Jump to content

Kikkertsikte til IPSC Rifle


Apelars!

Recommended Posts

Det er en jungel der ute 🤪

 

Jeg har noen kriterier som jeg ser det ikke er så mange kikkert produsenter som oppfyller... (Av en eller annen grunn skal "alle" lage sfp retikkel for tiden) Men kanskje jeg kan få noen tips og erfaringer av dere 🙂

 

1-6 eller 1-8

FFP

Vettugt opplyst retikkel som fungerer i sterkt sollys. 

Dvs: minst mulig unødvendig tjafs enten bare opplyst prikk eller veldig enkelt retikkel alla meopta k dot eller - enkelt- juletre med opplyst senterprikk og holdover ut til 400 meter. 

Gjerne med skinnemontasje, men ikke noe krav 🙂 

 

I første omgang er pris sekundært, dvs jeg vet hva det koster for bra optikk 🤷‍♂️ Tilgjengelighet er dog en faktor : verdens beste sikte som er umulig å få tak i er uinteressant. 

 

Jeg har brukt (på lånte og egne våpen) :

Meopta (tror det var meostar) 1-4 k dot (fornøyd med den, men ønsker mer forstørrelse.

 

Vortex Strike Eagle 1-6 223 Bdc :ok prisen tatt i betraktning, men håpløst retikkel (hate the horse shoe 🙄) og dårlig optisk kvalitet. 

 

Zeiss V8 1-8 ret 54 : selvsagt top notch optisk, men jeg ønsker ett retikkel mer tilpasset dynamisk, og jeg synes og lysprikken blir for liten, spesielt i sterkt sollys. Dessuten : stoor og tuuuung (men kan spare vekt på å velge skinne) 

 

Jeg skyter utelukkende 55gr fabrikk ammo :)

 

Vet noen av dere hva jeg skal ha? 

 

Ps: jeg har kikket litt på denne : https://www.eurooptic.com/Meopta-Optika6-1-6x24-DichroTech-Kdot-30mm-FFP-Riflescope-653550.aspx

 

Men om den er slik som beskrevet i den ene reviewn så er den uegnet til praktisk.. 🤔

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at Norges beste rifleskyttere, og verdenseliten bruker sfp med relativt enkle retikler, så per dags dato ville jeg fortsatt valgt Zeiss V8 eller Swaro Z8i. Alt jeg har sett gjennom av ffpkikkerter har helt horrible retikler som er enten veldig plagsomme på lange eller korte hold, på korte hold vil du gjerne få veldig mye rot i senter av kikkerten som roter til siktebildet ditt fullstendig. Det skiller 50-60 gram på de to kikkertene, så vekt er ikke noe issue.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter standard, så har sikkert ikke stemmerett her.

Jentungen har Swarovski 1-8×24 på si rifle. Kikkerten ble knabbet av jaktrifla mi, så den har retikkel 4 et eller annet. Fungerer fint selv om det ikke er et ideelt retikkel.

Jeg ville i tillegg til zeiss og swarowski, sett på khales, ser fint ut det IPSC retikkelet.

https://www.kahles.at/en/sport/riflescopes/k18i-1-8x24i

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

*ingen* bruker FFP til IPSC rifle. Hender jeg bruker 6-24 eller lignende FFP for å teste samlinger, men det er 100% useless til IPSC. 

 

Rører ikke tårnet om jeg skyter på 300 og ned, når du lærer kulebane, og skivestørrelsen og faktorene skjønner du hvorfor, er en litt "ahh". kort fortalt er toppen av skiva med 200 innskyting, på 300 perfekt alfa. 200 og 50 samskyter også.  200 meter er du noen få cm høyt på 100 meter bare, lite nok til at det aldri har noe å si. 


Jeg synes fortsatt Zeiss v8 1.1-8 er den beste uavhengig av pris og spons og alle faktorene som vanligvis spiller inn, men 99.99% bruker ret 60 ikke 54 btw. 

 

swaro z6i er også knall og kan finnes billlig til tider på finn, z8i er litt mer følsom for plassering av øyet enn v8, men også veldig bra. 

 

vortex razor hd II? eller hva den heter i 1-6 er bra, ikke testet 1-10 enda.

 

 

vortex strike eagle er sykt mye for pengene, men den er også sykt billig, aner ikke hva de koster nå, men mener det var 3k? ish sist jeg kjøpte en. pris og ytelse er jo en greie ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er slik innskyting jeg og bruker, holder i toppen av skiva på 300 meter, og havner lavt i alfaen 👍 (16" løp og 55gr GGG) 

 

Og det er forresten retikkel 60 jeg har brukt, og jeg synes faktisk den prikken er litt liten /ikke sterk nok i sterkt sollys 🤷‍♂️ Og jeg synes støttelinjene i retikkelet ikke bidrar noe, si på for min del kunne de vært sløyfet helt eller delvis 🤔

 

Strike eagle koster rundt 3 ja . Hesteskoen utstår jeg ikke, så den havner på en kombi. Til hagleskyting  på rådyr er faktisk Hesteskoen bra 🙂

Link to comment
Share on other sites

tenkte S&B 55  BC i 18-20 fart, 16 blir litt kort uten livlig ammo, gass rør lengde og rekylimpuls er ikke ideel heller. 

 

prikken funker for meg, brukt den siden den kom ut, mer issue at prikken tidvis stikker av, men vært bra lenge, men selv innendørs i mørket på minirifle klarer jeg bruke trådkorset 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kikket enda mer rundt på ulike retikler, og jeg er ikke helt med på hvorfor ffp skulle være så problematisk til praktisk 🤷‍♂️ Jeg setter pris på forklaring istedenfor "det er en grunn til att  alle bruker sfp" 🤔

 

Vortex sin senterprikk er 0,2mrad @100 meter det utgjør 6 cm på 300 meter.

Om den skulle vært dobbelt så stor skulle det også gått helt fint å bruke på 300 meter (selv om jeg ville brukt holdover på 250 meter og ut) og den ville dessuten vært lettere å se på kortere hold. Det er jo tross alt hold mellom 50 og 150 som er vanligst  i ipsc rifle.

Holdover ville og vært likt uavhengig av forstørrelsen. 

 

De fleste retiklene har altfor mye unødvendig tjafs som ikke bidrar til noe i ipsc .

Vortexen er general eksemplet, mens kahles sitt ipsc retikkel er nesten perfekt, men har litt for spesialisert funksjon for meg, dvs jeg vil nok aldri gå inn for å trene inn en hold under teknikk, og om jeg velger holdover så blir den øverste prikken overflødig. Om den hadde vært mulig å få med den øverste prikken opplyst hadde den vært tilnærmet perfekt, selv om den er sfp 🤔 

Uavhengig av dette er det den sterkeste kandidaten til nå. Men jeg skulle gjerne ha kikket i en før kjøp. 

 

Vektbesparelsen man får av å velge skinne ligger foresten i fravær av stor cantilever montasje, ikke i selve kikkerten 🙂

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

zeiss v8 kunne med fordel vært litt lettere, spuhr montasjen også (nå kommer den også i en hunter) men den har faktisk holdt "zero" i år på år på år, selv om konkurranse børsa har vært med i veldig mange land etterhvert

 

ideelt retikkel for IPSC rifle for min del hadde bare vært en prikk. nothing more, men ideelt om man visste den alltid var der og ikke slo seg av ;) Du rekker ikke bruke/måle ting ala det du har i FFP retikkel 

 

ser jeg noe som lyser rødt, over noe som ser ut IPSC skiva senter ish og helst alfa sier det pewpew ;) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mulig prikken på vortex har blitt mindre på nye modeller, men på gen 2 1-6 dekket den småstål helt på 300m, Den var også dassrull ift til tyske alternativer...men som sagt, jeg har ikke testet 1-10, så vet ikke hvordan den er i forhold. Men størrelsen på prikken på V8 synes jeg er perfekt, Den var alt for stor på Swaro 1-6 også.

Grunnen til at nesten ingen bruker ffp er at det ikke gir deg noen fordeler, kun ulemper. det er en funksjonalitet du ikke har behov for i ipsc rifle, og retiklene har for mye info som drar fokus vekk fra målet. Det er også relativt etablert at det å klikke seg til riktige avstand på stage er bedre enn holdover/under (i alle fall var det det når jeg skøyt rifle seriøst for 3-4 år siden).

Du ser på stagen, og alle avstandene du skal skyte på og velger en klikkavstand på kikkerten som gjør at du kan skyte midt i på alle mål/skiver. Det er raskere enn å måtte huske hvor du skal holde over og under osv. Perfekt ipscretikkel for meg var LD-I retikkelet til Swaro, prikk i midten med streker ut til siden. Da har du litt horisontal referanse i tillegg til bare prikk, men fortsatt så lite at det aldri er i veien for noe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tanken min er ikke å bruke retikkelet til å måle med, avstanden er jo kjent, men til holdover til mål over 250 meter. 

Om jeg da kan slippe å forholde meg til att retikkelet forandrer seg med forstørrelsen så ser jeg det som en fordel selv om en uansett nesten alltid skrur opp til maks på langholdet 🙂

 

Eks nm 2019 var det svj husker 4 store papp på 100 meter, derretter en sideveis forflytning for så ha 4 papp på 200 meter og 2 papp på 300 meter. 

Hvordan løste du den stagen ifht zero og forstørrelse Slemmo? Jeg forstår ikke helt om du mener å skru avstand førskyting eller underveis i stagen.. 

 

Selv hadde jeg 200 meter zero og holdt senter på 100 og 200 og i topp av skiva på 300. 

Dette funker for meg, men jeg ønsker meg noe som gir mer presisjon på langholdet som ikke innbærer ekstra momenter som jeg må huske og som tar tid 😛

Edited by Apelars!
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker på å skru før stage, ikke underveis. Det har skjedd et par ganger de årene jeg har skutt at jeg har klikket underveis også, men da har det vært helt spesielle forhold, og veldig lav hitfactor som gjør at jeg hadde tid til det.

 

På den aktuelle stagen i 2019 så tipper jeg at jeg hadde skrudd til 300 også bare holdt ca midt i på 100 og 200. Med 300 zero er du 10 over på 100 og 15 over på 200 ca, så skyter du midt i skiva så skyter du ca alfa hele veien. Jeg pleier å skru så jeg har riktig zero på de vanskeligeste målene i stagen, så jeg har kikkerten mest korrekt der, også blir det litt mer ca på de andre, men det er store skiver, så det er som regel innafor uansett. Men det er flere måter å løse det på, er ikke noe fasit som er hugget i stein. Vet f.eks om en som konsekvent skrur treffpunkt litt over der han sikter siden han sikter midt i skivene, og da har litt mere slingringsmonn på alfaene som tross alt starter midt i skiva ca og går helt til topp.

Hvis jeg har ordentlig tid til å forberede meg, og faktisk tar matchen seriøst så memoriserer jeg siktepunkt på alle skivene i stagen så det sitter automatisk før jeg skyter, men de siste par åra som jeg ikke har hatt mulighet til å forberede meg ordentlig så er det mest bare møt opp, fjase og prate skit med aps...også min tur ja....pewpew, også mere fjasing igjen 🙃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

løste den med 200 meter innskyting og sikte i toppen av skiva på 300. hadde vel AA AC og tilsvarende bra på 200, bare A på 100. Det var noe stål som var litt tricky, så ikke ideelt med 300  på siktet, derav 200 valget. 

 

Kose / hygge seg er viktig, så lærer man det mentale etterhvert. 
 

For å være ærlig føler jeg ikke den matchen var helt representativ for hva rifle kan være eller bør være. Se heller til hokksund sin riflematch som var nå i 2020, beste riflematchen på 5-6+ år i norge. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis det var den stagen med stål på litt mellomhold så hadde jeg også skrudd til de, og holdt høyt på 300. Stål på 150-200 er kjedelig med 300 zero.

Og ja, matchen på Hokksund i sommer var beste riflematch i Norge på flere år, fant faktisk tilbake gleden med å skyte rifle igjen etter å ha skutt mye kjedelige matcher siste årene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det at Kahles kahles k18i ipsc 1-8 ikke fåes med kulebane komp trekker litt ned... 

Da seiler Swarovski og Zeiss opp på lista igjen, men med enklest mulig retikkel ld1 og 54 heter de vel 🙂

 

Er det noen forskjell på styrken på lysprikken mellom zeiss og swarovski? 

En av styrkene til Kahles er en "boost" på lysstyrken, og jeg synes som sagt zeiss v8 godt kunne vært litt lysere/større.. 

Link to comment
Share on other sites

On 12/25/2020 at 8:24 AM, Apelars! said:

Det at Kahles kahles k18i ipsc 1-8 ikke fåes med kulebane komp trekker litt ned... 

Da seiler Swarovski og Zeiss opp på lista igjen, men med enklest mulig retikkel ld1 og 54 heter de vel 🙂

 

Er det noen forskjell på styrken på lysprikken mellom zeiss og swarovski? 

En av styrkene til Kahles er en "boost" på lysstyrken, og jeg synes som sagt zeiss v8 godt kunne vært litt lysere/større.. 

Du får kulebane comp på Kahles, men den er jævelig klønete. 
de tre like prikkene over hverandre er også bare forstyrrende mener jeg.

boost mode I retikkelet har jeg aldri savnet på noen kikkert. 
 

FFP og SFP har du fått gode svar på, vær grei mot deg selv og velg SFP

 

de to aller beste etter min mening er V81,1-8 ret. 60 og swaro 1-8 ret LD-I

med en ekstra stemme til swaro. Om swaro er mer Kilen på øyeplassering kommer du aldri til å merke, samme som du aldri vil merke den ekstra vekten på zeiss. 
 

Men swaro har bedre retikkel. Perfekt rund prikk med jevnt og godt lys. Zeiss lyset gir litt Forsvarets aimpoint feeling. (Som å titte på en litt ujevn sol) 

kulebane compen på swaro er absolutt best i klassen. Og OM du senere velger å skyte to kulevekter så tar du av kulebane compen også setter du på en annen som er ferdig innskutt med tyngre kule. Slipper å huske forskjell på klikkene med forskjellig ammo. 
 

my 2 cent. 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 3/16/2021 at 6:14 PM, Apelars! said:

 

Schmidt & Bender er bra saker. jeg har en 1-5-6 på ei jakt rifle nå. hadde en 3-12x42 tidligere, knall god opptikk. jeg bruker en leupold vx6 med enkel retikkel type kryss med lysdot midt i på ar. funker som bare det. aldri følt at jeg trenger noe mere avansert til dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

On 3/23/2021 at 7:07 AM, Apelars! said:

Om jeg ikke skal bruke alle feriepengene, så heller jeg nå mot Meopta R2 1-6 kdot 2 og kulebanekomp, eller Zeiss Conquest 1-6 ret 60 kulebanekomp. 

Jeg liker ingen av retiklene til leupold 🤷‍♂️


 

Meopta er mye kikkert for penga. Og de har gode retikkel. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hva med Meopta R2 1-6 + kulebanekomp/Zeiss Conquest 1-6 + kulebanekomp vs Z6i hvor man ikke kan sette på kulebanekomp? Vil jeg evt senere angre meg hvis jeg går for Z6i da jeg vil miste muligheten for å enkelt justere under en stage (noe som det uansett er sjelden man gjør slik jeg har forstått det)? 

 

Prisen for disse tre alternativene blir jo ca den samme. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...