Jump to content

Ny 6,5 patron?


Per-S

Recommended Posts

Ofte når jeg lader store mengder 6,5x55 sniker det seg med noen 308 hylser under pressing. 

Som ihuga hjemmelader synes jeg det er synd å måtte kaste disse hylsene, det må jo være mulig å bruke dem.

Så mange nye og supre 6,5 patroner som dukker opp så må det vel være plass til en til. En 6,5/308x51 burde jo overgå de fleste av dem og være den optimale 6,5 patronen for kort låskasse. Siden nederste del av halsen er 7,62 vil den ha større hylsekapasitet enn 260 rem. Den to trinns halsen vil også bidra til å lede kruttgassene inn i løpet med minst mulig friksjon og større effektivitet slik at den vi tåle større kruttladninger.

Er det noen som har prøvd dette og som har fått produsert kammerbrotsj? Ladedier er det ikke nødvendig å lage. Den presses førs i en 308 die, deretter i 6,5x55 så er den klar. Kuler settes problemfritt med 6,5x55 dier.

Genial løsning på å utnytte en eksisterende ressurs, eller hva?

Vedlagt bilde av hylsen.

 

IMG_3072.JPG

  • Like 2
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Per-S said:

Siden nederste del av halsen er 7,62 vil den ha større hylsekapasitet enn 260 rem.

Er du sikker på at du får mer krutt i en opprinnelig .308 hylse enn i en original .260 hylse?

Jeg kikket litt på disse hylsene. Patronen fra venstre er en .243 Winchester som egentlig er en 6 mm. i en .308 hylse. Patron nr. 2 fra venstre er en .260 Remington som er sizet fra en .243 hylse. Patron nr. 3 fra venstre er en original .260 Rem.

Jeg sjekket litt for moro skyld med N-140 krutt. Jeg tok 45 grian N-140 i .260 hylsa, og sammenlignet hylsefyllen i .260 og .308, det var god plass til et par tre grain til i begge to. Nå er ikke N-140 egnet til .260, men likevel. Nå er det vel sikkert flere her inne som har praktisk erfaring med .260 Remington?

DSC04638.JPG

DSC04639.JPG

 

Beklager litt rot i innlegget mitt her, som edit fant jeg en .308 patron som var neck-sizet til 6,5.

Ikke alltid at jeg vet hva jeg har og ikke har, mye skrot å holde orden i...😄

DSC04643.JPG

Denne .308/.264 har bunnstempel Norma .308

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Per-S said:

Er det noen som har prøvd dette og som har fått produsert kammerbrotsj? Ladedier er det ikke nødvendig å lage. Den presses førs i en 308 die, deretter i 6,5x55 så er den klar. Kuler settes problemfritt med 6,5x55 dier.

Genial løsning på å utnytte en eksisterende ressurs, eller hva?

 

Trengs ikkje spesialbrotsj heller.....

 

Tidleg i min ladekarriere, (45år sidan) etter å lese om Ackley osv. ville eg prøva dette for moro.

Dengongen hadde 98% av plukkhylser i 6,5x55 Berdanhetter, medan det var plenty av fine .308
boxerhylser i bøtta etter skyteprøven.
Ja, eg visste at .308 hylsa har litt mindre diameter bak, så det kunne bli ein stygg trykkring.
Men med fersk, 1 gongs hylse, og svak lading, (men nok til å tetta) burde det gå bra.
Snudde fjeset vekk når eg trakk av, -men ingen dramatikk.
Mildt trykk gav som venta ikkje heilt perfekt utfylling, men trykkbulken vart snill.
Eventuell neste pressing, i x55 verktøy, Hadde ikkje klemt denne bulken særleg lenger inn att,
så det hadde kanskje gått bra å lade til Kragtrykk eit par gonger ?

Seinare har eg forstått det slik at amerikanske fabrikkhylser i 6,5x55 var laga i samme prosess som
dei fleste andre. Med moderate ladningar går det sikkert fint, 1. gongen.

Det er interresant å sjå korleis messingen flytter seg. Ved nedstryping blir det til overs.
Etter pressing er hylsa 51,5 mm. Men til utblåsing trengs meir metall, og noko av halsen blir dradd inn att.
Så etter avfyring er hylsa 50,9 mm

N

 

 

6,5x51.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...