Jump to content

Selge våpen privat


Margrethe

Recommended Posts

Gul er din salgsmelding om politiet roter. Ta godt vare på den i noen år.

Blå er våpenkjøpers våpenkort til politiet lager nytt så den sender du med våpen.

Hvit skal ditt politikontor ha sammen med våpenkortet på solgt våpen.

Om den rosa delen er med(vet noen politikontorer sender den med, men andre river den av å ha hos dem) så sender du den sammen med den hvite delen til politiet.

Edited by Rugerdud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg har nettopp solgt et våpen. Kjøper har den blå gjenparten, jeg har den hvite forsiden og gul gjenpart.

 

Er det en formell regel at selgers våpenkort skal sendes til søkers politidistrikt, sammen med den hvite forsiden av kjøpers våpentillatelse?

 

Ut fra veiledningen på baksiden, ser det ut som at bare hvit, og eventuelt rosa, del skal sendes. Det står ikke at våpenkort skal sendes.

Edited by Hjortesson
la til min forståelse av veiledningen
Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser veiledningen, og stempelet på forsiden, skal hvit forside sendes til politidistriktet der søker/ kjøper er bosatt. Altså ikke til politidistriktet der selger er bosatt, som det kan forstås (?) tidligere i denne tråden?

 

Begrunnelse fra rettledning: "Derved letter De behandlingen og sikrer Dem raskere ekspedisjon".

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Vargen said:

Vel, du skal jo ikke ha våpenkort på et våpen du ikke eier lengre.

Jeg skjønner prinsippet. Jeg ønsker å vite om det å sende inn våpenkortet er et eksempel på varierende praksis hos våpenavdelingene, eller om det er en formell regel i et rundskriv e.l.

Edited by Hjortesson
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Sirild skrev (På 23.4.2023 den 0.41):

Noen som vet om de godtar hvis kjøper leverer søknaden som selger skal beholde? Det gule eksemplaret? 

 

Den gule delen er jo en "kvittering" for deg på at våpen er solgt om det skulle blir noe tull i våpenregisteret. Jeg hadde solgt et våpen for mange år siden og ble plutselig kontaktet av politiet, som lurte på hvorfor det var i eie hos noen andre. Så måtte da finne frem igjen papirer og levere politiet. Hørte aldri noe mer, men hadde vært surt å ikke ha papirene i orden den gangen.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har tenkt til å kjøpe et våpen via Finn.no, men siden selger bor så langt unna er han med på å sende den. 
hvordan løser man dette i praksis mtp utfylling av søknaden? Sender jeg dette til selger som fyller ut og beholder 2/3 ark, og så sender min gjenpart sammen med våpen? 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Jørgen Løv said:

Hei

Jeg har tenkt til å kjøpe et våpen via Finn.no, men siden selger bor så langt unna er han med på å sende den. 
hvordan løser man dette i praksis mtp utfylling av søknaden? Sender jeg dette til selger som fyller ut og beholder 2/3 ark, og så sender min gjenpart sammen med våpen? 


korrekt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...