanlig nøkkelås. Det jeg lurer på her er akkurat det med nøkkel. Man skal jo ha våpenskap for å hindre folk å få tak i våpen, og da er det jo lite lønnsomt å legge nøkkelen oppå skapet "som min far alltid gjorde"... Spørsmålet mitt er vel i all hovedsak hvor folk "gjemmer" nøkler og om noen har kodelås og "digger" dette, er det verdt de ekstra lappene.

 

Da var det del 2:

Jeg er som sagt på jakt etter våpenskap som er vesentlig større og da har jeg sett på våpenskap som rommer8/16 våpen. Det jeg da lurer på er om de har sjekket dette med rifler uten optikk, eller får man fint plass si 9 rifler med optikk og 2 hagler ?

 

Takker for svar

 

Del 1

Mekanisk kodelås er drittøfft, liksom litt Egon Olsen å vri frem og tilbake:)  MEN Du blir lei av å bruke et minutt på å åpne skapet (jeg har mekanisk lås på en vanlig safe)

Elektronisk kodelås ser i mine øyne litt "billige" ut, men jeg har vel hørt om flere mekaniske som har kilt seg enn elektroniske...

Nøkkellås så må du passe på nøkkelen da...   Jeg har som mange andre en boks med firesifret kode som ligger "ikke midt i glaningen" men fortsatt lett tilgjengelig. reservenøkkel er gjemt en helt annen plass som INGEN finner:)

 

Del 2

8/16 skap blir TRANGT med 9 rifler og 2 hagler

Her er mitt skap som er 67cm bredt. Her er det to hagler (12+20), to rifler(308+223 med kikkerter) en kombi (7x57/20 med kikkert) og et luftgevær.  Tar jeg bort hyllene på siden får jeg inn to børser til og har fortsatt litt luft mellom dem.

Våpenskap.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...