Jump to content

Mauser M18 - Første inntrykk etter kjøp


PaalGisle

Recommended Posts

Da har jeg blitt eier av en ny Mauser M18 i kaliber 6,5x55. Den er utstyrt med et kikkert sikte av typen Vector Optics Continental 2-12X50 og lyddemper av typen Hausken JD. I dag var dagen for litt innskyting og test. Fant frem litt ferdigladet ammunisjon som er klargjort til banesaueren (og det kammret veldig bra). Og jeg må bare si at jeg så langt er veldig godt fornøyd med denne "pakken" som jeg kjøpte hos Jaktdepotet i Drammen. Savnet "trykkpunkt"avtrekket fra banesaueren, men det er vel bare litt trening som skal til. 

 

Gleder meg til neste anledning.

M18 test.JPG

Edited by PaalGisle
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Takk for innlegg! Dette er en av riflene jeg vurderer nå.

 

Hva slags avstand var dette? Ser veldig presist ut.

 

Hvordan liker du sluttstykket? Jeg tafset litt på en, og opplevde at hele ladegrepet var veldig "chunky" i forhold til f.eks. T3x og x-bolt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke annen erfaring med M18, enn at jeg har tafset på et par- tre i butikken, samt andrehånds (eller blir det førstehånds kanskje, nå ble jeg usikker) omtale fra en i jaktlaget. Sammenlignet med T3 og X- bolt fremstår M18 som temmelig rå, mhp både synlig finish og betjening. Det rasper og skraper og jeg har observert at mange klager på at det må brukes unødig kraft ved kamring. Presisjons og funksjonsmessig ellers synes den å være på høyde.

Med tanke på at ei jaktrifle som blir tatt vare på, har ei levetid som kan måles i generasjoner, framstår bruken av noen få tusenlapper ekstra, på en av overnevnte, som en lav pris å betale for økt eierglede i årene som kommer.

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette ble skutt på 100m.

 

Med bakgrunn i det lille jeg har fått skutt så langt, så har ikke jeg reagert hverken på "skaping" mht. sluttstykket eller at det må brukes krefter på "kamring" av ammunisjon. Det kan nok oppfattes som litt "rått" utseende messig. Men så langt har det fungert veldig bra i mitt gevær i allefall.

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt m18 nå i 4 år. Kjøpte ny hos jaktdepotet. 6,5x55 med stålbase, warne qd ringer toppet med Zeiss v4 og svemko Hunter til demper. Har vært veldig fornøyd så langt. Går tett og fint med det meste av ammo. (20mm samling på 100m 5 skudd med rano 9,3g 740m/s). Ladegrepet kan oppleves litt billig og tar jeg børsa ut og inn av stokken får jeg treffpunktforandring, ellers ingen ting å sette fingeren på for min del. IMG_20210224_193353.jpg.0e75dd5951b81ba3ad7cfa98ddd3e656.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hei. "Låner" denne eksisterende tråden for et spørsmål om Mauser M18 som er i salg i stedet for å stille spørsmålet i ny tråd:

Ser det opereres med løpslengde på 51 cm og 56 cm. Er det sånn at alle disse (uavhengig av lengde) er gjenget 15x1? Er det videre slik at de tidligere kom i 56 cm, men nå er kortet ned til 51 cm (eller er det motsatt...), eller leveres det i begge lengder parallelt til importør/ forhandler fra fabrikken? Hvem er importør?

 

Noen som vet/ tror de vet?

 

Tenker en ny "rimelig", relativt lett, presis (det viktigste) .308win rifle til bruk til hjortevilt i skauen - sette på en Leupold VXII jeg har liggende. Alternativet for meg er å gå opp noe i pris, til (enda en) Tikka T3x SS i 308win, men de er en del lapper dyrere, i alle fall hva gjelder villedende pris.

 

Har ikke sjekket "faktiske" priser på Tikka og Mauser enda, og vet ikke om disse avviker stort fra de som er veiledende hos de fleste forhandlerne, men ser ut for at noen butikker opererer med rifler inne og priser 20 % lavere enn andre...Spørsmålet er vel om også de som opererer med "veiledende" priser er villig til å strekke seg eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, OptiBond FL said:


Ser det opereres med løpslengde på 51 cm og 56 cm. Er det sånn at alle disse (uavhengig av lengde) er gjenget 15x1? Er det videre slik at de tidligere kom i 56 cm, men nå er kortet ned til 51 cm (eller er det motsatt...), eller leveres det i begge lengder parallelt til importør/ forhandler fra fabrikken? Hvem er importør?

 

Fabrikk gjengende løp kommer i 51cm lengde, full løpslengde er 56cm. Dvs. at du kan velge mellom full lengde på 56cm eller ferdig fabrikk gjenget løp på 51cm. 

Jeg skal kjøpe en med full lengde løp 56cm så har jeg mulighet til kappe det seinere om jeg har behøv for det.

Link to comment
Share on other sites

Takker for opplysning. Trodde de alltid hadde vært gjenget (på enten 51 eller 56 cm), men da forstår jeg det sånn at de som annonseres med 56 cm pipe ikke er gjenget fra fabrikk. Er jo en mulighet å kjøpe ugjenget da på 56 cm, og ta en tur innom børsemakeren (en av norges mest kjente i "nabolaget") og få den kappet og gjenget (sikkert bedre enn fabrikk) - men er jo litt ekstra tiltak. Ser jo da ut for at 56 cm er i salg til under 10 lapper - så da er en vel på ca rett over 11 med ferdig kappet/ gjenget/ kroner børse med "usynlig" gjengebeskytter. Virker hendige og synes å være like presise som Tikka disse børsene, og liker 5 skudds- dobbeltrad-magasin. Bra avtrekk og 10 lapper-ish er også ok i mine øyne (om det er der prisen ligger). Priser ellers generelt på rifler ser jo ut til å gå til himmels for tiden... Begynner jo også å produseres deler (stokker etc) til M18 i statene om noe må byttes ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 6 months later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...