Jump to content

308 subsonic


Sku

Recommended Posts

Jeg har som fast ritual hver vinter når det blir lite skyting på banen, å revurdere hva som ville vært den perfekte jaktgarderoben, og kanskje bytte ut ei rifle eller 2.

 

Før har jeg holdt meg til 3 kalibre (+22LR), 


223                pga billig, 3kr patronen på XXL hvert skuddår, 
7.62x39         må ha noe midt på treet, og som jeg kan skyte på stål

                       (liker instant feedback) på under 100m,

                       Aktuelt da jeg liker å skyte stående og med rødpunkt,

                       og  blinkene blir så små på 100 meter da.
6.5x55           Må trene litt med the real thing også,

                       skyter som regel ett skudd på jakt hver høst.

 

For å få jaktgarderoben til å gå opp har jeg vurdert systemvåpen,  men slått det fra meg da enten er det svindyre våpen og løp (Blaser, Sauer),  eller fins bare 3 skudds 223 magasin (Røssler Titan), eller kan ikke blande både småvilt og storvilt kalibre (S&L, Heym).

 

Har nå lyst å begynne å lade sjøl så kan bytte ut 7.62x39 med 300BLK og skyte subsonic.

 

Men så kom tanken at det må vel være mulig å skyte subsonic 308 med tunge kuler  hvis løpet har 1:10 snurr ? 

 

I så fall kunne jeg erstatta både 7.62x39/300BLK og 6.5x55 riflene med  ei 308 rifle.

 

Jeg skyter stort sett 99% av skuddene på 100 meter, sittende eller stående, så trenger ikke hull-i-hull presisjon.

 

Så spørsmålet mitt til dere er da :
Er det noen som har erfaring med subsonic 308 ?
Funker det ?

 

Hva blir prisen ca når man lader subsonic 308 sjøl ?
Blir det billig nok så kan jeg droppe 223 også.


Da blir det ei 308 rifle som gjør "alt" jeg har interesse av på bane, i tillegg til jakt :-)


Hvis 308 blir ene-kaliber så blir min Sako AV 6.5x55 samlervåpen,
(hvis noen fra Norsk Våpenhistorisk Selskap i Trondheim inviterer meg, hinthint)
Jeg har aldri blitt venner med avtrekket på Sako'en,  var vel ødelagt etter at jeg skjøt med en lånt Husqvarna i tenårene, drømmer framdeles om den rifla.

 

Noen som vet om Husqvarna, Carl Gustaf eller Antonio Zoli 1900 ble levert med 308 løp i 1:10" stigning ?

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

1:10 er nesten ikke helt nok, skal du sub i 30, og ikke drive og finne ut hvilke kuler du kan og ikke kan bruke så gå 1:8. Jeg har et 1:8" løp til Saueren som er 40cm langt. Det skyter f.eks. 190gr NCC aldeles utmerket. 220gr Nosler BT går sånn halvveis (snuseske på 100m) ,men med 10" kan du iallefall glemme det.

 

Prisen når man lader subsonic er jo prisen av kula, 190gr NCC koster vel 3.50 eller noe, og 10.5gr N32C, som jeg bruker, koster vel i underkant av ei krone - tennhetter går for 40-60 øre - så 5kroner er ikke langt ifra?

 

Ulempen med 30 i sub er jo som med 22LR, kulebanen er krum som en regnbue, og det blir rikosjetter av alt. Til gjengjeld er effekten nokså mye over 22LR.

 

K
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Sku said:

Takk for tips. Hvor fikk du tak i 1:8 løp til Sauern ? 202 eller 404 ?

200STR. Runar Jonsson, Jakt & Friluft. 40cm er perfekt jaktlengde til 200STR, og jeg har faktisk brukt mer 110gr V-Max enn subsonic-ladninger. V-Max i ca 950m/s går utrolig bra i denne pipa

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Just now, Sku said:

Går det bra å skyte standard 308 jaktammunisjon ut av et 1:8" løp ?   Dvs det ene skuddet i året som er på jakt ?

Det er ingen problem med det. Nå når blyfrie kuler kommer for fullt vil det nok komme flere kuler som kan trenge litt ekstra riflestigning. I 6.5 f.eks. er det jo mange kuler på markedet som ikke virker i std Sauer riflestigning, men må ha 8" for å virke og 7.5" for å gå godt. Noen må tilogmed ha 7" stigning.

I 308 er kanskje ikke like aktuelt med så tunge kuler for kalibere, men tunge homogene, og tunge langholdskuler vil ofte ha raskere stigning enn std 12".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser ing Hansen lager pipe til Sauer 404 for 9kkr, skal høre med de om riflestigning 1:8 kan velges.

Alternativet er å lage ny pipe til en 1900, noen som vet hvem som kan lage 1:8" pipe for Husqvarna/Carl Gustav/Antonio Zoli 1900? Vil ha samme ytre pipe profil, ellers ser det teit ut.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Sku said:

Ser ing Hansen lager pipe til Sauer 404 for 9kkr, skal høre med de om riflestigning 1:8 kan velges.

Alternativet er å lage ny pipe til en 1900, noen som vet hvem som kan lage 1:8" pipe for Husqvarna/Carl Gustav/Antonio Zoli 1900? Vil ha samme ytre pipe profil, ellers ser det teit ut.

Alle børsemakere kan lage ny pipe alle vanlige rifler. Ellers kan de bare komme seg tilbake på skolebenken.

Det er mange flinke børsemakere, men mange som har et merkelig forhold til tid også - jeg foretrekker å ha våpnene tidsnok til å bruke dem, ikke til å bli begravd med...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bare skyte subsonic 308 på blink, typisk 100 meter.

Er det da noe poeng i å bruke tunge kuler ? Er ikke de vanskeligere å stabilisere ? Hvis kan bruke lettere kuler, feks 155grains som vel standard for 308, er de billigere ?

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Sku said:

Jeg skal bare skyte subsonic 308 på blink, typisk 100 meter.

Er det da noe poeng i å bruke tunge kuler ? Er ikke de vanskeligere å stabilisere ? Hvis kan bruke lettere kuler, feks 155grains som vel standard for 308, er de billigere ?

Akkurat nå er de billigste kulene av noen kvalitet 190gr NCC. 155gr Scenar f.eks. koster det dobbelte. Ellers enig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Sku said:

Jeg skal bare skyte subsonic 308 på blink, typisk 100 meter.

Hvorfor ikke støpe egen kuler om det skal være billig?

 

Det andre spørsmålet mitt er; vil du virkelig ikke bruke 22LR? Det koster nesten ikke noe, du slipper å lade, som igjen gjør at man skyter sinsykt mye mere, som betyr mye mere trening. Av alle ting i en garderobe ville jeg ikke vært foruten en god 22LR som jeg kan trene med 😉

 

For meg hørest det ut som om du har en fix ide🙄

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Ja Bly jeg har en "fix ide", det er sånne ting jeg har som hobby. Da er det ikke nødvendigvis de smarteste og enkleste veiene man går, da halve mora er å gjøre noe annerledes.

22LR har jeg litt aversjon mot, da har hatt nok feilmating i Ruger 10/22 på konkurranser. I 22LR repeter rifla mi (ISSC SPA) satte hylsa seg fast sist jeg brukte den, måtte bruke pusestokk for å få ut hylsa. Skal få en børsis til å se på den, men uansett så gir ikke 22LR godfølelsen.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo også hatt fixe ideieer så det holder, og av og til trenger man å bli fortalt det?


Jeg hadde f.eks ikke salongrifle i starten og hadde også store aversjoner mot det. Men i dag kan jeg ikke fatte og begripe på hva jeg tenkte den gangen... Skulle jeg starta på ny, så hadde salong stått først på lista. En jævla god en! 
Var jeg deg, hadde jeg bytta 10/22en mot noe skikkelig fint i samme kaliber. Noe som ligner på det du skal bruke til jakt. Evt. den rett trekkeren, om den suger?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Sku said:

Er det da noe poeng i å bruke tunge kuler ? Er ikke de vanskeligere å stabilisere ?

Nei egentlig ikke og ja, lange tunge kuler med boattail er umulig å stabilisere i sub 308 og "vanlig" riflestigning.

 

5 hours ago, Olesøn said:

En viss tyngde må du ha for å skyte sub da.

Mnjjjaaaaeii. Kommer helt an på kruttet du bruker. Bruker man hurtigbrennende pistolkrutt, så er det en fordel med lange, tunge kuler for å få fylt opp mest mulig tomrom inne i hylsa.

 

Med pistolkrutt får man nesten ikke hylsefylling i det hele tatt og for å få jevn trykkoppbygging/ unngå etterbrennere må man kompensere med ei stor/lang/tung kule.

 

En kompis av meg skyter 308 i sub. Han bruker- 150 gr sierra prohunt, uten boattail og med Flat nose, beregnet for 30-30 winchester og rørmagasin. Denne puffer han ut løpet med en passe dose TrailBoss-krutt. Får grei presisjon på 100 mtr. Typ 30-35mm.

 

Trailbosskruttet er såpass volumstort, så man trenger ikke lang/tung kule for å få hylsefyll/jevn tenning/trykkoppbygging..Filler er heller ikke nødvendig.

 

Dette kruttet har jeg selv prøvd i 9,3x62 og fått meget god presisjon med i sub. En annen sak er om du får tak i det nå. Alt produsert i Amerika er jo til og med utsolgt der borte, og ingenting blir sendt hit med det første antakelig

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hewi said:

Trailbosskruttet er såpass volumstort, så man trenger ikke lang/tung kule for å få hylsefyll/jevn tenning/trykkoppbygging..Filler er heller ikke nødvendig.

 

Dette kruttet har jeg selv prøvd i 9,3x62 og fått meget god presisjon med i sub. En annen sak er om du får tak i det nå. Alt produsert i Amerika er jo til og med utsolgt der borte, og ingenting blir sendt hit med det første antakelig

Man får N-32C fra Vihtavouri med samme egenskaper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bly said:


Var jeg deg, hadde jeg bytta 10/22en mot noe skikkelig fint i samme kaliber. Noe som ligner på det du skal bruke til jakt. Evt. den rett trekkeren, om den suger?

Har veldig lyst på en  Steyr Zephyr II eller Anschütz 1712 SILHOUETTE SPORTER i 22LR, de ser ut som klassiske jaktrifler og har trykkpunkt avtrekk. Da blir det vel mer stas å skyte 22LR.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å lade 7.62x39 subsonisk ? Har jo ei børse og ekstra løp til ei anna rifle i 7.62x39 allerede, så det hadde jo vært en grei start for å sjekke om lading er noe for meg, før jeg kjøper 300blk  eller 308 pipe med 1:8 snurr.  Har alltid tenkt at det var en grunn til at 300blk ble "oppfunnet", så hvis 7.62x39 var "enkel" å lade subsonisk, så hadde 300blk aldri sett dagens lys. Men kanskje det var amerikanerne som ville ha noe som gikk greit i AR plattformen subsonisk som var hele vitsen med 300blk, i boltrifle så er subsonisk 7.62x39 like bra ?  

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Sku said:

Hvordan er det å lade 7.62x39 subsonisk ?

Det viktigste er å ha nok snurr på pipa i forhold kula. Hylsevolum avgjør ikke om kula blir stabil.

Jeg har ikke holdt på med sub de siste år, men ser nå litt på hva andre får til.

 

Mitt tips er å bruke Lapua subsonic kule 200 gr. Den er spesialdesignet til formålet. Jeg ville valgt minimum 8 twist, men helst enda knappere. Har du stor hylse, bruk Hodgdon Trailboss. Dette kruttet fyller hylsa mest og gir jevnest fart. Jevn fart betyr alt etter stabil kule.

 

Sub er vanskelig selv med 300BLK. Prøv å se litt rund på gruppene folk får til med disse kalibrene. Det er svært sjeldent å se grupper under 30 mm

Link to comment
Share on other sites

Ruger American Ranch 7.62x39 rifla mi har 1:9.5"twist, så den kan jeg bare selge da.

Rart, for 300blk versjonen har 1:7" twist.

Men den ekstra 7.62x39 pipa jeg har er 1:8", prøver med den først da.

 

Hvis jeg seinere skal spesialbestille ei 308 pipe, med hovedformål subsonic 308, men må også takle billigste 308 fabrikk treningsammo (Prvi Partizan) og fabrikk jaktammunisjon,

hvilken twist ville dere valgt? 

 

Siden løpet blir lagd på bestilling så trenger den jo ikke å være 1:8", kan velge kjappere også.

 

Jeg skyter stort sett sittende på en stubbe, så egenspredninga er allerede stor.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Sku said:

Ruger American Ranch 7.62x39 rifla mi har 1:9.5"twist, så den kan jeg bare selge da.

Jeg ville prøvd Lapua kula jeg nevnte. Det er spesial laget for å fungere i slakere snurr. Noen ser ut til å  få den til i 1:10. Kanskje det går?

 

35 minutes ago, Sku said:

hvilken twist ville dere valgt? 

Det er umulig å svare på når du ikke sier hvilken kule du vil skyte. Gå inn på JBM ballistic, der ligger det en kalkulator du kan bruke for å beregne snurr. Det ligger også et arkiv over kuler.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte restlageret Brownells hadde av Sierra RN 180 gr. til 4kr.

Ladet med N-32C Tin Star gir de 3-4cm spredning i 1-10 308 pipe.

Godt nok for meg.

Men vær jævlig forsiktig når du tester ut ladninger. Jeg sjekket pipa etter hvert eneste skudd.

Begynn høyt og lad deg nedover, vær nøyaktig med alt. Jeg hadde ikke demper på under testing, kun Magnetospeed.

https://www.sierrabullets.com/product/30-caliber-7-62-mm-180-gr-rn/

 

Link to comment
Share on other sites

7.62x39 løpet mitt er visst lagd for 308" kuler  fant jeg noen sa på et forum på nettet, så da er det vel bare å kjøpe ladeutstyr, krutt og ei passende kule for lading, så kan jeg bruke samme kula for 7.62x39 og hvis jeg seinere får tak i 300blk eller 308 pipe med kjapp snurr ?

 

Men ser nå at subsonic kula til Lapua koster 6.50kr pr stykk hvis man bare kjøper 100... prøver med 190gr NCC først.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Mix said:

Finn heller noen tunge stuttkjukke kuler er mitt råd. De er lettere å stabilisere i den lave hastigheten.

ok, 150 gr sierra prohunt, uten boattail og med flat nose, ble omtalt over, men er jaktkule til 6.50kr pr stykk.

 

Anbefaler dere noen 308 helmantel kuler uten boattail som er egna for subsonic, som er billig nok at kan brukes til mengdeskyting  ?

 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mix said:

Mengdeskyting gjør du med 22LR.

Ok. Ser ut som det blir trening med 22LR subsonic og Prvi Partizan 308 til 5kr skuddet(har et lite lager fra sist gang XXL hadde salg) i steden da, hvis det ikke fins egna 30cal kuler for subsonic som koster mindre enn 5kr.

(er klar over at kuler er dyre nå, pga. hamstring i USA, så tenker egentlig på pris før galskapen begynte, og prisene vil forhåpentligvis synke til gammelt nivå en vakker dag).

Er vandt til å skyte mye, mens de andre skyter sine 15 treningsskudd så skyter jeg oftest 60-70 skudd.

Men har lyst å begynne å lade litt likevel, lærer vel mye våpenteknisk av å lade.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Ser på nettet at for 300blk så anbefales av og til 1-7" twist hvis man skal skyte subsonisk, for at kula skal fly stabilt, se feks video under. Det er jo samme kule som man bruker i 308, så da kan det vel være problematisk med 1-8" twist i et 308 løp hvis man skal skyte subsonisk ?

 

Har lest(Litz Applied ballistics for long-range shooting s167) at rask twist kan føre til spredning på blinken,  pga ujevnheter i billige kuler  (symmetri aksen sammenfaller ikke perfekt med "principal axis" . Pricipal axis er akse som et objekt kan rotere fritt rundt, uten at det må brukes krefter.)

 

Og for veldig lette kuler i høy hastighet kan rask twist  medføre separasjon.

 

Spørsmålet mitt er om noe raskere enn 1-8" twist er en lur ide for 308 løp, som primært skal brukes til å skyte subsonisk hjemmerulla ammo med, hvis man i det samme løpet av og til skyter Fiocchi eller Partizan billigste (supersonisk) helmantel ammo ? Dvs. vil raskere enn 1:8" twist gi spredning på blinken for billig supersonisk ammo ?

 

 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

8" stigning skyter det meste. Det vil være noen få lange tunge kuler du ikke kan bruke. Mitt 8"-twist løp skyter 190NCC og 220gr NBT (og den siste ekspanderer godt i sub) helt fint subsonisk, og tyngre kuler enn det er så dyre at jeg ikke gidder å tenke på dem - og det skyter 110gr V-Max på et kronestykke på 200m, så helt forferdelig er det nå ikke.
En kamerat har også (minst 2) 1:8"-løp og skyter faktisk svært små samlinger, med både Lapua sub-kula og flere andre matchkuler.


Den største ulempen med 7"-twist-løp i .30-kaliber er vel først og fremst leveringstiden, men det er jo omtrent std. i 300BLK og mange har det i Whisper - og jeg har aldri hørt om .30-kuler som separerer. I 6.5 og 7mm er det ikke helt uvanlig, men jeg vet ikke hvorfor.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tjukkas said:

Hvor langt opp i kulevekt kan jeg gå med mitt løp med 1:10 twist?
Lurer bare på begrensningene. Kaliberet er .308

 

Min 30.06 med 1:10 liker ikke 180 grains og tyngre kuler subsonic, men f.eks 150 og 170 grains sierra flat nose går bra. Ser ut til at kuler med flat base og ikke "båt hale" er det beste i min rifle i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

@Tjukkas

Hvis du får skrapet sammen utstyr til kulestøping, er jo slike kuler perfekte for dette formålet. Den lave friksjonen i løpet er din venn, når du lader store flaskehalshylser med homeopatiske mengder raske krutt. Mantelløse blykuler er mye kortere ift vekt enn hva som er typisk for mantlede kuler. Det er en funksjon av både design, og massetetthet.

 

Jeg har skutt mye subsoniske ladninger i .308 og 30-06 med nettopp 1:10 riflestigning.

 

Lee c309-200 ga god presisjon og runde hull

NOE311-221 ga god presisjon, men kun skutt på elektronikk så vet ikke hvordan hullene så ut.

227 grs MP-BLK-HP ga bra presisjon (35-50mm 5skudd@100m), men litt ovale hull.

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, spindrift said:

@Tjukkas

Hvis du får skrapet sammen utstyr til kulestøping, er jo slike kuler perfekte for dette formålet. Den lave friksjonen i løpet er din venn, når du lader store flaskehalshylser med homeopatiske mengder raske krutt. Mantelløse blykuler er mye kortere ift vekt enn hva som er typisk for mantlede kuler. Det er en funksjon av både design, og massetetthet.

 

Jeg har skutt mye subsoniske ladninger i .308 og 30-06 med nettopp 1:10 riflestigning.

 

 

Ja. Støpte kuler funker tilogmed i 1:12". Og man får jo kjøpt ferdige støpte kuler billigere enn mantlede. Jeg plundra litt med dette før jeg kjøpte 1:8"-pipa. Men jeg syns blykuler er for plundrete å lade, måtte isåfall hatt expander og krympedier, og ei egen isetter bare til det eller noe. Jeg har fremdeles en del blykuler liggende å støve ned. Om du vil ha dem @Tjukkas, så send meg adressen på PM, så skal jeg sende dem mot litt hederlig omtale eller noe i den størrelsesorden ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Takk for omtanken, men det er sikkert flere trengende der ute.

Jeg var og røk på 400 kilo med ferdig reinsmelta bly i barrer hos en eldre kar som har lagt svartkruttbørsa og pistolene på hylla pga av alder. 
Så jeg skal lage meg kuler sjøl under kyndig veildedning fra et annet forum medlem, når nu en gang utsyr til den slags blir tilgjengelig igjen. 
Blant manglene er både expanderdie og krympedier etc....så de blir bare liggende på ei hylle til jeg får kjøpt blyutsyr uansett. 

Skikkert noen i flaskehalstråden som vil sette pris på dem :-D

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...