Jump to content

leupold vx-5hd Vs zeiss v6


Resuam

Recommended Posts

Hei. 
Er det noen her som har sammenlignet disse? Vurdere leupold 3-15 eller zeiss 2-12. Vet at det er forskjellig forstørrelsesområde (5 og 6 ganger). Lurer på optiske forskjeller og brukererfaringer med kulebanekompensator. Og aller mest lurer jeg jo på hva som er det beste siktet😊

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, vavlo said:

Noen som i senere tid har gjort direkte side by side sammenligninger mellom Zeiss (V4,V6,HT) og toppsiktene til Leupold ( VX 5, 6) av tilsvarende størrelse mhp optiske egenskaper. Er det (fremdeles) klasseforskjell eller? 

Har ikke gjort nøye sammenligninger, men sett i begge. Det er ikke "klasseforskjell" lenger. Det var det før, nå er forskjellen minimal - og jeg vet ikke hvilken vei... Jeg hadde nok kjøpt Leupolden her.

 

K
 

Link to comment
Share on other sites

Har en Leupold vx-5HD 3-15x56 nå, og må vel si meg fornøyd. Liker godt det justerbare tårnet i høyde. 
Rødpunkten må justeres med å trykke en knapp på siden, men er tungvind å justere synes jeg. 
Har hatt en V8 og har nå en Z6 og synes nok disse er bedre optisk, men for all del så er det mye for pengene i Leupold'n. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for Zeiss V6 2-12×50 fremfor Leupolden i ditt tilfelle.

 

Zeiss:

+ God service ved reklamasjoner

+ Antakeligvis bedre skumringsegenskaper

+ 6x zoom

+ Lav minsteforstørrelse

+ Vekt (12g lettere)

+ Kvalitetsfølelse

+ Tyskprodusert

+ Det er Zeiss

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Tobfa said:

 

+ God service ved reklamasjoner

Jeg har ikke voldsomme prs & cons på disse to kikkertene, men Leupold har blitt temmelig bra - og jeg kjenner flere som har slitt med garantikrav på Zeiss. Zeiss hauses opp her på Kammeret, men irl kjenner jeg iallefall to stk som sitter med ubrukelige Zeiss-kikkerter, som de jo ikke kan selge, og som Zeiss sier, "er i orden".
I de tilfelle (som er meget få) at folk har garantisaker mot Leupold, så ordner det seg alltid.

 

7 hours ago, Tobfa said:

+ Det er Zeiss

Ja, jo, og det betyr? Igjen, Zeiss flyter veldig på sitt gamle rykte fra da de var nesten enerådende på bra optikk. Det fins faktisk mye som er vel så bra der ute, og enda mer som er like bra. Ikke at Zeissen er dårlig - den er knallbra - men det er Leupolden også.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tobfa said:

+ Det er Zeiss

Evt. det var...

Jeg har eid alt for mange sikter opp i gjennom årene, og har hatt befatning med enda flere (Jeg har en jakt og "sikte" interessert omgangskrets). Det er mulig det er tilfeldig, men alle siktene (fra anerkjente merker) det har vært ett eller annet faenskap med har det stått Zeiss på. Lekkasjer og tråkors som løsner. For meg og mine bekjentskaper så har det forekommet på toppmodellen Victory.  Hvor mange forskjellige "billigmodeller" det har kommet fra Zeiss de siste 10 årene har jeg mistet kontrollen på. Duralyt, Terra, Conquest hd er noen eksempler. 

V4 er det nyeste tilskuddet på billigstammen. Om man følger litt med både på div facebookgrupper, men også her inn, så finner man temmelig mange eksempler på at det er for mange problemer med de. Service er helt sikkert ok, men det hjelper meg lite når jeg står langt inne i fjellheimen med et defekt sikte. 

 

Ikke et supertrivelig tråkors dette....

 

 

 

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mange sikter men husket best den var mest misfornøyd med en Zeiss 2,5-10 x48 av den nette sum av 11700 som jeg kjøpte i 1999 det var mye penger på den tiden. Så det tok en lag stund før jeg kjøpte Zeiss igjen. Av Zeiss er det bare dem dyre modellene jeg har vert borti og kan ikke klage på servisen. Jeg har mistet tårn / batteri deksel og fått ekstra pakninger til disse uten å betale en krone. Det finnes mange kikkerter på markedet og utviklingen går fort så det merket som var bra i fjor er ikke nødvendigvis bra i år sett opp mot andre sikter. Men om du skal selge brukt tror jeg du fremdeles vil få mere for en Zeiss  

 

Ole 

Link to comment
Share on other sites

Eg har både Zeiss Victory ht 3-12x56 og Leupold VX-6hd. 2-12x42. 

Om den eine er bedre enn den andre optisk klarer ikkje eg å sjå, Zeiss'en er sjølvsagt bedre i skumring.

Det beste er om du får sett kikkertene sjølv før du kjøper. Ikkje fordi eg trur at du kjem til å sjå nokon forskjell på optikken, (ivertfall ikkje inne i butikken i fullt dagslys)

Men fordi det er litt forskjell på lysbryter, retikkel, tårn, osv. og det er berre du som kan bestemme kva du liker best.

Personleg så synest eg utvendige tårn og linsedeksel er betre på Leupold, men eg liker retikkel og lysbryter bedre på Zeiss.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når man diskuterer sikter i dette prissjiktet blir det mer en diskusjon om prioriteringer og preferanser  og opplevd "kvalitet" mer enn rent objektive kriterier. Ingen leverer dårlige. Zeiss har vært gode på skumring, og er det vel ennå, så om det er viktig å få  om utnyttet de siste to minutter med skytelys, så ville jeg vurdert en slik.

Zeiss leverer dessverre bare CV tårn (edit; iaf på toppmodellene) og det kan være greit å ha i bakhodet om en etter hvert skal ha flere sikter med retikkelhurtigjustering, da det bare er noen få (kostbare europeiske) produsenter som har det i sortimentet.

Hvorvidt Zeiss sine sikter er beheftet med mer feil enn andre merker skal jeg ikke ha noen formening om. Jeg har et halvt dusin av de og har brukt sikter fra de i over en mannsalder, uten at noen som helst feil har oppstått. En kompis på jaktlaget har eid en HT i et par- tre år og har hatt den inn på reparasjon to ganger. Slikt kan vel skje uansett fabrikat.

Edited by vavlo
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har eid et dusin zeiss her. Aldri hatt noe som helst av problemer. Har bl.a en 3-9x50 conquest i mitt eie (Billigzeiss skrudd sammen i USA) Den er faktisk bedre optisk enn samtlige av vortexkikkertene jeg har eid, som koster 5-gangen av den conquesten. Ja den står ikke tilbake for V6`ene som jaktriflene mine er toppa med heller, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøydmed zeiss. 

 

Som det nevnes lengre opp i tråden her, så er forskjellene blitt mindre mellom merkene. Leoupold har kommet med noen modeller som er helt knall. Det blir vel mest smak og behag. Man må bare se gjennom noen modeller og finne ut hva en synes passer best. Er vel ingen av disse som blir feil til jaktbruk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...