Jump to content

Har 6 rifler til jaktformål, problematisk å søke på hagle til rypejakt?


FJelldal1

Recommended Posts

  • FJelldal1 changed the title to Har 6 rifler til jaktformål, problematisk å søke på hagle til rypejakt?

I mine velmaktsdager som rugdejeger med bretons og pointere som fikk rugden til å trykke som murstein pleide jeg å skyte rugden i halsen. Hunden spiste hodet og jeg tok en praktisk pakke med meg hjem. Nå jakter jeg med gordonsetter...

Spøk til side - @FJelldal1 Du må vel sannsynliggjøre et særskilt behov eller noe i den ordlyden hvis du ikke vil vente på åttevåpensgarderoben. Vanskelig å uttale seg om hvor lett det er å få gjennomslag for særskilte behov.  Et alternativ kunne være å søke på hagle for konkurranseskyting? Det er mange steder ikke så langt å reise til nærmeste trapstevne. Og det er problemfritt å bruke konkurransevåpen på jakt. Et alternativ er muligens å 'omregistrere' en rifle til konkurranseformål, jaktfelt eller DFS jegerklasse? Og så søke på hagle som sjette våpen i jaktvåpengarderoben. Selv solgte jeg nettopp en rifle i .308win for å rydde plass i jaktvåpengarderoben til en annen rifle i .308win.
 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Bly said:

Liker du å tråkke i et vepsebol? 😂

Jeg er ikke redd for det. Selvom det ikke kan sies at jeg  alltid liker det . Alternativt vet jo nesten alle at hvis ikke salg av noe, så må man vente på utvidelse av våpen garderobe. 

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen nå med å flytte noe til konkurranse er dokumentasjon av stevnedeltagelse. Om du har noe DFS, jaktfelt, trap/leirdue-aktivitet går det greit, evt kan du søke og ettersende dokumentasjon på aktivitet om du får til det. Jeg har i samme søknadsbunke søkt om et våpen til konkurranse og søkt et nytt våpen til garderoben, og det har gått greit 😀

Signalene ifm 8-våpengarderobe er tidligst inn mot sommeren, men blir ikke forundret om det blir ytterligere forsinket...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare å søke. Grensa på 6, er ikke absolutt, selv om den, dessverre, ofte håndheves slik. Dersom en klarer å dokumentere behov, så skal det være mulig å få innvilget flere. Å dokumentere behov for ei hagle, når en har bare rifler, er ikke noe problem. utfordringen blir i tilfelle å dokumentere hvorfor en trenger alle 6 riflene. Og det kan en bli nødt til å gjøre, selv om de allerede er ervervet. Som sagt, det skal ikke være umulig, men jeg frykter at det er vanskelig.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...