Jump to content

Innskyting av rifle som brukes til både jakt og langhold


Grubleren

Recommended Posts

Hvordan løser dere det mtp. innskyting og kulebaneberegning når dere bruker den samme rifla både på jakt og på langholdsskyting? Altså hvis dere typisk jakter tidlig på dagen og skyter langhold senere på dagen for så å jakte igjen dagen etter? 

 

Er det en løsning å skyte inn den ene av ammunisjonstypene med en offset i høyde og beregne kulebanen ut fra dette? Jeg kan ikke se at dette er mulig i min app "LapuaBallistics", der tvinges jeg til å velge innskytningsavtand uten å ha muligheter for å legge inn et evt. høydeoffset så vidt jeg kan se. Noen tips?

Edited by Grubleren
Link to comment
Share on other sites

Skyt inn for jakt (storvilt?) med den jaktammo du skal bruke på 200 meter, og merk deg innstillingene for dette. Med den kan du jakte på alle avstander mellom 0 og 250 meter.

For langhold med den ammo du bruker der, må du skyte inn og lage deg tabell for de avstander du skyter på. Hva som skal være "utgangsinnstilling" avhenger vel av hva som er vanlige avstander for deg. For noen er LH alt over 300 meter. For andre starter det på 800 meter.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, nhd said:

Skyt inn for jakt (storvilt?) med den jaktammo du skal bruke på 200 meter, og merk deg innstillingene for dette. Med den kan du jakte på alle avstander mellom 0 og 250 meter.

For langhold med den ammo du bruker der, må du skyte inn og lage deg tabell for de avstander du skyter på. Hva som skal være "utgangsinnstilling" avhenger vel av hva som er vanlige avstander for deg. For noen er LH alt over 300 meter. For andre starter det på 800 meter.

Takk for svar. Så hvis jeg forstår deg riktig så skyter du altså inn rifla med langholdsammoen og så merker du deg bare innstillingen du må ha på kikkerten på 200 meter med jaktammoen. Så må du sørge for å huske å sette denne innstillingen på kikkerten når du går fra langholdsskyting til jakt. Og da legger du ikke opp til å stille noe mer på kikkerten i jakta, du bruker bare den samme innstillingen på alle jaktholdene (0 - 250 m). Jeg ser det kan være en måte å gjøre det på ja. Men da legger du ikke opp til å ha en klikktabell for begge ammunisjonstypene parallelt, det skal vel være en teoretisk mulighet å få til det også hvis man ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, nhd said:

Skyt inn for jakt (storvilt?) med den jaktammo du skal bruke på 200 meter, og merk deg innstillingene for dette. Med den kan du jakte på alle avstander mellom 0 og 250 meter.

Mulig jeg misforstår det du skriver over, men hvis du mener man kan skyte inn på 200 meter med et hvilken som helst kaliber og skyte alle storvilt på 0-250 meter uten å skru, syntes jeg du bør forklare litt mer om kulefall, forskjellige kaliber og hva som klassifiseres som storvilt. Tenker du at man f.eks kan skyte rådyr på 250 meter med rifle skutt inn på 200 meter? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nhd said:

Ja, jeg tenker at et kulefall på 11-12 cm er ok ved å holde litt høyt. Selvsagt forutsatt utmerket skytestilling, vindstille og god kikkert.

Lite fornuftig måte å gjøre det på, har du tiden til utmerket skytestilling har du tid til å skru, det gir deg mye større marginer om man bommer litt på avstandsbedømming. Har du tid til å måle avstand, så har du hvertfall tid til å skru. Har du retikkel der du vet vinkelmålet er det jo selfølgelig en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Sight-in POI kan den sikkert hete. I Shooter heter det "Zero height" og "Zero offset", jeg bruker det hele tida når jeg har forskjellig ammo. F.eks. har jeg lenge praktisert at jeg trener med ei (daff og slurvete ladd med billige kuler) ladning, og konkurrerer med ei anna, med ei bedre kule og litt mer innsats bak.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir jo som når en skyter en vanlig feltrunde med feltammo og når en kommer til stangskytinga går over på rekrutammo. Da vet en at en må 5 knepp opp i forhold til feltammoen.

Om en lader selv kan en jo tilpasse ladningene noe. I jaktbørsa bruker jeg 100 gr rekruttkuler på Kråka og 156 gr kuler på kobben. Men begge har samme treffpunkt på 100m. De vil jo ha forskjellig kulebane ut over  men forskjellen er ikke så stor at det betyr noe for de avstander jeg skyter på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...