Jump to content

Noen tanker om rifleprosjekt?


epictkle

Recommended Posts

Det er jo ikke alltid man finner alle de svara man trenger på den lokale skytterbanen, og da er det jo toppers med slike forum der det sitter mange med god kunnskap og erfaring.

Ettersom gradestokken flytter seg fra konstant kulde til mer behagelige temperaturer på -10 så får man følelsen av at ting er på tur til å snu og at våren ikke er så alt for langt unna. Har i de siste måndene sittet i tankeboksen relatert til hva jeg ønsker å gjøre med riflegarderoben i 2021 ettersom interessen også har fått en liten endring. Interessen for LH og de utfordringene som finnes her har nå i lengre tid ligget og ulmet, og nå er lysten for å prøve dette kommet for fullt. Langhold gir meg nye utfordringer, men samtidig ser jeg også at dette kan flytte mine nåværende begrensninger i jaktsituasjoner. 

 

Men så er det jo utstyrespørsmålet..

 

Jeg har allerede ei Remington 700 i kaliber 6,5*55 med trestokk og hengslet magasin. Rifla har riktig nok vært med på mange jaktturer, men presisjonen er ikke helt på topp. Om jeg ligger dønn stille, månen står på rett plass og lufta er tørr og stille så samler den 55mm samlinger på 100 meter med 3 skuddserier. Etter 3skudd på rappen da er det bare å la den kjøle seg ned ettersom preisjonen er merkbart forverret. . Arvet rifla når jeg startet elgjakta som 16 åring og grovt regnet har den vel gått litt i overkant av 5000 skudd, så at preisjonen hadde fått en "boost" av å få bytta løp er det nok stor fare for.

 

Ettersom remington allerede står i skapet å støver ned og det er litt stas å ta i bruk det man har både brukt og arvet så begynte også fantasien å få bein å gå på. Kunne man greid det de aller fleste ikke har blitt fornøyd med? - Altså lage ei rifle som funker bra til LH men samtidig kan brukes på jakt. Remington 700 La kassen skal etter min forståelse håndtere alle kalibere opp til 338 Lapua, men ikke lapua?. Ideen/ drømmen var å gjøre rifla om på denne måten:

- Bytte ut hegslet magasin med utagbart vanlig magasin (5skudd) holder.

- Gjerne kunne bytte Løp, magasin og bolt hjemme for å bytte kaliber mellom eksempelvis 6,5*55 og 338 Win mag 

- Bytte ut trestokken  med eksempelvis mcmillan a5

- Få på en tofot - her tenker jeg rett og lett en harris 6-9 med pod lock lever

 

-Kikkert er jeg litt usikker, men Vortex razor gen 2(3-18)eller (4,5*27) , delta, S & B eller noe. Ikke helt bestemt meg her heller, men at det skal være 1 FFP, utvendige justeringstårn og Mrad har jeg bestemt meg for ☺️

-igjen skrik ut om jeg er på ville veier her altså :)

 

Nå er det sikkert flere som river seg i håret og lurer på hvorfor jeg skal plage meg selv dette prosjektet, eller hvorfor jeg i det hele tatt trenger 338 wm  hehe. Men om dere ikke henger dere alt for mye opp i 338 som den store stygge ulven, så er det mulighetene jeg er nysgjerrig på. Altså kan jeg få begge i samme rifla, stokken, eller blir dette en halvdårlig løsning som jeg heller skulle vært foruten?  Klar over at sauer 404 tilbyr kaliberutvalget jeg nå nevner, men ettersom det er litt trist at 700¨n støver ned så er jeg som sagt nysgjerrig på å finne ut hva jeg kan få ut av den.

 

Skulle det vise seg at mine drømmer om remington prosjektet enten vil koste mye mer enn det smaker, bare bli en halvdårlig løsning med magasin jam osv så spørst det om den heller lbir plombert og hengt på veggen som ett godt minne i stede. Sauer 200 Str /3000 har tross alt domminert både Dfs, Prs og Lh her til lands i en rekke år og med tanke på at man kan kjøpe løp som melk i butikken, fantastisk avtrekk osv er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Dog teker jeg å spørre dere om remington ideen min først, før man eventuelt kryper til korset og ser på en 200 str i stede. "Fult klar over at 200 ikke gir med mulighet for 338 Wm altså" nevner bare den ettersom folk sikkert blir å tipse om den til LH:) 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mange som har bygd seg gode løsninger på 700 kassa, men det koster fort mye penger. Penger som du ikke får igjen ved et evt videresalg.

 

Jeg ville gått for 2 rifler her, istedet for en låsekasse med flere løp og sikter. Blir bare kav ellers. Jeg har selv et systemvåpen og endte opp med denne konklusjonen. Best å ha 2 kasser om man har flere løp/oppsett. Nå har jeg 2 låsekasser+ flere løp som brukes/settes opp til jaktvåpen. 'Så har jeg en STR utenom til LH, felt og jaktfelt osv

 

Sauer 200 str til langhold og bytta til 338-løp på 700`n og fortsatt bruken av den som ren jaktrifle er mitt råd til deg.

 

Kikkertene du nevner er forresten gode kandidater til både langhold og jakt (om du er komfortabel med store tunge kikkerter på jakt)

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at det koster en del penger å få akkurat den customrifla man vil, ut av en Remington. 

 

Selv liker jeg å ta vare på gamle ting, og får litt ekstra ut av å sitte med en åpenbart spesialbygget Remington blant nye standard Tikkaer, Sakoer og Sauere og kunne si at "næsj, denne, dette er bare farfars gamle reserverifle som jeg har fått fikset litt på". 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har pønska på, og iverksatt, noko av det samme du driv og tenkjer på. Men mitt "behov" er ei reinsbørse og ei smygjaktsbørse. Driv/skal til å bygge dette på ei Remingtonkasse.

 

Forskjellen, slik eg ser det, mellom mitt prosjekt og ditt prosjekt er at avstanden mellom bruksområda dine er ein del større. Du nevner elgjakt.. Skal du hovedsakeleg sitte på post eller vert det gåing/smyging i tillegg?

 

Det eg kom fram til er løpsbyttemuffe fra Rafdal samt bruke patroner med samme diameter på hylsebotnen; 7-08mm Rem og 358 Win. Då kan eg bruke samme bolt og samme stokk. Har vurdert ein lett stokk til reinsjakta, men det får kome med tida. 

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

En absolutt fordyrende faktor her er at du vil ha magnumkaliber i samme riflen, da trenger du nytt sluttstykke, og sluttstykker er ikke helt billig eller lett å få tak.  Det ender ofte opp med at det beste er å kjøpe en ekstra rifle. Fordel er at 338wm er en patron få er interessert i, så det er mye grisebillig ute på markedet. 

 

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en 338wm (se link) og satt ny matchpipe i 6,5x55 riflen.

Får du da tak i en LA stokk kan den brukes på begge rifler, evt at du kan bytte mellom en taktisk og en mer jaktrettet stokk. 

 

Begge disse kan trolig prutes på en god del.

 

Rifle med bra stokk i 338wm

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=155572596  

 

Mcmillan LA 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=197054634

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Remington i magnumpatroner er jo faktisk så billige på Finn at det lønner seg å ha 2 rifler. 

 

Denne (jadda, denne igjen) er en Custom Shop Remington og koster 6500,- med OK kikkert og superlett McMillan stokk. Tilsvarende stokk fra McMillan, riktignok litt lettere, koster vel 8000,- nytt? Den hadde kledd din gamle 6,5x55 sammen med ny Lothar Walther pipe. 

 

Da har du ca. gratis magnum låskasse (og fra Custom Shop, dvs blant det aller beste Remington har levert) til et langholdsbygg. 

Link to comment
Share on other sites

Det som er stas med gammelt arvegods er om det faktisk blir brukt. 
 

Var jeg deg ville jeg derfor:

 

-Begrenset ombygging til noe som er anvendelig til både jakt og LH. Det er mulig å finne et brukbart kompromiss. 
 

-Ikke gå for grovere kaliber enn du må. Grove greier skytes mindre enn fine. I praksis betyr det 6,5x55. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Var litt mistenksom på om med at prosjektet ville koste, heheh.

Tenker jeg fokuserer på å gjøre den om til en skikkelig 6,5*55 først, så får jeg eventuelt vurdere å kjøpe ei billig rifle i 338 om jeg ser at behovet faktisk viser seg. Man blir jo alltid litt nysgjerrig når man står å snakker med "våpenhorer" på skytebanen og man får foredrag om mulighetene man har med 700 kassa :) 

Uansett.. Om vi snur prosjektet litt mot å kun beholde denne riggen i 6,5*55 

om jeg skulle gå for denne stokken - https://www.hansen-rifles.no/product/mcmillan-adj-a5-remington-700la/ gjør jeg noe dumt? finnes mildt sagt en god del chassi til rem så man står rimelig fritt til å velge..

Om mcmillanstokken skulle slå ann, hvilke magasinløsninger osv skulle jeg også kjøpt? Får man noe som funger knall? Eller finnes det ikke gode ombygningsmuligheter som sikrer mating konstant? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...